Akkumulátor

2018.03.16. 08:51

Sok értelme nincs írnom, de mivel sűrűn nem posztolok, ezért gondoltam mesélek egyet. Minap takarítottam az autót és hogy ne csipogjon, gyújtáson hallgattam nem kifejezetten halkan a zenét, kb. 40-60 percet. És utána meg se nyekkent az autó, nem indult. Előzőleg írtam már, hogy töltöttem az akksiba ioncserélt vizet, mert bár zárt, de kellett bele. Éreztem, hogy nincs épp a toppon, azért használható még. És tényleg annyira nem lehet azért rossz, ha kb. 2 hete -19-ben is indított. Feltöltöttem az Optimate töltőmmel, használom még.

De biztos, ami biztos vettem új akksit. Mostani 6 éves. Ha "csak" ennyit bírt is volna teljesen elfogadható, átlagosnak mondható. zapsilver.jpg

Már ősszel is nézegettem az akksikat. Feltérképeztem az árakat, és hogy mit akarok, gondoltam megnézem a helyi akkumulátor szakboltban ami elég nagy forgalmat bonyolít le szerintem, kíváncsi vagyok, mi van, mennyiért.

Meglepődtem, mert azt hittem a netes áraknál nincs olcsóbb. De rendre 1000 Ft-al olcsóbbak voltak az akksik, amiket kinéztem. Ráadásul nem 1, hanem 2 év gari. Erről az a véleményem, ha egy akksi 1 éven belül nem megy tönkre gyártási hiba miatt, akkor 2 éven belül is csak a nem rendeltetésszerű használattól pusztulhat, az meg úgysem garanciális eset. Tehát ezt inkább egy marketingfogásnak tartom, persze ettől még jó dolog. Akkor eldöntöttem, hogy Exide Premium 53Ah 540A-s akksit veszek majd.

Ősszel volt ez, és e héten újra bementem a boltba, kifejezetten az Exideot keresve. De hát nem volt már ilyen! Azt mondta, hogy rendelnie kell, ami 1 hónapba is telhet, meg emelni is fogják az árakat stb... Ez nem az az ember, aki kisebbet ajánl, ajánlotta helyette az Exide 61Ah-sát, de mondta, hogy az nem magas, tehát ugyanúgy ki kell ékelni mint a mostanit...ezért inkább a polcon lévő Electric Power baszott nagy csúf, gagyi hatású 60Ah-s 500A-s akksit ajánlotta nagyon, 20ezerért, merthogy ez magas, kiékelni se kell.

Akkor nem volt fejemben semmilyen ár, hiszen konkrétan egy akksit akartam megvenni, ami nem volt. Nagy zavarban voltam. De a lényeg, hogy ez sem tetszett, noname akksi ilyen drágán, és különben is minek nekem 60Ah-s, főleg ilyen batár, épp csak befér a helyére, ha befér?!

Ehelyett - bár szóba se hozta, hogy van - de láttam ZAP Silver 53Ah akksit 16.500-ért, pontosan ugyanolyan, amilyen eddig is volt a kocsiban. Ennek sem tudtam a netes árát (utólag már tudom, hogy árba vettem), de még elfogadhatónak tűnt. Így ezt vettem meg, ezt már ismerem. Ha nem adom el az autót, akkor tudom, hogy garancia lejártakor felnyitom és igény szerint töltök bele ioncserélt vizet, s így az én használati módommal lehet 8-10 évet is kihúz majd. Mert véleményem szerint a mostani akkumulátorom is jobb állapotban lenne, ha időben lett volna töltve bele folyadék. Az akksi szakboltos persze azt mondta, hogy ezekbe nem kell tölteni, mert nem fogy belőlük, de ez az én akksimra semmiképp nem volt igaz, saját szememmel láttam, hogy voltak cellák amiket nem lepett el a sav már.

Na a lényeg csupán annyi, hogy itthon utánanéztem és olyan akksira akartak rádumálni a boltba, amit máshol nem 20, hanem 14,5 ezerért tehát több mint 5 ezerrel olcsóbban megvehettem volna. Nagyon jól tettem, hogy nem hagytam magam átverni, noha nagyon ezt akarta rám beszélni, most már értem miért. De nekem nem tetszett se az ára, se az, hogy épp csak beférhet a helyére, se a külseje, gagyi volt.

Meg tudok egy korrekt céget, az Akkugarancia Kft-t, akiktől már MOL olajat többször vettem, ők is leírják a weboldalukon tanácsaikban, hogy a konkurenciával ellentétben nem javasolják nagyobb kapacitású akkumulátor beszerelését. Indoklással megtalálható az oldalukon.

Ennyi történt. Itt Kanizsán a helyi akkumulátor szakbolt, amiről azt gondoltam, jók az árai, volt köztük kakukktojás. De nem meglepő, olyan hely nincs, ahol minden megéri. Valahol ez olcsó, máshol meg az. Egyfelől örülök, hogy nem sikerült rábeszélni a drága sz@rra, másfelől meg csalódott, hogy nem sikerült Exide-ot venni. Az hogy ismét ZAP lett az meg teljesen közömbös számomra. De nézzük ennek a jó oldalát, 6 évet akkor ez is biztos ki fog bírni, meg már ismerem, úgyhogy ioncserélt víz utántöltésével lehet 10 éve is van...majd kiderül minden, ha egyáltalán nem adom el addig és veszek egy új autót. Kíváncsian várom a jövőt.

Újévi Csobbanás 2018.

2018.01.02. 19:18

Idén elvileg a 7. Újévi Csobbanás volt, de nézőként voltam csak jelen. Ahogy mazsoláztam a korábbi képeket, videókat, nekem az első három volt szimpatikus, a negyediken, ami 2015-ben volt, már én magam is fürödtem. De olyan naggyá nőtte ki magát ez az esemény, hogy én jónak nem nevezném. Persze gratula a szervezőknek, mert nyilván van benne munka, hogy így sikerült felfuttatni. Csak nekem épp ezért nem tetszik. Elvesztette számomra azt a kellemes barátságos jellegét, ami valaha volt. Ez az egész már a pénzről és a képmutatásról szól. Meg a nyomorgásról... 

A pénzről, mivel a szponzorok és vendéglátók szépen, elnézve az árakat - talán kicsit pofátlanul is - kereshetnek rajta, de ez a kisebb probléma, hiszen mindenkinek meg kell valamiből élni.

Képmutatásnak tartom a "csobbanást", mivel sokan csak azért mennek be, mert ettől nagynak érzik magukat. Hihetetlen mennyiségű embertömeg volt a parton mint néző, és a többség okostelefonjával rögzítette az eseményeket. Már ez önmagában irritáló volt. Drónok a levegőben szintén.

De még a fürdőzők között is akadtak jó páran, akik szelfizgettek, holott valódi fürdőzés nem történt, csak bokáig belementek a felkavart, mocskos vízbe. Ezért mondom, hogy képmutatás, mert csinálják, vagy csináltatják magukról ezeket a képeket, mintha valami különleges dolgot tettek volna, pedig nem. És miért kell ez? Mert ettől ők nagyszerű emberek, megmutathatják másoknak a telefonjukon vagy facebookon. Ez a valódi képmutatás! Beteg!

Annyira sok ember volt, hogy az orvosi vizsgálatra macerás várni, ahogy az öltözködésre is, a part környékén lévő sár is zavaró, akkor a sok ember által felkavart víz szintén. Hát ha már tudnék se mennék bele rendesen. 

Komolyan, mi a jó ebbe?

Arról nem is beszélve, hogy aki ezt a csobbanást képmutatásból tette, akkor ha rendesen megfürdene veszélyben is lenne, mert aki nincs hozzászokva a hideg vízhez annak problémát is okozhat. 

Én viszont azért csobbantam annó, mert tényleg van egy leírhatatlan jó érzés, ami a megmártózás után elkap. Előtte is szoktam alkalmanként fürdeni hidegvízben emiatt, mert szeretem, néha most is elmegyek, hangulat és szabadidő kérdése az egész.

De ez a felfutott újévi csobbanás nekem kettős érzés, mert alapból ugyan szeretném, de a tömeg okozta elviselhetetlen körülmények, valamint a sok képmutató ember miatt nem tetszik már.

Arra gondoltam, hogy legközelebb lehet mégis csobbanok, de nem a tömeggel, hanem a strand bejárat felé eső partokon. Persze csak akkor, ha nincs befagyva a Balaton. Ezzel elkerülöm a kisöbölben lévő tömeget, a sarat, és hogy piszkos legyek a felkavart víztől. Így orvosi alkalmasságira se kell beállnom. Az engem nem fog zavarni, hogy nem kapok emléklapot vagy szponzori törülközőt. Mert nekem valóban az élmény a fontos nem az, hogy másoknak mutassam magam.

Év vége közeledvén...

2017.12.12. 14:59

Ez az évem is meglehetősen kevés blog-posztolással telt. Továbbra is az az ok, hogy a járműveim ilyen megbízhatóak, eseménymentesen szolgálnak.

kymco-muszerfal.jpg

A mai nap belefordult a Kymcomba 15.000 km is. Nagyon jó választás volt ez a kismotor, igaz, ez már a második Vitalitym, aki követett az tudja, volt korábban is. Pár szót azért írok most róla. A megbízhatósága példás. Valószínűleg sosem fogom eladni, annyira szeretem a kellemes lágy, halk hangját, olyan szépen jár kétütemű létére, hogy az valami hihetetlen. Egy kétütemű Trabant viszont összevissza pöfög, össze sem lehet hasonlítani vele. Hibái nem nagyon voltak, az üzemanyag-szintjelzője nem jó, de meg tudnám csinálni, mert egyszer már javítottam, csak nincs kedvem nekiállni, nem biztos, hogy jó marad, cserélni kéne. Ezenkívül olyan baja volt csak, amiről nem tehet: Anno nagypapás használattól keletkezett lerakódás nagyobb gázhúzásra a gyertya elektródák közé ékelődve le akarta fullasztani a motort. Ilyen nemrégiben is előfordult velem, noha azóta nem használtam olyan papásan, meg volt hajtva, de mégis. Előfordulnak véletlenek. A lényeg hogy szépen megy. Pöcc-röff hidegen ha nem áll régebb óta mint 1 hét akkor első rúgásra beindul, vagy pöccre az önindítóval. Ha 0 Celsius van vagy hidegebb, akkor viszont már kicsit nehezebben, s még hidegen fulladozgat is míg nem melegedett be, de ilyen hidegben jobb nem használni. Ez nem a motor hibája, hiszen karburátoros és nem lett külön a téli időjáráshoz állítva, de nem is fogom. Minden kismotoromnál azt vettem egyébként észre, ha többet áll mint kb. 1 hét, akkor utánna már nem indulnak pöccre. Noha vannak akik nem javasolják a Spuri Adalékot kétüteműbe, pazarlásnak tartják de én jótékony hatását vettem észre: javítja az égést, a száraz, olajat nem köpködő kipufogó meg környezetbarátabb üzemet is jelent. Emellett kicsit úgy érzem jobban "összetartja" a benzint, hosszabb távon konzerválja. Kíváncsi is leszek majd, ha pár hétig nem használom a mocim, mennyire fog könnyen elindulni. És még egy apróság: imádom a 2T olajom, motorom által elégetésekor keletkezett illatát, de szerintem az emberek is örömmel szippantanak bele az üzemmeleg motornál láthatatlan, de annál jobb illatú kipufogógázba. :) 

Felüdülés ez az okádék büdös diesel autók után a városban. Amit egyébként továbbra sem értek miért használnak annyian, drágább szerkezet, több hibalehetőség és sokan nem is autóznak annyit, ami "egészséges" lenne egy dízel autónak. Főleg így télen nagyon káros, mikor nem tud bemelegedni, nem tud tisztulni, inkább koszolódik a motor égéstere, olaja, kipufogója. Az akkumulátorból is nagyobb áramra van szüksége az indítómotornak egy diesel motor indításához, mint egy benzineséhez amit a rövid városi üzem alatt nem biztos, hogy vissza tud tölteni a generátor. Ilyen hidegben, mikor lassabbak a kémiai folyamatok, ami nem kedvező, mert hidegindításkor kevesebb áramot tudunk "kivenni" az akksinkból, és ugyanígy a visszatöltéskor is kevésbé veszi fel a töltést, mint melegebb időkben. Ezért télen jönnek elő az akksiproblémák, noha az akkumulátor alapvetően jobban szereti a hűvöset, mint a meleget! 

akksim-zap.jpg

Itt jutok el arra a pontra amikor ismételten nem értem a világot. De ha arra gondolok mennyire gyakori az emberi irigység, vagy a gazdasági haszon elsődlegessége, akkor azért kapisgálom a dolgokat. A manapság kapható akkumulátorok szinte kivétel nélkül gondozásmentesek, de szerintem valójában nem azok. Az enyém kb. 5 éves most és érzem, hogy hidegen már nem olyan mint régen. Fel is bontottam a zárt rendszer ellenére először csak egyik cellát és látva, hogy kevés volt benne a folyadékszint, szépen az összes többit is. A 6 cellából gyakorlatilag 1-nek volt jó a szintje, s azt is tekintettem mérvadónak a többit is arra a szintre töltöttem fel. Úgyhogy szerintem jót tettem. Nem merem állítani, hogy az összes akksi kiszárad idővel, de én megbizonyosodtam arról hogy ami nekem volt azt igenis szükséges ioncserélt vízzel pótolni, mert fogy belőle. Lehet, hogy ez nem olyan gyors, mint a régebbi akksiknál, de erre se esküszöm meg. A suzukimba még kupakos akksi volt és abba ellenőriztem rendszeresen, nem nagyon kellett bele töltögetni... 

De annyit most már tudok, hogy a Kymcom akksiját, ami szintén zárt rendszerű gondozásmentes kivitel, és én savaztam fel, s tudom, hogy zárt rendszerének roncsolása nélkül felbontható, azért 3-4 év használat után felbontok, s ellenőrzöm a szintet mert így egy-két évet szerintem lehet vele nyerni...ha nem többet... Mondjuk ugyanezt egy jól lezárt prémium kategóriás Exide akksinál nem biztos, hogy meg tudnám tenni roncsolás nélkül, s az sem biztos, hogy szükséges lenne annál, mert a technológia fejlettsége miatt lehet, hogy annál szinte 0 párolgás van. De az én akksimnál egész biztosan volt.

Meglepően hosszú bejegyzés született. Szerintem már nem írok idén, úgyhogy Boldog Új Évet Kívánok Mindenkinek.

A közlekedésről...

2017.08.11. 11:11

Ritkán írok. Autóbuziságomról nem tudok írni, mert nem vagyok az, szimplán szeretem megbízhatósága miatt, nekem használati eszköz az autó. Más témában meg nem nagyon akarok publikálni.

 

Pár gondolat megfogalmazódott bennem amiket itt most fel is vetek.

 

Talán az egyik legfontosabb, hogy érzésem szerint nagyon rosszfelé halad a világunk.

Egyre élhetetlenebbek az utcák, nehezebb, akadályozott a közlekedés.

Szinte minden embernek van autója, ami nem lenne baj, de sokan vannak, akik menőzésre használják, megmutatják, hogy ki ha nem ők. Ugyanakkor az is probléma, hogy ott vannak a balfaszok, akik csak akadályozzák a forgalmat. Sokan az autójukat jobban szeretik, mint a kedvesüket, ez is milyen dolog már...?! 

Egy kisebb rendezvény körül is már szinte több autó van, mint ember. Mindig akadnak akik nem tudják, vagy nem akarják tudni a szabályokat. Vonatkozik ez írott és íratlanra egyaránt. Nem érdekli őket, hogy a parkolásukkal akadályozzák vagy megbénítják a forgalmat, kizárólag a szaros boldogulásuk érdekében bármit képesek megtenni bármi áron, nem számít, hogy másoknak problémát okoznak. Balatonparton is mindkét oldalt, nem az út szélén, hanem rendesen az úton állnak az autók, le se szarják, hogy a kukás autó nem fér el. Az ilyenek pusztulnának bele a szemetükbe. 

Nagyon zavaró, hogy lusták az emberek, képesek 200 m-re is beindítani az autójukat. Sokszor autóznak egymaguk ahelyett, hogy sétálnának, kerékpároznának, motoroznának, vagy használnák a tömegközlekedést. Nem csak a fogyasztás miatt, mert gazdaságosabb egy motorral járni, mint egymagának az embernek autóval, de ott a rengeteg amortizáció, ami például egy robogónál sokkal kisebb, mint személygépkocsinál. És az elhelyezése is sokkal könnyebb, mint egy autónak helyet találni. Ami ugye nem ritkán mások akadályozásával valósul meg...

Azt sem tudom felfogni, hogy sokan egy B kategóriás személyautóval balra miért nem a felezővonal mellől kanyarodnak, miért kell jobbra az út szélére kihúzódni, mintha egy 5x olyan hosszú autóval lenne?! Ezzel szintén akadályozva a forgalmat. S az ilyen ne lepődjön meg, ha vki figyelmetlen belerongyol hátulról. Jó esélye van ennek, tehát úgy tessék csak feleslegesen, értelmetlenül nagy ívben kanyarodgatni... 

Nagyon szánalmas, mikor sznob köcsögök prémium kategóriás autókkal pl. passat, a6 stb. száguldoznak az utakon csontra lehúzott ablakkal, mikor hőségriadó van. Akkor mi ez a faszverés prémiummal, ha még klímát se használnak vagy nem működik? Akkor ezek az autók/emberek ennyit is érnek... A régi swiftemben is frankón működött a klíma és nem voltam spúr használni, ha egyszer a szükség megkívánta... Ja, és nem 1-2 ezerért jártam tankolni, ha bementem, teleraktam, ennyi. 

 Tovább folytatva a "nem értem"-eket: azt sem értem, ha valaki tudja, hogy nemsokára lassítani kell, vagy megállni, miért nyomja előtte csakazértis a gázpedált, majd tapos bele hirtelen a fékbe?! Ennyi előrelátás, gazdaságosság, környezettudatosság nincs benne? Pedig ez sem ritka, nagyon általános dolgok. 

Ha már itt tartunk, mikor kismotorral vagyok - de lehetek busszal is - sokszor van, hogy meglátnak, és már sietnek is megelőzni, majd ha sikerült utána rögtön fék. Fel sem fogják, hogy lehet gyorsabban megyek náluk, csak nemrég kanyarodtam ki eléjük, amit nem láttak egyből mert mondjuk kanyarodott előtte az út és nem volt belátható. Csak egy kismotort, vagy buszt látnak, na azt meg kell előzni, mert biztos lassú...

Nagyjából ennyi hirtelen...

Tehát elég sok dolog van, amiért undorodom a közlekedéstől.

Na aztán az olyan kamikazékról nem is írtam, hogy szerelmi bánat miatt frontális ütközéssel megölt egy szerencsétlen embert, aki végigdolgozta az életét, nem sokkal nyugdíj előtt volt, s szerette volna kicsit élvezni a nyugdíjas éveit unokáival...

Mocskos, beteg világ.. 

Talán írtam már valamelyik bejegyzésemben, hogy a bal oldali küszöb rozsdámra rá egy évre előjött a jobb oldalon is. Idén 12 éves lesz az autó, a Toyota normális gyártó, és megjavították nekem garanciába. 

Tavaly több kellemetlen meglepetés ért az Autocolor Kft. által végzett garis javítással kapcsolatban, amit le is írtam itt:

Tavalyi bejegyzésem

Most jöhet a folytatás. Egyébként a márkaszervizbe itt Kanizsán nagyon rendesek, idén is kaptam egy csereautót, míg az enyémet javították, egy új Yarist, 26 km-el. Szóval le a kalappal.

De amit Kaposváron a hivatalos Toyota garanciális karosszéria javító műhelyben megengednek maguknak, azt továbbra is elfogadhatatlannak tartom és csodállom, hogy működhet egy ilyen vállalkozás a világelső márka "szolgálatában".

Sejthető egyébként, hogy a Toyota-nak ez a javításom sokszázezer ft-ba került, amit nyilván jóval olcsóbban ki tudtak hozni a karosszériás műhelyben, így az én garanciális javításomon jó pénzt tudtak keresni, ami nem lenne baj, csak illene a részletekre odafigyelni, nem állandóan hibákat elkövetni!

szonyeg1.jpg

Idén "csak" a jobb hátsó nem is olyan rég vásárolt újszerű plüss szőnyegemet sikerült kiégetniük, egy nagyobb, és több, fényképen nem is látható apró pöttyök formájában. 

szonyeg2.jpg

Itthon lemostam az autót ma, bár nem volt koszos, csak kicsit poros, és így jobban át tudtam nézni, van-e valami szokatlan. Találtam még egy dolgot: a keréktárcsa belseje mind ugyanolyan az összes keréknél, krómozott, még ha enyhén kopott is, míg a jobb hátsónál, ahol javítottak full matt, kopott, sárga. Hogy mit csináltak vele, vagy elcserélték-e nem tudom, de nekik ezt elvileg ki sem kellett volna vegyék a helyéről, ha nem centírozzák.

ilyen1.jpg

ilyen2.jpg

Nagyjából ennyi. Az autónak persze kissé most is fényezőműhely szaga lett, ami elfogadható, bár a belseje full poros lehetett megint, mert vannak arra utaló jelek, noha most szerintem átadás előtt leadták egy kisebb takarításra, ami nyilván nem hozza az én alaposságom színvonalát.

Ennyi röviden, a Toyotát, mint márkát szeretem, de soha többet Autocolor, kibaszottul haragszom rájuk!

Következő telefonom...

2017.05.21. 10:35

Nézegettem a telefonokat, mi lenne jó, ami valódi telefon, de kicsit jobb a Nokia 130-asomnál, mivel abból a netet hiányolom - még ha nagyon nem is netezek telefonról - meg a kamerát is - amit szintén nem használok, mert van fényképezőm. Illetve MMS fogadására képes.

nokia216_01.JPG

Így esett a választás a Nokia 216-os telefonra, amiben jobb a 130asnál: MMS, internet, kamera. Persze csodát nem kell várni, az internet nagyon hitvány rajta, még facebook üzenetek olvasására is szinte alkalmatlan, a kamera sima VGA, elől, hátul vakuval. A vakuja zseblámpaként ennek is funkcionál, és a fénye erősebb azért a 130-asénál. Illetve a 130-as Nokia hangereje nem minden esetben volt elég a telefonáláshoz, hiába volt teljesen felhangosítva. Neten más negatív tapasztalatát is olvastam ezügyben. Az új készülékkel ez a problémám is megszűnt.

Sok hozzáfűznivalóm nincs, kicsit sajnálatos, hogy gyakorlatilag nincs klasszikus telefon a piacon, ami mondjuk egy Nokia E51 nyomába érhetne.

De a világ erre tart, vannak az okostelefonok, amik érintőképernyősek és mindenre jók, csak telefonálásra nem.

Vannak a klasszikus nyomógombosok, amik semmire nem jók, csak telefonálásra, de arra nagyon.

nokia216_02.JPG

Na, ez is ilyen, csak kicsit komolyabb a 130-asnál, egyébként szép kis telefon. Üzemidőre nyilván nem panasz a leírások alapján de érzésre sem: ugyanúgy BL-5C akksi van benne 1020 mAh-s, amit lehet jobban fogyaszt(ana) a kijelző, ha használnám, de nem igazán lehet telefonáláson kívül másra. :) Mellesleg lehet jobb is az energiahatékonysága. 

Tehát a telefonom marad továbbra is telefonálni hosszú üzemidővel, néha - ha nincs más - kis fényképezővel, jó zseblámpával, MMS fogadásra alkalmasan, és ha úgy akarom internet eléréssel. FM rádió, Zenelejátszó a korábbiba is volt, így természetesen ebből sem hiányzik.

nokia216_03.JPG

Egyébként úgy vettem ezt a telefont, hogy a Nokia 130-am meghirdettem 5.000-ért, gyorsan elment, és akkor már lecsaptam erre 12.500-ért. 

 

Telefónia

2017.04.20. 19:03

Mire való egy telefon?

Alapvetően hívások bonyolítására, mobiltelefon esetén még rövid szöveges üzenetek - SMS - írására, ha épp nem alkalmas a hívás valamelyik félnek.

A mai elferdült világban az emberek mindenre használják a telefonjukat, de leginkább telefonálásra nem. Nem is csoda, hiszen sokaknak ping-pongozni lehetne a mobilkészülékével, noha eddig egyetlen ping-pong ütő sem volt alkalmas telefonálásra.

Az alábbiakban összeírtam az én telefon történelmemet. Hozzászólás formájában szívesen várom a kedves olvasó telefon listáját, esetleg néhány szóval a hozzáfűznivalóját.

 siemens_mt50.jpg

Siemens MT50. Első telefonom. Míg édesapámnak, és bátyámnak lett leghamarabb telefonja; ők egy Nokia 3210-zel kezdtek, ami szintén egy csodálatos nosztalgikus készülék - az én első telefonom - valamivel később - ez volt. Nekik pedig ekkor lett Siemens ME45-ösük. Westelnél vásárolt, szuper kis készülék.

Ez a telefon már nem a Nokia 3210-ben megszokott régi technológiás - NiMH - akkumulátort használt, ami érzékeny a rátöltésre, hanem Li-ion, bármikor tölthető és egyúttal tartósabb akkumulátorral rendelkezett. Noha a kijelzője kicsi volt, de alkalmas böngészésre, GPRS technológia, fantasztikus dolog volt ez akkoriban, ezen kezdtem el WAP-olni! Az üzemidejére nem lehetett panasz, szuper kis készülék volt beépített antennával ami akkoriban szintén nagy szó volt. Pozitívan gondolok rá vissza, méretileg és megbízhatóságilag is egy jó készülék volt.

nokia3650.jpg

Ha jól emlékszem ezután lett egy Nokia 3650-em. Legmaradandóbb élményem talán ez a telefon volt. Relatíve nagy méret, és OKOStelefon, SYMBIAN operációs rendszert futtatott, ami lehetőségek tárházát kínálta különböző programok letöltésére. Színes kijelzős, kamerás, tényleg fantasztikus készülék volt. Akkoriban nagyon sokat neteztem ezzel is, és modemként funkcionálva wapot használva a számítógépen is tudtam netezni. Hatalmas élmények ezek. Mikor lejárt a vodawap, és még nem tiltották le, azt én így jó pár alkalommal kihasználtam és így wap-kapcsolattal neteztem számítógépen. Akkoriban még vezetékes telefonról betárcsázós internettel , éjfél után böngésztük át az éjszakát. Tehát ez tényleg nagy szó volt! Nagyon pozitívan, kellemes élményként gondolok vissza életemnek erre az időszakára. Az akkori filmekről, PC játékokról tervezek majd írni a későbbiekben egy posztot is.

 nokia6230i.jpg

Ezután következett a Nokia 6230i. Főiskolás voltam, mikor ezt megvettem Budapesten egy GSM boltban vodás telefonként jó áron. Érdekes módon egyszer a boltba vissza vittem szoftverfrissítésre és azóta kártyafüggetlen. Emlékszem még a 3.46 verziószámú SW-t tették rá. :) Ez egy klasszikus telefon és nem oprendszeres. Mégis megfogott a szép kijelzőjével, klasszikus formájával. Netezni nem annyira alkalmas, de opera mini böngészővel még egész tűrhető volt. A saját böngészője inkább szöveges tartalmak illetve wapoldalak megjelenítésére volt jó. A Nokia 6310i utódjaként tekintettek rá sokan, de azért nem akkora kultusz ez. Átlagos, jó telefon. Emlékszem megfogadtam egyébként, hogy nem cserélem le, míg le nem diplomázok. A dolog elhúzódott, mert közben hazajöttem szakmát tanulni, de valóban 2011 február - államvizsgám - után vettem csak másik telefont. Tehát elég sok évet kihúztam vele, kb. 2005-ben vehettem ~ 6 év lehetett. Zenehallgatásra is alkalmas volt, mert fülhallgatón jó minőségben szólt rajta a zene (Nokia 3650 még ebben gagyi volt).

motorola-mpx200.jpg

Mindemellett Motorola MPX200 tulajdonosa is voltam kb. 2 hétig, mert ki akartam próbálni a windowsos okostelefont sok symbianozás után. Biztos nem volt rossz telefon, de nekem nem igazán jött be, meghirdettem és eladtam - Budapesti hallgatóként ez könnyen ment akkor számomra, hiszen a fővárosban gyorsan akadt vevő.

se_xperia_x8.jpg

Sony Ericsson Xperia X8. Elvégeztem a fősulit 2011-ben és nyugdíjba vonultattam a Nokia 6230i-t. (Megmaradt a fiókban, kb. 2016-ban adtam el azt a készüléket új elő-hátlappal, mert a régi nagyon kopott volt, de így mindjárt újszerű telefon lett.) Sonyt neten rendeltem a T-mobilenál. Első ÉRINTŐképernyős okostelóm. Sokat nem tudok róla regélni, talán 2 évig volt meg, elégedett voltam vele, az első Androidos telóm, nehéz volt megszokni, de az android kezdeti nehézségeim ellenére megszoktam, sőt kifejezetten megszerettem!nokia-lumia-520.jpgEladtam a Sonyt és Nokia Lumia 520-at vettem. Ki akartam próbálni a microsoftos okostelót is. Akárcsak a Motorola MPX 200 - windows készülék, így ez sem jött be. Főleg az android nyújtotta számtalan lehetőség után eléggé korlátozottan éreztem magamat ezzel a telefonnal. Így kb. 2 hónap használat után sikeresen eladtam. 

*Frissítés*pocketneo.jpg

Eszembe jutott, hogy ezután volt egy Samsung Galaxy S5310 Pocket Neo-m, kb 10 ezerért lehetett venni, nem hagyhattam ki. Ez egy elég apró szerény képességű okostelefon. Nem volt vele baj, abszolút megérte az árát, de a kicsi, és kevésbé jó felbontású kijelzőt a korábbi telefonokhoz képest nem tudtam megszokni, ezért kb. 1 hét után megváltam tőle.

*Frissítés vége*

alc_spop.jpg

ALCATEL ONETOUCH 4030 S'POP. Ez is egy teljesen átlagos készülék, elégedett voltam vele, kb 1-2 évig használtam, mikor apunak lepasszoltam, mert ő is ki akarta próbálni az okostelózást. Mély érzelmek nem kötnek hozzá úgy, mint a 3650-esemhez anno, de nem volt rossz teló ez sem. Sokan szidják, szidták az Alcatelt, nekem abszolút semmi bajom nem volt vele.

lenovo-a536.jpg

Lenovo A536 Dual. Megbízható szép, nagy okostelefon, kiváló minőség, jó ár-érték aránnyal. Kb. 2 évig használtam, nagyon elégedett voltam vele. Könnyen el is tudtam adni.

nokia-130.jpg

Ezután mégis úgy gondoltam, hogy a világ rossz irányba megy, és én is.. A telefon telefonálásra való, így egy olyan készülékre vágytam, ami relatíve olcsó, és leginkább telefonálásra használható. Okostelefon helyett vettem egy tabletet, mert az ember netezni attól még szeretne néha kényelmesen elfekve, de a telefon innentől számomra a Nokia 130 Dual Sim-es készüléke, mivel két kártyám is van és fontos a készenléti idő, valamint hogy ne húzza, s ne feszítse zsebemet a telefon. Nálam használat erősségétől függően 7-14 napot bír ki egy feltöltéssel. Telefonálni jó csak, valamint adattárolónak usb-n keresztül, továbbá microSD kártyát kezel így zenéket is lehet rá tenni, jó minőségben szól a fülhallgatón. FM rádiója is van. Ezzel kifújt. Ennyi elég. Beszélgetéskor a hangszórója felhangosítva maxon is elég gyenge, de kihangosítva, vagy fülessel használva kiküszöbölhető ez a probléma.

raptorp67.jpg

Emellett most volt egy Concorde Raptor P67 két hétig, ami egy strapatelefon, bírja a vizet, ütést, sarat stb. Neten rendeltem, de visszavittem, két hét alatt sem tudtam megszokni mert nagyon rossz a menü felépítése, használhatósága. Nem volt drága, tehát aki ilyen telefont szeretne és igénytelen annak jó vétel, de nekem szoftveresen egy nagy nulla volt az a telefon. Illetve a Nokiához képest elég nagy, és nehezebb - nem zsebre vágós. Szintén jó üzemidővel rendelkezik egyébként ez is, jó telefon lehetne számomra is, ha szoftveresen rendbe tennék rajta a dolgokat. Meg az a gagyi zene be- és kikapcsoláskor valami haláli szar.

Ennyi az én történetem egyelőre, szívesen várom véleményeteket, saját tapasztalataitokat!

Frissítések:

2017 május: Nokia 216 lett a 130-as helyett, amit eladtam. Ez a 216os a jövőben az állandó telefonom.

2017 augusztus: Alcatel Pixi 4 (4) jóárasítva, 12ezresért kaptam az edigitaltol kiszállítással úgyhogy vettem egy ilyet. Tartalék készüléknek, ill. anyunak okostelefonnal ismerkedni. 1 hónapig netezek vele de rádöbbent ismét hogy telefonálni a nyomógombos telefon a tuti, kezelhetőség, és hangminőség szempontjából is. Tehát marad a Nokia 216, az Alcatel meg tarcsi. :) 

Szerző: gaborjozsef

2 komment

Címkék: mobiltelefon

Ritkán születik itt bejegyzés mostanában főleg, hiszen annyira gondtalan az élet a Toyotával. Év vége felé vagy jövőre talán a 200 ezredik kilométer is belefordul, s nagyon jó állapotnak örvend - a küszöbön lévő kezdődő rozsdásodást leszámítva.

Több, autókkal foglalkozó helyen dolgoztam, így ennek köszönhetően is elég sok autót vezettem már. Ezért van összehasonlítási alapom. Hihetetlen, hogy ebben a corollában milyen tökéletes, finom, pontos a sebességváltó, a motor milyen szépen halkan jár és magasabb fordulatszámra is milyen gyönyörűen pördül fel. Hogy az olajat nem fogyasztja, s indítózáskor is kellemes lágy hangja van. Volt, mikor kissé "karcos" hangja volt indítózáskor, de csak egy kis karbantartást igényelt az indítómotor: kitisztítás és a mechanika zsírzása után szép lágyan "karcmentesen" indul! :)

Az erő nem veti szét, de egymagam kellemesen lehet vele haladni, sietni is tud. A használható fordulatszám tartomány meg jóval nagyobb mint a dízelmotoros autóknál, hiszen tovább lehet húzatni, de az alacsony fordulatszámot is tolerálja: nem köhög, sík úton sebességtartásra 1200 fordulat/perc is nyugodtan használható, tökéletes. Több dízel ezt nem szereti.

A fogyasztás is átlagos, lehet sok is, kevés is. Aki követ, azt nyilván tudja, hogy a használat módja - gondolok itt a sok rövid táv - erősen befolyásolja ezt. 

De összességében a magasabb fogyasztás ellenére még mindig azt mondom, hogy egyáltalán nem biztos, hogy a korszerű, kényes, eleve drágább, feláras dízel technikával olcsóbb eljárni, sőt... Benne vannak a drága kopó alkatrészek, amik bizony nem tartanak olyan sokáig, mialatt egy benzines társa gondmentes. Ha meg eljön az idő, akkor a dízelre hullanak a százezrek. Arról nem beszélve, hogy egy szétbontott dolog újra összerakva mig be nem járatódik mindig hordozhat magában bizonytalanságot, hogy valami nem lett jó, vagy jól összerakva. 

És ekkor jutunk oda, hogy a többletfogyasztás ellenére, ha kiszámoljuk, lehet nem is jártunk rosszabbul, ha már a dízelautót javítani kellett, de ha más nem, akkor a gondmentességet nyertük. Meg azt, hogy télen hamarabb bemelegszik a benzines autó motorja és nem nyomja azt az irritálóan nagyonbüdös dízelszagot, amit dízel autók után érzek, fujj. 

 

Kicsit átkapcsolva másfelé; A közlekedési kultúra olyan amilyen. Vannak dízelfüstre rejszolók a neten, például a Facebookon a Smoke & Charm TDI club. De ez most mellékes, csak a dízelről jutott eszembe.

Közlekedéseim során sok dolgot tapasztalok, nyilván mindent nem írhatok le de egy apróságot most igen.

Galambok falut elhagyom, kifordulok a 7-es főútra, tartok Nagykanizsa irányába. Itt kifordulás után ha olyan kedvem van oda szoktam neki "lépni". Ami nem azt jelenti, hogy eszeveszett tempóval száguldozok, csak egy erőteljesebb gyorsítást csinálok, míg el nem érem az utazótempót. Már kisérgetett egy Seat Toledos, de megelőzni nyilván nem mert hiszen 65 körül poroszkáltam lakott területen is. A kigyorsításomkor tapadt nagyon, láttam bepróbálkozna az előzéssel, be is húzódott, de aztán mégsem. Ez kellemetlen volt számára, az tuti. Aztán kisérgetett mignem  Nagyrécse autópályafelüljáró alatti kanyar utáni egyenesben megelőzött, akkor láttam, hogy TDI. :D Pedig mentem 105 km/h körül. :) Az ő lendülete nem tartott sokáig, Kanizsán utolértem de lefordult előlem jobbra a Vámház útra, Raktárház úton jöhetett tovább, mert az Inkey-kápolnánál ért ki, és lám, pont elsőbbséget kellett adnia számomra, így ismét mögém került. 

Tehát akkor sok értelme volt sietni, kerülőúton menni és így is utánam érkezni? Bele sem gondolok hány ilyen van, aki ész nélkül megy, és nem tudatosan, mint én. Érdekes módon Palinban már elmaradt, akkor nem jött úgy, mint előtte - pedig én nem változtattam a vezetési stílusomon ugyanúgy mentem: lakott terület max 65, országút 105 utazó.

Én sosem versenyzek senkivel, mert a közút nem versenypálya, de ez az autós szememben verseny nélkül is vesztett. (hiszen ő ha úgy vesszük versenyzett)  Ciki. Körülbelül erre el lehet mondani, többet ésszel, mint erővel. 

2016 évértékelő

2017.01.18. 13:54

A múlt évben meglehetősen csökkentett módba ment át a blogolásom. Összesen 6 bejegyzésem született.

Még 2015 októberben lecsaptam jó áron egy kissé leharcolt állapotú Kymco Agility RS kétütemű ötvenes szörnyetegre. Dolgoztam rajta néhány napot és elég korrekt állapotba került, párezer kilométert tettem is bele, de alapvetően az volt a cél, hogy továbbadjam, ami sikerült is: 2016 tavaszán meghirdettem, hamar elvitték, noha nem született erről blogbejegyzés.

agilityrs.jpg

Akkor tavasz lévén tél végén kirügyezett a Corolla bal hátsó küszöbrészen a fényezés. Arról írtam is, korrekt dolog a Toyotától, hogy garanciában megjavították, csak sajnos a kaposvári javítóműhelyben dolgozók szartak nagy ívben a munka minőségére és az autó megóvására; belül is teljesen beporozva azt, sérüléseket és további hibát okozva - gondolok itt a kilincsre.

01_holyag.jpg

Kapott új nyárigumikat az autó tavasszal, amiket jó áron vettem, mégis nagyon elégedett vagyok velük. Kumho-k akár csak a téliek, bár a télivel egyáltalán nem voltam elégedett, de a nyári Kumho abszolút jó gumi, ha meg még az árát is figyelembe veszem, szerintem a legjobbat választottam. Gyári 195/60-as helyett váltóméretet, 185/65-öt választottam. Ez jóval olcsóbb volt, meg az üzemanyagfogyasztásra is jó hatással van az alapból üzemanyagtakarékos, nagyon alacsony gördülési ellenállású gumi. És vizes úton is hihetetlenül jól tapad. A téli Kumho gumikat is újan vettem kb. 4 évvel ezelőtt, de azzal már újkorában sem voltam elégedett sajnos. 

lengcsill_porvedocsere8.jpg

Aztán ahogy várható volt az első lengéscsillapító porvédő egyik oldalt már kiszakadt, másikon az imádság tartotta. Kicseréltem őket, erről írtam is.

Nyáron buta telefonra váltottam, az okosat eladtam, vettem helyette egy hasonló tudású és árú olcsóbb tabletet: Lenovo Tab3 7 Essential. Jól döntöttem, a Nokia130-as dual simes készülékem két sim kártyát kezel és a készenléti ideje attól függően, mennyit használom minimum 7 nap, de már volt, hogy 14 napot is kibírt egy feltöltéssel. További előny, hogy nem nyomja, nem húzza a zsebemet: könnyű, kis helyen elfér. Szerintem ugyanis a telefon telefonálásra való, nem internetezésre, meg hasonlók. Mióta butatelefont használok egészségesebbé vált az életszemléletem. Sok mai fiatalnak is erre lenne szüksége, az okostelefonokat én megtiltanám bizonyos életkor alatt. Katasztrofális amit látni facebookon, unatkozó tininindzsa teknőcök írogatnak, hogy unalom van, flashelnek meg hasonló, lájkolj, jelölj, kommentelj - Alekosz édes élet nevű csoportban live videókat osztanak meg a semmittevésükről vagy a hülyeségeikről. Hova tartunk?! 

nokia130.jpg

Aztán...

Télen kiégett a két éve vásárolt egyik Osram halogén autós izzóm, amit pár hét után természetesen követett a másik. Kalkulálva kb. 400 órát éghettek, nem sok, de elvileg ennyi a várható élettartamuk is. Ja: jóval előbb kiégtek volna már legalább feleennyi idő alatt, csak én vagyok olyan bunkó köcsög, hogy jó látási viszonyok mellett, pl nyáron verőfényes napsütésben bizony nem kapcsolok tompított fényszórót, hiába villognak az oktató lelkű gépkocsivezetők lakott területen kívül. Ha nem csinál senki súlyos közlekedési kihágást, akkor ezen életek nem fognak múlni, meg szerintem egyébként sem. Nem sötétben vagy csökkent látási viszonyok mellett spórolok a világításon. Teszem ezt azért is, mivel nem szeretnék minden nappal a világítás felkapcsolásakor műszerfalmegvilágítást állítani. Ugyanis ha napsütésben felkapcsolom a tompítottat, akkor az éjszakai vezetéshez igazodva, hogy ne süsse ki a műszerfalvilágítás a szememet, az elsötétül és gyengén világít, nappal nem látni semmit. Én így használom. Egyébként tompítottba nem veszek többet semmiféle extrásat vagy drágát, tökéletesen megteszi az Intersparba kapható Tungsram H7-ese, kb. 700 ft, várhatóan tartós lesz, ja és magyar, nem FOSram. 

osramsilverstar.jpg

Aztán erről nem írtam, de meglett 1 éve, hogy elkezdtem buszt vezetni. Fantasztikus, leírhatatlan érzés, noha a fizetés nem tükrözi a munka komolyságát és a felelősséget. Nyilván ezért is okoz problémát az állandó létszámhiány. Én szerelemből választottam ezt a hivatást és még most is úgy érzem az állandó megpróbáltatások ellenére kiemelkedő lelkesedéssel végzem a munkám. Remélem, hogy ez így is marad és a jövőben megbecsültebb lesz a szakma. 

buszok.jpg

Autós tervek 2017-re? Úgy néz ki a Toyota jobb küszöbjét is utoléri a korrózió. Megjavíttatom és lehet, hogy eladósorba kerül. Nem így akartam, örök életre terveztem vele. De a váratlan rozsda (azt hittem jóval később lesz) és az új lehetőségek miatt elképzelhető, hogy egy új, vagy nagyon fiatal 1-2 éves párezret futott autóba szállok. Alapvetően persze újat szeretnék, kevés felhasználó van, akinek az autójáért én pénzt adnék. A használtautópiac egy óriási aknamező. 2-3 éves kor felett alig akad olyan használtautó, amibe ne tudnék belekötni. Alatta meg felmerül a kérdés, hogy egy jó, szinte új autót amivel látszólag minden rendben, miért akarnak eladni? Hát ezért célzom meg alapvetően az újat. Egy új Hyundai i10-zel szemezgettem, csinos kisautó. De más márkával is szemezgetek pl. Suzuki. Majd idővel kiderül, lesz-e belőle valami. Ha a pénz nem számítana, akkor egy Lexus CT200h gépkocsit vennék! :) 

Szerző: gaborjozsef

Szólj hozzá!

Címkék: évzáró

1,4-es benzines Corollám fogyasztása könyv szerint:

8,4 város

5,7 országút

6,7 vegyes.

Ezek teljesen reális adatok, normál körülmények között, valóban középértékek. Ettől lehet jóval több és kevesebb is.

Múltkori utamkor csináltam egy tesztet, -1-2 fok körüli hőmérsékletről indulva computer szerinti átlagfogyasztást nézve. Ami egyébként pontos adatokat szokott szolgáltatni: korábban többezer km-en le lett mérve.

teliindulas.jpg

Az autó jégbe fagyva, kis jégkaparás, 3-4 perc járatás után elindulás, országúton nem kínozva, 70-es tempóval 5.ben:

4 kilométer megtétele után az átlagfogyasztás kerek 10 liter / 100 km.

Ebből már látszik, hogy aki városban tesz meg 4 kilométert - ami egy kisvárosban nem is mondható kevésnek, ha forgalom is van és meg kell többször állni, elindulni, kíméletes vezetés mellett is minimum 12-14 literes átlagfogyasztás tapasztalható. Ilyenkor kamillázok, ha tudatlan autóvezetők panaszkodnak: nekik milyen sokat zabál az autó, 10 liter felett van, pedig nem is parkettázzák neki.

Hát ezért, mert hideg van, rövid távon mész, hidegen kis motorjáratás mellett látható ez a 4 kilométeren 10-es átlagfogyasztás se sok. Arról nem is beszélve, hogy ennyi kilométer alatt még pont nem tud rendesen bemelegedni az autó motorja (hiába fúj meleget a venti) az olaj hígulhat az üzemanyaggal, kondenzpára is kicsapódik benne, nincs még elég hőmérséklet ahhoz, hogy elpárologjanak belőle ezek a káros anyagok, amik rontják a kenőolaj minőségét, és ezáltal a motor élettartamát csökkentik. A katalizátor is körülbelül itt érhetné el az ideálishoz közeli hőmérsékletét, a megfelelő hatásfokon való működést - de ha ekkor leállítjuk szintén nem teszünk jót vele, hiszen szennyeztük azt is, valamint a kipufogóban keletkező kondenzvíz is épp csak, hogy távozni tudott, de még ez sem biztos.

Mindebből az következik, hogy 4 kilométer alatt szinte még csak be sem érdemes ülni az autóba: jobb ha gyalogolunk, kerékpározunk, robogózunk, vagy tömegközlekedünk. :)

A fokozottabb kopásról, elhasználódásról - igénybevételről - üléskárpit-ki-beszállás (utálom az üléshuzatot, nincs ami jobban nézzen ki mint ahogy kinéz a gyári ülés), biztonsági öv, kuplung, sebességváltó, fék használat, indítómotor, akkumulátor, generátor - amik mind az ilyen rövid távú városi használttal járnak, ne is beszéljünk.

No, de folytassuk a mérést, már kezd üzemmeleg közeli állapotba kerülni az autó:

7 kilométer megtétele után lement az átlag 8 literre.

10 kilométter után 7,1 liter

16 kilométer után 6,4 liter.

Tovább nem is mértem, mert az autó nyilvánvalóan bemelegedett ezidő alatt és elkezdtem neki nyomni normálisabban, ami 105 km/h körüli tempót jelent. Néha több, néha kevesebb, és ilyenkor az átlagfogyasztásom hosszú távon az útminőségtől, időjárástól függően 6 - 6,5 liter között szokott alakulni, tehát felesleges lett volna nézni, elértük azt az állapotot, ami ilyenkor jellemző.

70 - 90 km/h között tartható 5,5 - 6 között a fogyasztás, a gyárilag megadott országúti
5,7 pont közte van, tehát reálisnak is tekinthető.

fogyasztas.jpg

 

Ebből a posztból szerintem egyértelműen kiderült, miért használják sokan rosszul az autójukat. Csak a kényelmük sok mindent felülír. Egy dízel autónál még károsabb ez a dolog, és még lassabban melegszik be. Persze elkerülhetetlenek az ilyen helyzetek, van, mikor én is 3-6 km-t autózok csak egyszerre, de nem ez a gyakori szerencsére, és van utána hamar alkalom, hogy lehet menni autózásra "érdemlegesebb" távot. Én büszke vagyok az autóra, mert majd' 200 ezer km van benne és még most is olyan érzésem van mikor beleülök, hogy akár új autó is lehetne. Egyedüli aggasztó tényező számomra ennyi kilométernél, és 11 évesen a korrózió munkája.