Vehetjük az 1 évvel ezelőtt írt cikkem folytatásának... Megint kemény hideg van. -18.. Kedvenc témám a motorolaj, újra és újra szükségét érzem, hogy írjak, főleg mikor látom, hogy legtöbb találatot az oldalra az olaj témában keresők kapják. Főleg a magyarisztáni helyzetet figyelve, ahol tesco gazdaságos olajig jut egyes emberek gondolkodása. Agyam eldobtam akkor is, mikor valaki látom úgy kapott találatot az oldalra, hogy duplavével írt "WIP CAR mijen olaj" szavakra keresett rá. Na mindegy, már meg sem lepődöm...

Véleményem szerint motorolajnak van a legfontosabb feladata az autókban (de ettől még nem elhanyagolható a másfajta folyadék sem, például a fagyálló folyadék és annak minősége, melynek nem csak a fagy miatt van szerepe. Elszomorító, hogy hazánk fiai között van olyan gépésznek tanuló ember, aki nyáron fagyálló mentes vízzel képes járni, mert nincs tisztában azzal, hogy a fagyálló egyáltalán nem csak a hideg miatt kell, hanem keni a tömítéseket, véd a korróziótól stb..de ez a poszt most megint az olajról szól).

Az olajcsere elhanyagolása vagy rosszul megválasztása okozhatja a legnagyobb károkat.
Ennek ellenére az emberek többsége mégsem fordít kellő figyelmet autója motorikus állapotának megőrzésére. Honnan gondolom ezt? Saját személyes szakmai tapasztalat és az emberek hozzáállásának figyelése. Az viszont bármely utcán járó embernek feltűnhet, hogy a parkolók többsége olajfoltokkal van tele. Ennek oka az a hanyagság, ami ellen írok is és ami a motorok külső tömítetlenségéhez is vezet. Elöregszenek a tömítések, melynek egyik oka természetes, hiszen minden öregszik idővel, a másik pedig a nem megfelelő és/vagy nem időben cserélt olaj által okozott káros mellékhatások.
Innentől kezdve a kedves tulaj meg talán olajat sem cserél, mert azt gondolja a csereperiódus alatt bőven utánatöltött annyi olajat, amennyit cserekor tett volna, így az olaj „lecserélődött”. Ez nem helyes gondolkodás. Ilyen esetekben akár cserél, akár utánatölt, valószínűleg rosszabbat választ, mert úgy gondolja ez a motor „nem érdemli meg”.
Nos, körülbelül ilyen a hozzáállás nálunk, Magyarországon. Az új autókat még csak-csak rendben tartják, amíg a garanciaidő le nem jár, utána tulajdonosa válogatja, mi lesz vele.
Természetesen vannak, akik korrektül elvégzik/elvégeztetik a karbantartást, de a többség még nem így gondolkodik.
Pedig elég csak abba belegondolni, hogy egy tele tankolás árából kijön az autónkhoz szükséges kiváló minőségű olaj ára.
Egy átlagos autónál, ahol a legtöbb esetben az olajcsere periódus 15 ezer kilométer és/vagy 1 év (amelyik előbb bekövetkezik) és átlagos vezetési stílust/körülményt feltételezve is több, mint 21 üresről-teletankolást jelent. Ha tankolni el tudunk menni, akkor miért sajnáljuk az olaj és szűrőcserére a pénzt? Ez a legalapvetőbb dolog, amire egy autónak szüksége van (sokkal hosszabb távon persze másra is; fékek, levegőszűrő, pollenszűrő, fékfolyadék, egyes típusoknál vezérlés és váltóolaj csere..stb, hogy csak a legfontosabbakat említsem).
Ha az autót egy drágának tartott szervizbe visszük, akkor is maximum két teletankolásnyi pénzből ezt meg lehet úszni. De könyörgöm basszátok meg, ha tankolni el tudtok menni, akkor ne sajnáljátok tőle az olajcserét, különösen ne a jó olajat!De milyen is a jó olaj? Az előírásoknak megfelelő: a gyártói minőségi követelményeket meghaladó, vagy azt túlteljesítő: pl. előírás API SJ, és veszünk egy fasza API SL vagy SM szintű olajat.

Másik dolog a viszkozitás, mint legfontosabb. Ilyen hidegben én nyugodt vagyok, mert nálunk az autóba 0W-30-as olaj van. Az első szám a hidegen folyósságát jelöli, minél kisebb a szám, annál folyósabb, ami nekünk jó, mert hidegen minden olaj túl sűrű! Tehát egy ideális olaj viszkozitás szempontjából manapság 0W-vel kezdődik. És általánosságba elmondható, hogy minden létező személyautóba viszkozitás terén egy 0W-40-es olaj tökéletes választás lehet (jobb állapotúakba, újabbakba 0W-30 persze még jobb) A második számot érdemes betartani, az a melegoldali viszkozitás, azt viszont nem jó a gyártó által ajánlott minimálisnál kisebbre választani, de nagyobbra tehát sűrűbbre sem. (bypass szelep, olajáramlás, üzemanyagfogyasztás)

Akit érdekel a téma a mazda-auto.hu oldalon olvashat, ha beírja a keresőbe motorolaj 1-4 és motorolaj 5-10. Én kötelező jelleggel elolvastatnám minden autóssal, különösen a tévhitben élő nagy autóbuzikkal, akik azt hiszik mindent megadnak az autójuknak. Pl. 2002-es Swift-re hirdetésben azt írta a csávó, hogy mindenből a legjobbat kapta, olajból is nememlékszem milyen márkájú 10W-40. Hát, messze van a legjobbtól, a legjobb talán egy jó márkájú 0W-40-es lehetett volna. DE! Igazából nálunk Mo-on már ez is nagy szó, hogy nem az ultraszar 15W-40-est vagy a kocsikenőcs 20W-50-est rakják bele, hanem az elmegy kategória 10W-40-et. Ennél érdemesebb lenne csak kicsivel többet ráadni, és 5W-40 lehetne, persze mint írtam az igazi 0W-40 lenne.

Ennek az egésznek azért van jelentősége, hogy az első szám kicsi legyen, mert hidegen folyósabb olaj hamarabb átkeni a motort, és sokat segítünk rajta az élettartama szempontjából, ugyanis a kopás jó része hidegindításkor, és nem üzemszerű bemelegedett használatkor keletkezik! A másik dolog hogy összességében egy ilyen 0W-40es olaj visszahozza a kedvezőbb üzemanyagfogyasztással a bemelegedési fázis alatt az árát! És akkor ott vagyunk, hogy hopp: még így is nyertünk vele, mert a motornak is jót tettünk, hogy az amúgy durva kopást a tőlünk telhető maximális mértékben minimalizáltuk! Egy 0W-40 olaj üzemi hőmérsékleten a 40-es melegoldal miatt ugyanolyan sűrű, mint egy 10W-40-es, csak utóbbi hidegindításkor gyengébben teljesít. Arról nem is beszélve, hogy 0W olajok szintetikusak, a 10W meg ásványi alapú legtöbb. A motor tisztasága szempontjából ez sem elhanyagolható, de tényleg ajánlom mindenkinek a mazda-autós cikket, én lusta vagyok itt mindent leírni, és ott ezt szépen megtették!

Csak egy érdekesség, a SAE viszkozitás osztályok között azért van egy kis "lazaság", úgy értem ezt, hogy a 0W-40-es olaj azonos hidegoldal, tehát 0W ellenére hidegen kicsit sűrűbb, mint egy 0W-30-as, ugyanígy a 0W-30 is sűrűbb már hidegen is, mint egy 0W-20-as. Tehát egy nagyobb melegoldali szám valóságban kicsit "felhúzza" a hidegoldalt, annak ellenére, hogy a SAE szerinti hidegoldali besorolása mindegyiknek ugyanaz, hiszen akármilyen széles hőmérséklet tartományt nem tud lefedni az olaj, az nem mindenható.

Nálunk a corollában télre tökéletesebb lenne egy 0W-20-as olaj, mert 0W-30ashoz képest 0W ellenére hidegen is picivel hígabb, de melegen is, és ilyenkor +10fokig még kb elég lenne, csak mivel nem cserélgetjük, és nyáron is ezt használjuk, ezért van benne a 0W-30, ami nyáron is kellő védelmet ad, és nem hígul fel annyira, hogy veszélyes lenne.

Ugyanígy érdekesség, hogy a 30-as olajoknak is van "sűrűbb" 30-as fajtája és "hígabb" 30-as fajtája (fuel economy) ami azt jelenti, hogy a hígabb 30-as üzemi hőmérsékleten csökkentett viszkozitású, ezt onnan tudhatjuk, hogy pl. benzines autó esetén az ACEA A1 vagy A5 szintet teljesíti. Az A1 az nagyon híg, az A5 is, csak valamivel kevésbé mint az A1.
Az ACEA A3-as 30-as olajok viszont sűrűbbek, magas HTHS -High-Temperature High-Shear- viszkozitásúak (adott érték, kb 3,6 mPas felett marad a viszkozitásuk magas:150celsius hőmérsékleten erős nyíró igénybevétel mellett is!) Corollába nekünk A3-as van, de A5 volt, csak jobbnak találtam a magas hőmérsékleten is strapabírót választani. Egyébként bizonyos típusokba tiltva is van a híg 30-as olajok használata (lazább illesztésű motorok, pl. Opel Corsa), erre figyeljünk, nem mindegyik alkalmas erre, viszont a korszerű (kb 2003 utáni) japán autók többsége Honda, Toyota, Suzuki, Mazda, Mitsubishi stb igen. Sőt, a tendencia a 20-as olajok felé megy, nem véletlenül... De erre alkalmatlan autókba felelőtlenség ilyet használni.

Ha valaki nem tudja mi kell az autójába, inkább itt kérdezzen hozzászólásban. Sajnos a szervizek többsége -drága márkaszervizek is!!!- egy átalgos 10W-40-el letudja az olajcserét, ami olcsó, de a jótól eléggé messze van, épp, hogy nem lehet szarnak nevezni, még elmegy kategória (ez is viszonyítás kérdése), sokszor olyan, ami nem is az autóba való, mert se viszkozitás, se minőségi követelményekben nem teljesíti azt, amit a gyártó kér! Azért ez durva!

Ez az egész alacsony hidegoldali viszkozitás 0W-xx, 5W-xx aminek jelentőségét ecseteltem a cikkemben fontos a motor tisztasága, és kopása szempontjából. Nem mellékesen az olajcsere ugyan drágább, de üzemanyagfogyasztás csökkenéssel bőven megtakarítja az árát kamatostul, hiszen a motor élettartama szempontjából is javítunk. Tehát ha szervizbe visszük, kérdezzünk rá milyen olajat akarnak bele rakni, ha szart, kérjünk mást, esetleg hozott olajat töltessünk bele!
Egyébként a melegoldali SAE-t sem érdemes nagyra választani, azzal is árthatunk, ha nem versenyszerűen használjuk az autót és nem melegszik be annyira az olaj hogy a kívánt értékre felhíguljon. Hogy miért? A mazda cikkből, amire már hivatkoztam kiderül. Tényleg tessék elolvasni!

Versenykörülmények (hosszú, tartós terhelés!) között, ill. ideiglenesen olajfogyasztásos autó olajfogyasztásának kompenzálására jó lehet egy 40-es olaj helyett az 50-es, de tényleg csak ideiglenesen, a felújítást nem úszhatjuk meg vele...JA! És nehogy valaki amiatt váltson, mert fél-esetleg 1 litert megeszik az autója 15ezer km alatt!
Kb. 15ezer alatt a 4 liter olajfogyasztást viszont már tartom olyan súlyosnak, hogy érdemes lehet megpróbálni mondjuk az 5W-40 helyett egy 5W-50-et, de inkább mielőbb javíttassuk meg azt, ami az olajfogyasztást okozza.

És még egy fontos dolog: olajszintet rendszeresen ellenőrizzétek, mondjuk 1000km-enként! Az olyan autónál, ami megbízhatóan üzemel régóta, és tudjuk hogy nincs, vagy nagyon minimális a fogyasztása, ott elég lehet 5-ezrenként ránézni a szintre. Kalkuláljuk be azt is, hogy egy nagyon rövid távokon használt autónál az olaj felhígul az üzemanyaggal, ami hosszabb távú használat esetén elpárolog, így a szint pillanatok alatt drasztikusan csökkenhet. Ez - és az olaj fáradása egyaránt -okozhatja azt is, hogy az autónak például friss olajjal 8ezer km-ig nem volt mérhető olajfogyasztása, majd a csereperiódus végéig elkezdi csipegetni az olajat.

Az előírt csereperiódust (km, év -amelyik előbb bekövetkezik) tartsátok be, és nem lesz gond. Kiváló minőségű olajat választva teljesen felesleges előrehozni az olajcseréket, részemről elutasítom a ilyet, pazarlás, és felesleges környezet-terhelés. Azért írom ezt le, mert van az a fajta ember aki teljesen más, mint az átlag hanyag magyarisztáni, és ő idő előtt cseréli, de ezt már túlzásnak tartom. Más a helyzet extrém körülmények (verseny, rendszeres vontatás stb) esetén, amikor szükséges lehet valamivel előbb megoldani a cserét, de ez nagyon kevesekre vonatkozhat és például rövid távú használat esetén amúgy is beleesnek az időtartamhoz kötött olajcsere előíráshoz, ekkor km állástól függetlenül ajánlott a csere.
Tehát könyörgöm ha nem indokolt, ne hozzuk előbbre, inkább az legyen a szempont, hogy mindig bele való, kiváló minőségű és megfelelő mennyiségű olaj legyen a kocsiban.
Hogy érzékeltessem a példát a szívem szakad meg mikor egy rendeltetésszerűen használt autóba előírás 15ezer km vagy 1 év az olajcsere, és a tulaj mondjuk fél évvel később, 8 ezer km megtétele után lecseréli, és nem várja meg a 15 ezret, vagy az 1 évet - értelemszerűen amelyik előbb bekövetkezik, hiszen akkor illene olajat cserélni. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag egy félig használt olajat kidobott, arra apellálva hogy jót tett az autójának, holott szinte semmit nem jelent neki. Nem olaj téma, de ugyanígy szükségtelennek és pazarlónak tartom az autó egyhelyben melegre járatását. Nagy hidegben is max 2-3 perc után lassan, kis terhelés mellett jobb elindulni, a fordulatszámot 1500-2500 között tartva, ettől még nem ártunk jobban a motornak, mintha egyhelyben járatnánk perceken át. A dízel autósok meg ne reménykedjenek, hogy a motor hamar fűteni fog, hacsak nincsen kiegészítő villamos fűtés az autóban. Újabb ok, amiért nem érdemes dízel autót venni, de ez majd egy külön cikket érdemel.

Olajcserekor természetesen olajszűrőt is cserélni kell, lehetőleg gyárira, vagy ismert nagyon jó minőségűre, mert a hitványabbakban nem működik tökéletesen a visszacsapó szelep, az olajnyomás később alakul ki vele, hosszabb ideig jár a motor gyakorlatilag kenés nélkül - szar kenéssel.

Ha olajat vásárolunk, biztos forrásból szerezzük be, ne ismeretlentől aki "hozza" valahonnan, nem biztos, hogy azt kapjuk, ami rá van írva. Sajnos erre sem árt figyelni, de ha megtörténik, kiderülni sem egyik napról a másikra fog, utánna meg szíhatjuk a fogunkat! :(

Remélem sikerült összeszedni a legfontosabb gondolataimat itt, de majd ha még eszembe jut valami bele-bele írok. Teszem mindezt azért, hogy az emberek legyenek igényesek az autójukra, a környezetükre, és a magyar autópiacon árult használt autók állapota kicsit bizalomgerjesztőbb legyen, mert jelenleg siralmas dolgok derül(het)nek ki vásárlás után.

A bejegyzés trackback címe:

https://gaborjozsef.blog.hu/api/trackback/id/tr385864004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása