Motoros lettem! Guruló fotel!

2019.03.15. 09:42

Vagy mégsem? - a végén részletezem! 20 év 50-es motorozások után eljött az idő, hogy nagyra váltottam. Kellett a jogsi, az okát most nem részletezném, de röviden: karriercélok miatt.. :D maja1.jpg

Ha már megvolt a jogsim, gondoltam nem lehetek motor nélkül. Mivel tudom milyen veszélyes a közlekedés, még sokszor úgy is óriási veszély leselkedhet ránk, hogy betartjuk a szabályokat, ezért hát nem is életcélom a száguldozás, inkább a kényelmes, harmonikus motorozásra vágytam, amit teljesíthet egy 400-as maxirobogó.

Egy kollégám Majestyjét megvettem volna télen, csak sajna más előbb ott volt érte. Alapvetően sok hirdetést néztem, de korlátozódott a Majesty - Burgman - Honda SW-T, FJS típusokra az érdeklődésem. Mivel a Hondákról jót olvastam és tudtam kéthengeres, ill próbáltam is, nagyon tetszett, így utána leginkább már csak ezeket néztem.

Viszont nagyon leszűkítettem ezzel a lehetőségeimet, így fél szemmel sasoltam a többi hirdetést is, s lettem figyelmes erre a gépre, amit megvettem. Közel volt, beteg voltam már 1 hetet otthon lenyomtam, jobban voltam, mehetnékem volt. Balaton partján, 72 km-re tőlem, elugrottam. Rá két napra meg elhoztam. Pedig abszolút nem gondoltam, hogy fel fogja kelteni az érdeklődésem.

Ugyanis lecsekkoltam a neten, és sok gazdája volt. Ami furcsa; tavaly nyáron megvette vki, aki eladta novemberbe, az meg már szintén 3 hónap után hirdetni kezdte, tőle vettem meg.

Tehát sok jót nem tudtam hozzá fűzni, de nem akartam előítéletes lenni, kismillió oka lehet, hogy valaki elad egy ilyen gépet. Pl. az előző tulaj, aki erősebb motorokhoz szokott, de megtetszett neki ez a szép állapotú gép, érthető, hogy lecsapott rá. De aki 100 lóerős vagy erősebb motorokkal járt azoknak utána ez kevés lesz. Mert erősnek erős, aki még nem motorozott, de aki erősebbeket hajtott annak kevés lehet.

Ennyi hát a történet, egyszerűen nem tudtam semmibe belekötni, nagyon patika állapotú a gép, korrekt volt az előző tulaja is. Új akksija van, még szűrőket, gyertyát is kaptam hozzá. Ehhez veszek még szíjat, görgőket, és azt is lecserélem az összes motorban lévő folyadékkal egyetembe. Nagyon elégedett vagyok, mert kevesebb, mint fele áron vettem ahhoz képest, amit max. motorra szántam volna. 

maja2.jpg

Mikor használt motort veszünk, szerintem mindenkiben felmerül, lehet hogy sérült motor volt, igazából ez a legfőbb dolog, amit leginkább szeretne az ember kibuktatni átnézéskor. Nagyon kerestem, mi utalhat erre, de nem találtam ilyet. Nincs rendellenes gumikopás, kormánycsapágy, telók jók, nincs kotyogás semmi, futása, illesztések rendben. Ez se garancia persze, a neten lehetett már olvasni totálkáros rendbe szedett járműveket. Ahány tulajon átment, sajna ez benne lehet a pakliba minden használt motornál, akármilyen lelkiismeretesen is átnézik. Mégis nyugodt vagyok, s jól érzem magam, mert ha esetleg törött is volt valaha, teljesen egybe van most. Szerintem ez a legfontosabb, úgyhogy kár is ezen filózni. A futásteljesítmény is egy ilyen dolog. 37e km van benne, ez lehetne akár a duplája is, akkor is lehetne ilyen szép állapotú. De ha 20 lett volna benne akkor is megfelelő annak az állapota, csak hihetetlennek tűnne, ennyi idős motorba. Állapotot veszünk és nem évjáratot, vagy futott kilométert, így ennek megfelelően maximálisan elégedett lehetek. Várom már a full szervizelés utáni motorozást :) Egy új bukót kell vennem, mert ez a régi már vagy 10 éves, nagyon zúg is, 60-70 felett nem hallom a motort. Ez jó lesz utasomnak bukónak :) 

ui. Ja, címmel ellentétben; mégsem lettem motoros, hiszen robogós vagyok, azt sok nagyképű nem tekinti motornak! :) Kíváncsi leszek, mennyien intenek, bár én csak örülök, ha nem; épp elég buszosként integetni minden buszosnak munka közben :D 

Egyébként álszent dolog sokak részéről ez az integetés, mert némelyik úgy közlekedik, hogy más emberek életére törhet vele, és tör is. Az ilyen nem motoros, hanem gyilkos. 

Kicsit eltérően a járműves témától, ez más jellegű lesz. :)

Eltelt már egy ideje, hogy kerestem egy új kávéfőzőt. Tettem ezt azért, mert a régi típusú kávéfőzőmmel nem voltam túlságosan elégedett. Nem akartam kapszulásat, mert a drága kávékapszula miatt többszörösébe kerül az így készült kávé. Mégis emellett döntöttem.

caf4.jpg

Miért? Leginkább azért, mert minden egyes kapszula friss kávét rejt, vákumcsomagolt darab. Ez egy nagy előnynek tűnik ahhoz az őrölt kávéhoz képest, amit megbontunk, és ha zárt dobozban is tartva de 2 héten keresztül nyitogatunk.

caf2.jpg

Ezért lett hát ilyen gépem. Láttam a neten vannak kapszula-újrafelhasználási bemutató videók, ezeket így elsőre fillérbaszásnak tartottam, mert gondoltam minek vesz az ember ilyen gépet, ha maga töltögeti a kapszulát, így elve elvész az az előny, hogy friss kapszulából készülhet a kávé.

caf1.jpg

Mivel lelkes újrahasznosító vagyok, azért felhasználás után csak megbontottam a kapszulát és a zaccot kinyertem belőle, ezt mindig a termőföldbe szórom a kiskertben.

Ekkor mégis eluralkodott rajtam a vágy, hogy csak ki kéne próbálni a házilag töltött kapszulát, nem kéne kapszulákat kidobni, mert ez rengeteg szemetet jelent! Így tettem: nagyon finom, olasz Pellini kávéval töltöttem. És abszolút elégedett voltam az eredménnyel! Ki is matekoltam kíváncsiságból, egy 1000 Ft-os negyedkilós őrölt kávé árával (ráadásul ez nem is az olcsó kategória), tehát mindent felfelé kerekítve is csak 28-30 Ft-ra jön ki 1 db újrahasznosított kávé. Mégsem a fillérbaszás, inkább a környezetvédelem, az újrahasznosítás miatt döntöttem úgy, hogy töltögetni fogok.

Ezzel két legyet ütök egy csapásra, hiszen olcsón kávézok és még környezetbarát is vagyok, mert nem dobom ki a kapszulákat. A kávé minőségével meg így sincs probléma! Sőt, valójában 3 előnye is van, mert a harmadik az, hogy ezzel a módszerrel rengeteg fajta kávét tudok főzni, nem kell korlátoznom magamat a kapható kapszulákra.

Bár ezt a Tchibo Cafissimo gépet úgy vettem, hogy próba, és eladom, csak ha tetszik marad, de meggyőzött nagyon, a lefolyt kávé minőségét nem lehet összehasonlítani a hagyományos régi típusú kávéfőzőkben készültekkel.

caf3.jpg

További ötletek: Ha mindez nem elég, és mindig nagyon friss kávét akarok inni továbbra is olcsón, átállhatok a szemes kávéra, és van itthon daráló, mindig egy keveset darálok le előre, így tényleg nagyon friss kávét ihatok. Ez a legjobb. Alkalmanként persze majd vásárolok kapszulát, egyrészt, hogy támogassam a gyártását, másrészt örökké nyilván nem lehet felhasználni sem ezeket a valójában 1 főzésre szánt kapszulákat :)

caf6.jpg

Update:

Gondoltam, ha léteznek tea kapszulák, akkor kipróbálom a kapszulát teával töltve is. Fantasztikus! Könnyen, gyorsan tudok teát is készíteni vele. Elégedett vagyok a készülékkel, ezután teakészítésre is csak ezt fogom használni :)  caf5.jpg

 

Az autó vásárlásom is küszöbön, de újat veszek, mert nyugalommal akarok lenni és hosszú távra tervezek. Persze attól még vannak használt autók is, amiket nézegetek, mert 100%-osan nem zárom ki.

Viszont kellene egy nagyobb motor is - de leginkább maxirobogó - amire nem akarok olyan sokat költeni, hiszen nem annyira létszükséglet, mint egy autó.

Ezzel kapcsolatban következők a tapasztalataim:

Köszönhetően az új rendszernek, le lehet informálni a járműveket. Sok infót nem tudhatunk meg róluk, mégis rengeteget segíthet az, hogy külföldről behozott-e, és mikor, illetve ha régebb óta van itthon a kilométer futása folyamatos-e, nincs visszatekerve.

Ilyen szempontból nagyon jó helyzetbe kerültem az autómmal, hiszen egy hazai, több mint egy évtizede egy tulajdonban lévő garantált km futású autóról van szó, ami ráadásul mindig, kivétel nélkül karbantartott. Noha 200 ezer futott km felett jóval kevesebb autó van eladó, ami persze nyilván nem valós, csak 200 alá szeretik tekerni az órát, én mégis úgy gondolom, hogy 200e km feletti autómmal is labdába fogok tudni már rúgni - köszönhetően a leinformálós rendszernek -  ha van olyan értelmes ember, aki nem csak a hirdetési paraméterek alapján tekint az autóra, hanem el is jön megnézni az állapotát.

Nos, szóval kell nekem egy nagy motor. Ezeknél azt vettem észre, hogy szinte kivétel nélkül külföldről behozott járművek. Nem is értem miért..? Itthon nem adnak el új motort???

A lényeg, hogy rengeteg hirdetést néztem, infóztam le. Ha valaki nem vállalja a rendszámát, az a szememben már több mint gyanús, főleg nem tudom mit képzel, hogy beleírja a hirdetésébe leinformálható, valós km, közben meg kitakarja a rendszámot! De majdnem ugyanilyen, ha pl egy 10 év feletti autón látok egy új RGA-s rendszámot, ha nem lenne, akkor is ugyanúgy sötét folt lenne az előélete, mégis ki tud leinformálni egy külföldön használt autót..?!?! És ki hiszi el, hogy külföldről behozott 12 éves "prémium" dízel autóban gyenge 200e km van?!?!

Sok hirdetést példának be tudnék ide tenni, melyik miért gáz... Erre nincs energiám, ezért csak egy érdekeset ragadnék ki most, és megindoklom, miért háborított fel. hasznaltmotor.jpg

Ez egy nagyon jónak tűnő hirdetés, szépnek tűnő motor, jó képekkel, egy friss "nagyszervizzel" hozakodik elő, azt sugallva, mintha egy jól karbantartott motor lenne, holott lehet égető szükség volt rá korábbi elhanyagoltsága miatt. Szubjektív dolog, ki mit hív nagyszerviznek, ez az én felfogásomban inkább egy kis szerviz. A hajtásrendszer felújításáról nem tett említést, ha már nagyszerviz volt...nyilván mert hozzá sem nyúltak.

Ne foglalkozzunk most ezzel. De: Ki a f..omat érdekli, hogy 50 éves tulajtól? Ez valami értéknövelő tényező kéne legyen..?!!!! Továbbmegyek, mert leinformáltam a gépet. Ebből kiderült, hogy tavaly májusban hozták be külföldről a motort. Tehát 2006-2018 májusig semmi lekövethetőség, 12 év, nagy idő. Az meg már több, mint gyanús, hogy a csóka 1 évet se használja, csinál rajta egy "nagy" szervizt, és el akarja adni. És ez nagyon jellemző, hogy ezek a külföldről behozott motorok gyorsan cserélnek gazdát. A meglepően alacsony futásteljesítményről ne is beszéljünk, alig látni 60e km felett... Gratulálni tudok azoknak, akik ezeket beveszik, meg az azoknak eladóknak is, akiknek sikerül megszabadulni tőle, hogy milyen hihetően elő tudják adni a dolgokat. 

Fárasztó, s bosszantó dolog a használt motor keresés.

Használtautópiac

2018.11.11. 11:23

Nem szeretem az okoskodó autós embereket, mert 99% az árat nézi, holott az sokadlagos szempont kellene legyen.

Pl. egy évek óta egy tulajdonban lévő autót nem lehet összehasonlítani azokkal aminek tulajdonosai váltogatták egymást, másfajta vezetési stílussal és karbantartási preferenciákkal. Bizonytalanságot jelent a több tulaj, amik lehet hogy az autó kárára mentek akkor meg hiába jó egy autó, azt is tönkre lehet tenni ill. leamortizálni.

Kilométer futás alapján sem érdemes hasonlítani. Inkább az állapotot kell nézni mivel a kilométerórát egyrészt sokan manipulálják, másrészt ha nincs is visszaállítva az óra teljesen más képet mutat egy ugyanolyan autó ami csak 80ezret futott és városban 14 év alatt mint az ami 200ezer felett és jórészt csak hosszabb távokon. Futhatott ez az autó 3x többet is de akkor is jobb állapotban lesz motorikusan, a váltó, a kuplung szintén, ha ment egyfolytában 10-20-50-100 km szemben a városi 1-2-5-10 km-es használatokkal.

Ebből azt akarom mondani, hogy egy városi autó ha tizedét futja csak egy hosszabb távokon használthoz képest, akkor lenne kb. hasonló állapotban, de nyilván rosszabb állapotban van a városi autó amúgy is, hiszen eleve nem csak a kapcsolgatások száma, kuplungolások, fék használat koptatják és veszi igénybe a technikát, hanem a ritkán vagy soha teljesen be nem melegedő motor, ami nem tud tisztulni, letapadhatnak a gyűrűk, elkezdi fogyasztani az olajat, de ha mégsem, akkor is 5 km még kevés, kb 10 km épp elég, hogy bemelegedjen rendesen a katalizátor, a lambdaszonda, és jól dolgozzon, a szennyeződést el tudja dolgozni, ha ez nincs meg, idővel visszafordíthatatlanul szennyeződik, és költséges kiadásokba veri a tulajdonost. Rövid távú használatnál előbb utóbb eléri ez az autót.

Na ezeket csak azért írom, mert sok embernek feleslegesen van autója, illetve a használt autó piacon nem lehet szimplán ár alapján összehasonlítani, mint ezt teszik sokan, az ÚJ AUTÓKNÁL EZ OKÉ, de használtnál több szempontot figyelembe kell venni. Ezért egyáltalán nem biztos, hogy az olcsó a jó vétel, ahogy az sem, hogy a drága az, hiszen vannak, akik túlságosan felül értékelik az autójukat, mert nem ismerik a piacot, vagy csak szimplán szeretnének találni egy balekot, aki esetleg megveszi. Nehéz dolga van annak, aki használtautót vesz, az biztos, de egy szó mint száz, ár és leírt paraméterek alapján használtautót összehasonlítani nem lehet, noha mégis ezt teszik legtöbben. Meg kell nézni, és ha a vevő nem ért hozzá, olyannal vásárolni menni, aki ért hozzá.

Telefonkiraly.hu

2018.11.01. 18:31

Eladtam az egyszerű okostelóm, így szükségem volt egy másikra. Megvoltak a preferált készülékek, láttam, hogy jó áron lett egyik a lehetséges jelöltjeim közül, így lecsaptam rá, 31e Ft helyett 25-ért, a telefonkirálynál.

Másnap már láttam, hogy megdrágult a telefon a weboldalukon, de nem aggódtam hiszen én olcsóért rendeltem, max szkeptikus voltam, hogy megjön-e, mivel komolytalannak tűnt már a webshop is, az ár meg túl olcsónak.

1 hét után sem jött visszajelzés, e-mailemre nem reagáltak. Felhívtam őket, és állítólag nincs készleten, nem is lesz, csak erről elfelejtettek tájékoztatni. Engesztelésképp választhatok másik készüléket beszerzési áron. Oké, mondtam de telefonon egyből nem tudok mit mondani, így e-mailben érdeklődtem. Szintén azt mondták a  másik készülékre, ami érdekelt, hogy nincs, és nem is lesz, és egy következő e-mailemben megint más készülékek után érdeklődtem, illetve jeleztem egy adatot, ami rosszul szerepelt az oldalon, válaszoltak is, megköszönték, hogy szóltam, csak éppen az érdeklődésemre felejtettek el válaszolni, mennyiért adják oda a telefont.

Az árukereső boltértékelésébe is leírtam a tapasztalataimat, miszerint komolytalan webshop, nincs készletük, vagy csak csalogatónak vannak az áraik, és nem lehet annyiért venni. Sablon szöveggel reagáltak, hogy átmeneti készlethiány előfordulhat, illetve hogy én nem tudtam másik készüléket választani, egyhez ragaszkodtam mindenáron, ami nem igaz!!!! Hazug, kamus banda! Kár, hogy az ő reakciójukra nem lehet már reagálni az árukeresőn, ezért is tettem meg itt ezt, ezek után én főleg senkinek nem ajánlom, hogy ilyen komolytalan helyről rendeljen.

Végül a 220volt-ról rendeltem meg 31-ért, tehát nem kifejezetten akciós, de elfogadható jó áron. Ha előbb rendelem, mikor telefonkirálynál volt akciósan (de ez ugye kamu) írva, akkor 28-ért az enyém lehetett volna, képet is mellékelek. Ez is a telefonkirály hibája! Nagyon gyorsan megjött a 220volt-tól a teló. Bár most rendeltem tőlük először, de nem merült fel bennem kétség, úgy, mint mikor a telefonkirálytól rendeltem. Tudtam, hogy meg fog jönni a készülék. Ahogy már máskor is rendeltem így netről, emag, extreme digital, digitalko, mall.hu stb. Normális működőképes webshopok, de telefonkirálynak már a neve is komolytalanságot sugároz, ami be is bizonyosodott ezúton.

telefonkiraly.jpg

Lassan 3 éve buszos vagyok. Sokat dolgozom, állandó túlóra van sokat kell menni. Írtam erről néhány mondatot, de inkább töröltem, mert rájöttem mégsem itt kéne feszegetni a munkahelyi dolgokat. Volt már erről szó, több cikk is született, lehet róla olvasni más tollából. Maradjunk inkább a közlekedésnél. Eddig sem volt problémám a vezetéssel, most sincs, viszont szerintem jobban átlátom a szituációkat, egy-egy megnyilvánulásból nagyon jól lejön, ki milyen vezető, így sajnos a rossz szándékúak, a magukat vérprofiknak gondolók és a közlekedéshez érzékkel abszolút nem rendelkező, vagy a lassú reakcióidővel, de kapkodva vezető embereket is egyből észreveszem.

Összességében úgy látom, hogy nagyon kevés ember van, aki jól vezet, mégis boldog-boldogtalan bevállalja, egymaga autóba ül, és kényelmesen autózgat, nem ritkán akadályozva a forgalmat. És ez bosszantó, és nagyon leterheli idegileg is az embert. Sokszor elgondolkozom, ki dolgozik, mert már reggel kb. 7-től csúcson van a forgalom és egész nap eltart, kb. 18 óráig.

De amit sosem tudok felfogni, hogyha tudják, hogy az adott úton mindig araszolás van, nem lehet haladni, mégis miért mennek arra. Nincs az embereknek lelkiismeretfurdalása, hogy egymaga viszi magával az 1 tonnát feleslegesen, mikor legtöbbjük máshogy is meg tudná oldani, kizárt dolog, hogy ennyi embernek autóznia KELL. A zebrán átkelő gyalogosok meg ész nélkül jönnek egymás után, megbénítva az amúgy is béna forgalmat. Kibaszottul idegesítő, mikor a körforgalom minden kijáratában gyalogátkelőhely van és bénítják a forgalmat. Példa.: odaérek a körforgalomhoz, megállok, mert lelép elém egy gyalogos, a körforgalomból jönnének ki arra az autók, de nem tudnak, hiszen jön ez a gyalogos. Utána érkeznek gyalogosok még, jönnek tovább egyesével, és én se tudok bemenni miattuk a körforgalomba, de aki benn van sem tud kijönni onnan, áll az egész. És minden reggel ez van az Eötvös téri körforgalomban. Nagyon jó lenne, ha valaki kitalálna erre valamit, mondjuk egy közlekedési lámpát és nem futkosnának át a gyalogosok korlátlanul az átkelőhelyeken.

Ezért is, én úgymond utálom a közlekedést. Mindjárt 20 éve, hogy "motorozok", igaz, csak moped kategóriával, de aktívan. A robogómat elég jól ki lehet motorozni városban, csak külvárosban válik kevéssé, mivel 50 km/h felett nem gyorsul valami jól, ha valaki már 50-el megy előttem akkor megcsömörlöttem. Ezért nagyon jó érzéssel tölt el, hogy elkezdtem, s mindjárt meglesz az A korlátlan jogsim is, veszek valami nagyobb gépet a kis robogóm mellé, és az ilyen helyzetekben csak pöccintek egy kis gázt, már meg lesz előzve az illető. Nagy előnynek tartom így két keréken, hogy nincs vele araszolás a dugóban, és előre tudok sorolni az álló járművek mellett vagy között. Akkora előny ez, hogy én speciel ezt preferálom hideg időben is, inkább felöltözöm, a többieket meg egye a penész a dugóban, s számoljanak el a lelkiismeretükkel, hogy jó-e mekkora környezetterhelést jelentenek, hogy egymaguk autóznak, araszolnak, plusz az autójukat is ilyen értelmetlen városi döcögéssel amortizálják le! Két tényező csak, amikor a hideg ellenére sem kívánom a motorozást: havas-jeges csúszós utak, és a csapadékos időjárás. 

Régen írtam. Sok minden változott. Leginkább az idő. Nagyon gyorsan pörög. Járműveim okésak. Ha el lehetne adni az autót normális áron, akkor vennék egy újat, de az új autó piac rettenetesen dübörög. Új autót vesz mindenki, így a használt árak a béka segge alatt. Esélytelennek tűnik eladni egy jó használt autót, mert aki vesz is, az olcsót keresi, ami nem valószínű, hogy azért olcsó, mert jó. Persze ez fordítva is igaz. Ami drága sem biztos, hogy jó. Na lépjünk túl ezen.

 

A közlekedés, a kultúra tovább romlott. Elég az internetet megnézni, milyen emberek vezetnek köztünk, és még a barom videóra is veszi, hogy mekkora őrült a haverja, veszélybe sodor másokat is. Ez egy dolog, ilyenek vannak.

 

A másik baj hogy ma már boldog boldogtalan embernek van autója. Van akinek még több is. A műszaki karbantartásukat ne feszegessük, meg a hozzá nem értést, de ezek már önmagában nagyon környezet pusztító dolgok, hiszen nem csak üzemeltetni kell egy autót, azt környezetterhelés legyártani is, illetve gondoskodni róla később, hogy valamilyen szinten újra legyen hasznosítva.

 

Igazából nem tudom felfogni, miért autózik ennyi ember, s képesek araszolni a dugóban ahelyett, hogy valami értelmes alternatíva után nézzenek.

 

Érdekes az is, hogy az autósok jó része csak panaszkodni tud, milyen drága az autózás, meg állítólag rosszabb lett minden, aminek persze a Fidesz az oka szerintük. Nem értem igazából. Mégis ha annyira rossz lett minden, miért látni ennyi autót az utakon, amik többségében egyetlen ember ül, a vezető. Ráadásul ezek dugóban is araszolnak, dugót okozva. A kígyók kígyóznak, igaz? :) Tényleg felfoghatatlan a panaszkodás, ezeknek jobban fáj 2 lépés, mint tankoláskor fizetni, hiába panaszkodnak. Akkor meg miről beszélünk? Négyszáz feletti üzemanyag ár. De ha 500 lesz, akkor se fognak változtatni. Jó palimadarak, le lehetne róluk húzni több bőrt is.

 

A tendencia nagyon rossz. Lusta emberek, mozgás hiánya és a nagy környezet, ill levegő szennyezés megbosszulja magát. Örömmel jelentem, hogy én jó ideje már jóval kevesebbet autózom, s akkor ülök csak autóba, ha másképp nem oldható meg ésszerűen a közlekedés. De akkor is próbálom elkerülni a dugókat. Szerencsére munkámból adódóan se hajnalban, se éjjel v este nem érint a dugó mivel eleve nincs sok autó amerre járok, vagy már annyira késő van. Viszont mivel esélyes a munkahely váltás, valószínűleg el is kell gondolkodnom a jövőről. Elektromos vagy hybrid autó a megoldás, de ha az időjárás engedi legjobb megoldás a két keréken menni, nincs úgy dugó, s nincs nagy helyfoglalás az úton. Ugyanis hiába van nekem jó autóm, ami nem fogyaszt ha állok, de addig is csak ketyeg a drága időm a dugóban araszoláskor, arról meg nem is beszélve, hogy milyen káros az egészségre a dugóban araszoló autók kipufogógáza, ezt már szinte észre sem vesszük. Tehát megoldás kell!

Akkumulátor

2018.03.16. 08:51

Sok értelme nincs írnom, de mivel sűrűn nem posztolok, ezért gondoltam mesélek egyet. Minap takarítottam az autót és hogy ne csipogjon, gyújtáson hallgattam nem kifejezetten halkan a zenét, kb. 40-60 percet. És utána meg se nyekkent az autó, nem indult. Előzőleg írtam már, hogy töltöttem az akksiba ioncserélt vizet, mert bár zárt, de kellett bele. Éreztem, hogy nincs épp a toppon, azért használható még. És tényleg annyira nem lehet azért rossz, ha kb. 2 hete -19-ben is indított. Feltöltöttem az Optimate töltőmmel, használom még.

De biztos, ami biztos vettem új akksit. Mostani 6 éves. Ha "csak" ennyit bírt is volna teljesen elfogadható, átlagosnak mondható. zapsilver.jpg

Már ősszel is nézegettem az akksikat. Feltérképeztem az árakat, és hogy mit akarok, gondoltam megnézem a helyi akkumulátor szakboltban ami elég nagy forgalmat bonyolít le szerintem, kíváncsi vagyok, mi van, mennyiért.

Meglepődtem, mert azt hittem a netes áraknál nincs olcsóbb. De rendre 1000 Ft-al olcsóbbak voltak az akksik, amiket kinéztem. Ráadásul nem 1, hanem 2 év gari. Erről az a véleményem, ha egy akksi 1 éven belül nem megy tönkre gyártási hiba miatt, akkor 2 éven belül is csak a nem rendeltetésszerű használattól pusztulhat, az meg úgysem garanciális eset. Tehát ezt inkább egy marketingfogásnak tartom, persze ettől még jó dolog. Akkor eldöntöttem, hogy Exide Premium 53Ah 540A-s akksit veszek majd.

Ősszel volt ez, és e héten újra bementem a boltba, kifejezetten az Exideot keresve. De hát nem volt már ilyen! Azt mondta, hogy rendelnie kell, ami 1 hónapba is telhet, meg emelni is fogják az árakat stb... Ez nem az az ember, aki kisebbet ajánl, ajánlotta helyette az Exide 61Ah-sát, de mondta, hogy az nem magas, tehát ugyanúgy ki kell ékelni mint a mostanit...ezért inkább a polcon lévő Electric Power baszott nagy csúf, gagyi hatású 60Ah-s 500A-s akksit ajánlotta nagyon, 20ezerért, merthogy ez magas, kiékelni se kell.

Akkor nem volt fejemben semmilyen ár, hiszen konkrétan egy akksit akartam megvenni, ami nem volt. Nagy zavarban voltam. De a lényeg, hogy ez sem tetszett, noname akksi ilyen drágán, és különben is minek nekem 60Ah-s, főleg ilyen batár, épp csak befér a helyére, ha befér?!

Ehelyett - bár szóba se hozta, hogy van - de láttam ZAP Silver 53Ah akksit 16.500-ért, pontosan ugyanolyan, amilyen eddig is volt a kocsiban. Ennek sem tudtam a netes árát (utólag már tudom, hogy árba vettem), de még elfogadhatónak tűnt. Így ezt vettem meg, ezt már ismerem. Ha nem adom el az autót, akkor tudom, hogy garancia lejártakor felnyitom és igény szerint töltök bele ioncserélt vizet, s így az én használati módommal lehet 8-10 évet is kihúz majd. Mert véleményem szerint a mostani akkumulátorom is jobb állapotban lenne, ha időben lett volna töltve bele folyadék. Az akksi szakboltos persze azt mondta, hogy ezekbe nem kell tölteni, mert nem fogy belőlük, de ez az én akksimra semmiképp nem volt igaz, saját szememmel láttam, hogy voltak cellák amiket nem lepett el a sav már.

Na a lényeg csupán annyi, hogy itthon utánanéztem és olyan akksira akartak rádumálni a boltba, amit máshol nem 20, hanem 14,5 ezerért tehát több mint 5 ezerrel olcsóbban megvehettem volna. Nagyon jól tettem, hogy nem hagytam magam átverni, noha nagyon ezt akarta rám beszélni, most már értem miért. De nekem nem tetszett se az ára, se az, hogy épp csak beférhet a helyére, se a külseje, gagyi volt.

Meg tudok egy korrekt céget, az Akkugarancia Kft-t, akiktől már MOL olajat többször vettem, ők is leírják a weboldalukon tanácsaikban, hogy a konkurenciával ellentétben nem javasolják nagyobb kapacitású akkumulátor beszerelését. Indoklással megtalálható az oldalukon.

Ennyi történt. Itt Kanizsán a helyi akkumulátor szakbolt, amiről azt gondoltam, jók az árai, volt köztük kakukktojás. De nem meglepő, olyan hely nincs, ahol minden megéri. Valahol ez olcsó, máshol meg az. Egyfelől örülök, hogy nem sikerült rábeszélni a drága sz@rra, másfelől meg csalódott, hogy nem sikerült Exide-ot venni. Az hogy ismét ZAP lett az meg teljesen közömbös számomra. De nézzük ennek a jó oldalát, 6 évet akkor ez is biztos ki fog bírni, meg már ismerem, úgyhogy ioncserélt víz utántöltésével lehet 10 éve is van...majd kiderül minden, ha egyáltalán nem adom el addig és veszek egy új autót. Kíváncsian várom a jövőt.

 

Update: új akksi véglegesen beletéve mivel meghalt a régi Július 21-én éjjel. 

Újévi Csobbanás 2018.

2018.01.02. 19:18

Idén elvileg a 7. Újévi Csobbanás volt, de nézőként voltam csak jelen. Ahogy mazsoláztam a korábbi képeket, videókat, nekem az első három volt szimpatikus, a negyediken, ami 2015-ben volt, már én magam is fürödtem. De olyan naggyá nőtte ki magát ez az esemény, hogy én jónak nem nevezném. Persze gratula a szervezőknek, mert nyilván van benne munka, hogy így sikerült felfuttatni. Csak nekem épp ezért nem tetszik. Elvesztette számomra azt a kellemes barátságos jellegét, ami valaha volt. Ez az egész már a pénzről és a képmutatásról szól. Meg a nyomorgásról... 

A pénzről, mivel a szponzorok és vendéglátók szépen, elnézve az árakat - talán kicsit pofátlanul is - kereshetnek rajta, de ez a kisebb probléma, hiszen mindenkinek meg kell valamiből élni.

Képmutatásnak tartom a "csobbanást", mivel sokan csak azért mennek be, mert ettől nagynak érzik magukat. Hihetetlen mennyiségű embertömeg volt a parton mint néző, és a többség okostelefonjával rögzítette az eseményeket. Már ez önmagában irritáló volt. Drónok a levegőben szintén.

De még a fürdőzők között is akadtak jó páran, akik szelfizgettek, holott valódi fürdőzés nem történt, csak bokáig belementek a felkavart, mocskos vízbe. Ezért mondom, hogy képmutatás, mert csinálják, vagy csináltatják magukról ezeket a képeket, mintha valami különleges dolgot tettek volna, pedig nem. És miért kell ez? Mert ettől ők nagyszerű emberek, megmutathatják másoknak a telefonjukon vagy facebookon. Ez a valódi képmutatás! Beteg!

Annyira sok ember volt, hogy az orvosi vizsgálatra macerás várni, ahogy az öltözködésre is, a part környékén lévő sár is zavaró, akkor a sok ember által felkavart víz szintén. Hát ha már tudnék se mennék bele rendesen. 

Komolyan, mi a jó ebbe?

Arról nem is beszélve, hogy aki ezt a csobbanást képmutatásból tette, akkor ha rendesen megfürdene veszélyben is lenne, mert aki nincs hozzászokva a hideg vízhez annak problémát is okozhat. 

Én viszont azért csobbantam annó, mert tényleg van egy leírhatatlan jó érzés, ami a megmártózás után elkap. Előtte is szoktam alkalmanként fürdeni hidegvízben emiatt, mert szeretem, néha most is elmegyek, hangulat és szabadidő kérdése az egész.

De ez a felfutott újévi csobbanás nekem kettős érzés, mert alapból ugyan szeretném, de a tömeg okozta elviselhetetlen körülmények, valamint a sok képmutató ember miatt nem tetszik már.

Arra gondoltam, hogy legközelebb lehet mégis csobbanok, de nem a tömeggel, hanem a strand bejárat felé eső partokon. Persze csak akkor, ha nincs befagyva a Balaton. Ezzel elkerülöm a kisöbölben lévő tömeget, a sarat, és hogy piszkos legyek a felkavart víztől. Így orvosi alkalmasságira se kell beállnom. Az engem nem fog zavarni, hogy nem kapok emléklapot vagy szponzori törülközőt. Mert nekem valóban az élmény a fontos nem az, hogy másoknak mutassam magam.

Év vége közeledvén...

2017.12.12. 14:59

Ez az évem is meglehetősen kevés blog-posztolással telt. Továbbra is az az ok, hogy a járműveim ilyen megbízhatóak, eseménymentesen szolgálnak.

kymco-muszerfal.jpg

A mai nap belefordult a Kymcomba 15.000 km is. Nagyon jó választás volt ez a kismotor, igaz, ez már a második Vitalitym, aki követett az tudja, volt korábban is. Pár szót azért írok most róla. A megbízhatósága példás. Valószínűleg sosem fogom eladni, annyira szeretem a kellemes lágy, halk hangját, olyan szépen jár kétütemű létére, hogy az valami hihetetlen. Egy kétütemű Trabant viszont összevissza pöfög, össze sem lehet hasonlítani vele. Hibái nem nagyon voltak, az üzemanyag-szintjelzője nem jó, de meg tudnám csinálni, mert egyszer már javítottam, csak nincs kedvem nekiállni, nem biztos, hogy jó marad, cserélni kéne. Ezenkívül olyan baja volt csak, amiről nem tehet: Anno nagypapás használattól keletkezett lerakódás nagyobb gázhúzásra a gyertya elektródák közé ékelődve le akarta fullasztani a motort. Ilyen nemrégiben is előfordult velem, noha azóta nem használtam olyan papásan, meg volt hajtva, de mégis. Előfordulnak véletlenek. A lényeg hogy szépen megy. Pöcc-röff hidegen ha nem áll régebb óta mint 1 hét akkor első rúgásra beindul, vagy pöccre az önindítóval. Ha 0 Celsius van vagy hidegebb, akkor viszont már kicsit nehezebben, s még hidegen fulladozgat is míg nem melegedett be, de ilyen hidegben jobb nem használni. Ez nem a motor hibája, hiszen karburátoros és nem lett külön a téli időjáráshoz állítva, de nem is fogom. Minden kismotoromnál azt vettem egyébként észre, ha többet áll mint kb. 1 hét, akkor utánna már nem indulnak pöccre. Noha vannak akik nem javasolják a Spuri Adalékot kétüteműbe, pazarlásnak tartják de én jótékony hatását vettem észre: javítja az égést, a száraz, olajat nem köpködő kipufogó meg környezetbarátabb üzemet is jelent. Emellett kicsit úgy érzem jobban "összetartja" a benzint, hosszabb távon konzerválja. Kíváncsi is leszek majd, ha pár hétig nem használom a mocim, mennyire fog könnyen elindulni. És még egy apróság: imádom a 2T olajom, motorom által elégetésekor keletkezett illatát, de szerintem az emberek is örömmel szippantanak bele az üzemmeleg motornál láthatatlan, de annál jobb illatú kipufogógázba. :) 

Felüdülés ez az okádék büdös diesel autók után a városban. Amit egyébként továbbra sem értek miért használnak annyian, drágább szerkezet, több hibalehetőség és sokan nem is autóznak annyit, ami "egészséges" lenne egy dízel autónak. Főleg így télen nagyon káros, mikor nem tud bemelegedni, nem tud tisztulni, inkább koszolódik a motor égéstere, olaja, kipufogója. Az akkumulátorból is nagyobb áramra van szüksége az indítómotornak egy diesel motor indításához, mint egy benzineséhez amit a rövid városi üzem alatt nem biztos, hogy vissza tud tölteni a generátor. Ilyen hidegben, mikor lassabbak a kémiai folyamatok, ami nem kedvező, mert hidegindításkor kevesebb áramot tudunk "kivenni" az akksinkból, és ugyanígy a visszatöltéskor is kevésbé veszi fel a töltést, mint melegebb időkben. Ezért télen jönnek elő az akksiproblémák, noha az akkumulátor alapvetően jobban szereti a hűvöset, mint a meleget! 

akksim-zap.jpg

Itt jutok el arra a pontra amikor ismételten nem értem a világot. De ha arra gondolok mennyire gyakori az emberi irigység, vagy a gazdasági haszon elsődlegessége, akkor azért kapisgálom a dolgokat. A manapság kapható akkumulátorok szinte kivétel nélkül gondozásmentesek, de szerintem valójában nem azok. Az enyém kb. 5 éves most és érzem, hogy hidegen már nem olyan mint régen. Fel is bontottam a zárt rendszer ellenére először csak egyik cellát és látva, hogy kevés volt benne a folyadékszint, szépen az összes többit is. A 6 cellából gyakorlatilag 1-nek volt jó a szintje, s azt is tekintettem mérvadónak a többit is arra a szintre töltöttem fel. Úgyhogy szerintem jót tettem. Nem merem állítani, hogy az összes akksi kiszárad idővel, de én megbizonyosodtam arról hogy ami nekem volt azt igenis szükséges ioncserélt vízzel pótolni, mert fogy belőle. Lehet, hogy ez nem olyan gyors, mint a régebbi akksiknál, de erre se esküszöm meg. A suzukimba még kupakos akksi volt és abba ellenőriztem rendszeresen, nem nagyon kellett bele töltögetni... 

De annyit most már tudok, hogy a Kymcom akksiját, ami szintén zárt rendszerű gondozásmentes kivitel, és én savaztam fel, s tudom, hogy zárt rendszerének roncsolása nélkül felbontható, azért 3-4 év használat után felbontok, s ellenőrzöm a szintet mert így egy-két évet szerintem lehet vele nyerni...ha nem többet... Mondjuk ugyanezt egy jól lezárt prémium kategóriás Exide akksinál nem biztos, hogy meg tudnám tenni roncsolás nélkül, s az sem biztos, hogy szükséges lenne annál, mert a technológia fejlettsége miatt lehet, hogy annál szinte 0 párolgás van. De az én akksimnál egész biztosan volt.

Meglepően hosszú bejegyzés született. Szerintem már nem írok idén, úgyhogy Boldog Új Évet Kívánok Mindenkinek.