Most esett le, hogy múlt héten pörgött bele a Corollába nálunk a 100.ezredik kilométer. 47-ezerrel vettük 2-3 éves kora között. Tehát már 147-ezren túl van. Nagyjából az átlag magyar futást alapul véve ez is évi 15.000 km-t fut nálunk, leginkább vegyes körülmények között: város és országút, valamint autópálya volt benne egyaránt szépen keverve.

corolla-2015-02-04.jpg Korábban pesti autó volt, nálunk a városba (oda 4-5 km) járásra volt használva azt napi szinten és alkalmankénti vidéki kiruccanások kirándulások, utazások. Tehát teljesen átlagos körülmények, amire használni kell egy ilyen autót.

Vannak sokan, akiknek tök feleslegesen van autójuk, annyira keveset használják, hogyha kiszámolnák a taxi költséget még úgyis jobban járnának, mint egy autót fenntartani.

Az autónak nem jók a párszáz méteres etapok, még a robogómnak sem kivánom ezt, pedig azért az a stop&go szituációra van készítve. Én amondó vagyok, ha valaki legtöbbször csak annyit használja az autóját, hogy télen nem tud bemelegedni a motorja nagyjából üzemmeleg hőmérsékletre, annak felesleges autó, csak pénzkidobás és a helyet foglalja. Sajnálom is szegény akksi gyártókat, mert ilyen használatra nem lehet jó akksit gyártani, viszont a buta (már bocsánat) tulaj nem biztos, hogy érti, miért merült le az akkumulátora. Nincs tisztába vele, hogy az akkumulátornak van egy önkisülése, naponta akár 1 %-ot is veszthet kapacitásából, és ha nem használja mondjuk csak hetente, kéthetente, valamint túl rövidet megy vele, hiába jó az autó töltési rendszere, nem fog tudni annyit visszatáplálni, mint amennyit az indítás és a járulékos fogyasztók igénybe vettek. Különösen érintettek itt a dízelmotorok (de ezek ellensúlyozva vannak erősebb akksival is), hiszen nagyobb indítóáram, lassabb bemelgedés, és korom-kokszosodási lerakódási hajlam jellemzi őket. Tehát aki évente nem megy 15.000 km-t, azt végképp nem értem, minek vesz meg mondjuk egy 2-ezres dízel Aurist évi 5 ezerre, mivel találkoztam ilyennel is. No lényegtelen, eltértem a tárgytól.

Aki már régebb óta olvas az tudja azon meggyőződésem, hogy véleményem szerint a 1990-2000-es évek között gyártották a legjobb kocsikat, ami nem feltétlenül bezárólagos, mert ezt a 2005-ös Corollát is nyugodtan hozzávehetjük a jó kocsikhoz az "örök élet plusz egy nap" - hoz, annyira jól sikerült ez a valóban még japánban gyártott autó. Sőt, vehetjük jobbnak, mert a 90-es évek japánjai még elég gyorsan korrodáltak, szerencsére ebben sokat javultak, tehát jó eséllyel lesz hosszú életű legendás autó ez is.

Mit is írhatnék? 147 ezer km benne van már a kocsiban, nálunk 100-ezret elment már úgy, hogy semmiféle váratlan kiadás nem ért, csak a gyártó által javasolt dolgok voltak cserélve, ill. amit szükségesnek láttam normál kopóalkatrészek.

A 10 év és azalatt belekerült 147 ezer km alatt a következők voltak;

 motor, váltó olajok fékfolyadék, hútőfolyadék, szűrők cserélve, előírt periódus szerint, vagy már előbb is, ha úgy itéltem meg, vagy jött ki jól a dolog. Hosszbordás szíj. Hátsó féktárcsa felszabályozás és új gyári fékbetét. Elsőhöz nem kellett nyúlnom, gyanítom, hogy az már cserélve volt 47-ezer km-nél, vagy előbb. Még mindig vastagok elől a fékbetétek, viszont a tárcsa kopottasnak tűnik. Mivel én nagyon minimálisan fékezek, ezért nem lepődnék meg, ha újabb 100-at elmenne. Én mindenképp lefuttatnám már ezzel a tárcsával a betéteket, viszont ha mégis cserélnék, akkor erre a tárcsára már nem tennék új betéteket, teljesen újat tennék fel. Gyári betétem egyébként van, mióta megvan az autó, mivel akkor a testvérem a Toyota központban dolgozott, így "kedvezményesen" jutottunk hozzá, de ahogy én használom az autót tényleg nem lesz rá szükség... 2013 év végén új akksit javasoltam édesapámnak bele, mivel ekkor múlott 8 éves és már érezhetően gyengébben indítózott vele, mint ahogy elvártam volna. Természetesen ahogy belekerült az új akksi már vígabban tekert az indítómotor. Sőt, 2014 májusában eladtam a suzukit, és azóta én használom kizárólagosan a Toyotát, engem zavart, hogy olyan hogy mondjam... "nyersen" indult sokszor nem lágyan, hidegben meg még nem volt teljesen szép hangja rögtön indítózás után alkalmanként valami furcsa hang ahogy beindult az autó arra a pillanatra, ami egyértelműen az indítómotor miatt lehetett. Leszedtem az indítómotort, kitisztítottam, a mechanikus részét pedig kis friss zsír-olaj keverékkel bekentem. Na azóta álomszépen indul az autó, ahogy az évenként olajcserét, úgy ezt is meg fogom neki adni szerintem évente, de kétévente biztosan. Ugyanígy a féknyereg csúszócsapszegek állapotának ellenőrzését. Tavaly vettem észre, hogy a jobb első meg volt szorulva a rozsda miatt (szerencsére időben, még nem koptak félre a betétek), azóta inkább minden szezonális kerékcserekor ha kell megcsiszolom a csapokat és újra zsírozom. Így nagyon patent a kis autóm. Most, hogy erre a télre kipróbáltam a 0W-20-as motorolajat ami egyébként nem gyári ajánlás, ezzel meg aztán még jobban érezni, hogy a hideg ellenére gyönyörű szépen forgat az önindító. Nagyon tetszik nekem a dolog, az új akksi és az indítómotor tisztítás/zsírzás óta nem tűnik nyektetésnek az autó indítása, hanem lágyan, vígan indul. Ami még volt az autón a gumik cseréje, a vásárláskor vett Semperit gumikkal 93ezer km-t futott, jövőre már nem teszem fel, profilmélység elmegy 3 mm körül, de a futófelület eléggé szaggatott (kanyarogni szeretek vele tempósan), darabok jöttek már le belőle, de szerintem szép teljesítmény ez a gumitól is. Téli gumikat két éve cseréltünk akkor új Kumho-ra, mert az autót télivel vettük ugyan, de valószínű nepperünk előttünk bizniszelt valamit, mivel az autón gyártásánál régebbi Pirelli gumik voltak, egyébként borzalmasan gáz, nem tapadt semmit, csoda, hogy több télen át elmentünk vele. Valamelyik első izzót kellett még cserélni. Illetve kellene a műszerfalnál hőmérséklet szabályzó sötétben nincs kivilágítva, régi dolog, mindig csak halasztom, mert nem igazán fontos a cseréje. :) Tavaly klímát töltettem szakműhelyben fel, de kár volt, mivel gyakorlatilag semmi klímagáz nem szökött el belőle az egy évtized alatt. Ez is szép telejsítmény! De nem baj, ennyi idő után egy ilyen belefér, az a 10.000 Ft nem vág földhöz, meg valamivel pörgetni kell a gazdaságot :)

Ennyi! :) Igaz, hogy nem sok? Ennyi idős és futású autónál simán lehett volna akár generátor, indítómotor javítás/felújítás, vízpumpa, kipufogódob, lambdaszonda, kerékcsapágy, lengéscsillapító vagy egyéb futóműalkatrész pl stabpálcák cserélve, vagy bármilyen olajszivárgás miatti tömítés csere, de ennél nem kellett még semmi mást, csak amit feljebb vastagon és aláhúzva írtam. Sőt ha kellene, akkor sem feltétlen lenne attól még rossz autó, de vannak dolgok, amikre ilyen korú/futású autónál számítani lehet. Szerencsére ez még hibamentes :)  

Viszont kb. 15ezer km-óta alkalmanként pár percre kigyullad a check engine. Mindig ugyanaz a hibakód rögzül, de van, hogy többezer kilométert elmegy hibajelzés nélkül, máskor meg 100 km-en belül 3x kigyullad. Nem venni észre egyébként semmit a viselkedésén, ugyanúgy megy, és fogyaszt. Van rá tipp, hogy mi okozza, de mivel nem állandósult hibáról van szó és még tünetmentes is az autó, így komplikált a hibakeresés, bolygatni meg nem látom értelmét.

Tehát ha létezik ideális autó, akkor ez az. Csak a tempomatot hiányolom belőle :) Meg egy 6. sebességfokozatot! :)

toyota-motorter.jpgIlyen  a motortere! Látszik rajta, hogy szerelgetni nem kellett, de a karbantartásokat szépen megkapta mindig - a látszólag elhanyagolt motortér ellenére... A motor-mosásnak nem vagyok a híve, inkább legyen ilyen szép poros, azon még az olajpára is egyből feltűnne, ha lenne. De ezen nincs. Csak a motorburkolaton meg környékén mancs nyomok: A nyest is tiszteli ezt az autót, mert bár többször betér, mégsem rág meg rajta semmit! :) 

Egyébként tavaly májusban eladtam ugye a swiftet és azóta használom a corollát. Akkor kellett apunak fiatalabb - vagy új autó után néznie. Együtt mentünk. Corollával voltunk. Egyik kereskedésből ahogy kijöttünk és szálltunk be az autóba rögtön utánunk rohant az értékesítő, hogy ezt a Corollát nem akarjuk esetleg eladni? Mert lenne rá vevője. Természetesen mondtuk hogy nem, mivel családba marad. De ez is egy jó érzés ami azt bizonyítja, hogy a használtautó piacon az autó megítélése összhangban van az általam is tapasztaltakkal. Persze a valóságban nem látszik kívülről objektíven milyen egy használt autó. Én például biztos vagyok benne, hogy nehéz kifogni egy ilyen idős autóból jót, vagy ha igen, annak meg is kérik az árát. Hiába jó autó, ha mondjuk már párszor összecsukták, vagy karbantartásokat elhúzták, kihagyták, vagy hitvány anyagokkal szervizelték. De ha jó kezekben van, akkor tényleg "örök élet plusz egy nap" ! :) 

süti beállítások módosítása