Kezdésnek nézzünk meg pár videót, ezek mind mai autók, nem 20 évesek...
https://www.youtube.com/watch?v=QwzF8RshADc
https://www.youtube.com/watch?v=1R5xNJyCQYs
https://www.youtube.com/watch?v=KEiXlD9YdmE
[/SIZE]
Pár héttel ezelőtt voltam tesztelni egy diesel Kia Soult. Kellemesen ment, szó se róla, csak a külseje csúnya. A kereskedés embere; a kísérő srác nyilvánvalóan dícsérte az autót, vele együtt az összes dieselt, s eldicsekedett hogy neki egy Proceed van, nem is akármilyen, chiptuningos igen bika autó. Rögtön rákérdeztem, ugye okádja a füstöt (kormot)? Mert ez chippelteknél így szokott lenni. Természetesen. Zavarja-e? NEM! Le se szarja, ezt kerek perec megmondta. Én ekkor mondtam neki, engem zavarna ha mögötted mennék, másokat szintén. Erről ennyit, itt abba is hagytam, nem akartam vele elkezdeni vitatkozni, de újra felébresztette bennem a korábban nyugvó gondolatokat, amiket a következőkben megosztok közönségemmel. Talán sikerült volna vita nélkül is megbeszélni vele ezeket a dolgokat, de jobb volt a békesség. :)

Korábban írtam Dízelfüst címmel bejegyzést, a lényeg nem változott, érdemes azt elolvasni.

Egy dízel autónak alapból magasabb részecske-emissziója van, mint egy benzinesnek. Ezt próbálják manapság dízel-részecskeszűrővel lejjebb szorítani. A gond az, hogy ma még ez egyáltalán nem elterjedt, több autónál "extra"-ként lehet kérni, pedig ez nem az; ennek kötelezőnek kéne lennie. Anélkül ne adjanak el dízel kocsit, kész. Ez a gyártónak nem érdeke, hiszen drágább úgy az autó, ergo nehezebb eladni.

Az igazi baj ott van, hogy a dízelek által kibocsátott részecskék, melyeknek mérete bizonyos határ alatt van (PM10), ezeket beszívva, a nagyobb részecskékkel ellentétben nem távoznak belőlünk: bennünk maradnak. Ami nem lenne akkora probléma, de ezek súlyos rákkeltő részecskék!

Láttunk már dízel autót füstmentesen is menni, van ilyen is. Attól még nekik is van részecske emissziójuk, és igaz ez a rákkeltő dolog rájuk. Sőt, bizonyos esetekben veszélyesebb lehet, mert ezek is kibocsátják a koromrészecskéket, csak kisebb méretűeket, mint ahol szemmel látható a füst, és sajnos ezekre igaz az Autotechnika újságban leírtak, hogy bennünk marad! Ilyen részecskéket jelemzően a korszerű, nagy befecskendezési nyomással működő dízelek bocsátanak ki.

Ami még zavaró: tendencia manapság az, hogy chiptuningolják őket, egyszerűen leírva - hogy mindenki értse - növelik a befecskendezett mennyiséget, de nem a levegővel arányosan, tehát az optimális keverési aránytól eltérnek, a computert becsapatva; mintha még hideg lenne a motor. Ennek következménye a látható fekete füst (korom). Plusz a nem látható koromszemcsék, mert az is van és szennyez. Gondoljunk már bele; ha egy normális diesel ami nem füstöl láthatóan és tökéletes rajta minden, már annak is nagyobb a részecskekibocsátása, mint egy benzines autóé, akkor amit füstölve látunk, az mekkora? Azt olvastam, hogy egy így chippelt diesel részecskekibocsátása több mint 10-szerese a chip"mentes" diesel (!!!)-éhez képest. A nagy koromfelhőt látva ez nem is tűnik soknak. Újabb kérdés merül fel: akkor vajon hányszorosa, egy benzineséhez képest? Mert az bizony mégtöbb.
Durva dolgok ezek, s itt kéne elgondolkozni, emésztgetni, mert a korom nem száll el a levegőben, mint a gáz, a korom leülepszik, száraz időben újra felkavarják, és ezt szívjuk minden nap, ráadásul PM10 alatti részecskék bennünk maradnak rákkeltő anyagukkkal egész életünk során, azt esetlegesen tönkretéve, idő előtt befejezve. Azért is érdekes ez, mert nem látjuk, mérni lehet, de különben nem tudunk róla, és szépen csak szívjuk...
http://files.myopera.com/gaborjozsef/blog/reszecske.gif
A dízel részecskeszűrő (DPF) erre nyújt részleges megoldást, mert így sokkal kisebb a részecskeemisszió. (viszont a legnagyobb problémára, a részecskék méretére nem hat!) Mondani sem kell, hogy a chippelt autóknál ilyen biztosan nincs, vagy ha van, nem sokáig; a korom tönkreteszi, mert akkora mennyiséggel már képtelen megbírkózni, eltömődik.

Ezért kellene valami szabályozás, hogy ne lehessen kibújni a zöldkártya alól, mert sajnos erre sokféle trükk van ahogy hallom, így nem csoda ha ennyi szemet autót látunk vígan futkorászni maga után hatalmas füstöt okádva és a papírjai rendbe vannak mert mondjuk plusz pénzért egy hasonló, de hibátlan autón végeztek vizsgálatot a papírokat viszont a rossz autó gyári/tulajdonosi adataira nyomtatták ki.[/ALIGN]

A bejegyzés trackback címe:

https://gaborjozsef.blog.hu/api/trackback/id/tr305863957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pinyti 2009.03.15. 10:03:47

Tudod jól, én sem vagyok dízel párti, 1.8T, 2.3V5, vagy VR6 dübörög a Bora motorháztetője alatt álmomban, nem a pumpe düse TDi, DE két dolgot hozzá fűznék, ha már így napirenden van nálad ez a harc, és nem csak egy múló, pillanatnyi felháborodás volt:
Először is chip tuning, és chip tuning között nem kis különbség lehet. Példaként csak a "viky-s" BMW-t tudom felhozni (amikor vezetted még nem volt bent). Már bőven 300LE felett van (gyanítom inkább már a 400-hoz közelít), de abból egy deka korom nem sok annyi nem jön ki. Hogy miért? Mert lehet ezt csinálni jól, az autó egyéni paramétereire precízen beállítva, úgy hogy a motor élettartama sem változik. Gondolom azért azt nem kell mondanom, hogy ez nem egy 25000Ft-os Powerbox árban mozog... A probléma, hogy a többség inkább a powerboxos csóringer boyracer.
Amivel sohasem foglalkozol, és ami bizonyított dolog, hogy a pesti szmogriadó, meg úgy általában a szmog mitől alakul ki? Mert hiába korlátozzák a páros, meg páratlan rendszámokat, beszélve a kipufogógázokról. Nem mondom benne vannak, hisz rossz nézni a füstokádó buszokat, de ami a fő probléma az a nagyon finom szintén szilikózist okozó por. Az pedig autók esetén miből van? Benzinestől és dízeltől függetlenül a FÉKPORból...

gaborjozsef 2009.03.21. 14:03:55

Helló Danci örülök hogy írtál :)
Én szeretem a dieseleket, csak azt nem, hogy ilyen pusztítóvá teszik őket, illetve hogy sokkal több bajuk van mint benzines társaiknak, és nálam ez fontos szempont.

Lényegre térve:
Rengeteget kutattam a témában, míg megírtam ezt a kis cikket.
- valóban különbség lehet chip tuningok között:

-itt a hangsúly azon van, hogy befecskendezett mennyiség/levegő milyen arányban változtatnak. Ha az üzemanyaggal arányosan kap több levegőt is a gép, akkor nincs gond, nincs látható füst, ha előtte sem volt, és az emissziós értékek se romlanak különösebben.

-éppen ezért a TÜV jóváhagyással rendelkező cégek tuningjai kevesebb teljesítmény növekedést ad, mint azok, akik akik szarnak az emisszióra

-a gond ott van, hogy legtöbb helyen az arányt nem tartják be, csak a teljesítményre mennek. alacsony fordulaton a töltőnyomás még nem épül fel, ezért füstöl, nagy fordulaton meg a turbo nem bírja tartani a nyomást, ezért kevés lesz neki a levegő, sok üzemanyag, máris okádja a füstöt. ennyi az egész.
(halkan jegyzem meg, megoldható lenne a chiptuning úgy is, igaz kis teljesítmény növekedéssel, hogy a turbónyomást nagyobb mértékben emelik, mint a befecskendezett mennyiséget. ebben az esetben az emissziós értékek javulhatnának az eredetihez képest! csak kérdés, hogy a turbo bírná e tartani a nyomást, mert ha nem, akkor elkezd kormolni a gép, és onnantól az emissziónak megint csak lőttek...)

Szerintem a dízel récsecskéknek is erősen közük van a pesti szmogriadóhoz, nem csak a fékpor.

anonymous 2010.06.19. 11:06:04

Névtelen writes:

Haljon meg aki nem életre való és nem bírja a dízel kormot ^^
Fuck ózon :D

gaborjozsef 2010.06.20. 09:06:44

Originally posted by anonymous:Haljon meg aki nem életre való és nem bírja a dízel kormot ^^
Fuck ózon :D


Haljon meg inkább az aki Balmazújvárosból ilyet ír!

anonymous 2010.06.27. 13:06:59

Névtelen writes:

ennyi szart zöld szinekbe.
süti beállítások módosítása