Olvasnivaló

2015.03.12. 22:24

http://galaktika.hu/a-japan-szellemvidek-a-2011-es-cunami-es-a-fukushimai-zona-videoval-es-kepekkel/

Balázs barátom ajánlására néztem meg ezt a videót. Tetszett, érdekes, ugyanakkor voltak benne vicces részletek is, csak hármat kiragadva;

40:10 - nél: vizelet 40 alatt a WC-be, 40 felett a nadrágba ürül.

1:16:16 - tól: a tojás, mint koleszterin bordélyház és amit még mond, az haláli :D

1:35:30 - öregedés kétszeres tempóban :)

és még sok hasonló. Ajánlom mindenkinek, először én sem akartam végignézni, de minden nap 20 percet néztem belőle és már vártam a következő napot, a következő részlet miatt.

Apa kezdődik!

2015.02.16. 18:23

A történet úgy kezdődött, hogy lemostam apa autóját - így télen különös figyelemmel az autó aljára és a kerékjáratokra. Akkor lettem figyelmes a hátsó lengéscsillapító porvédőjénél a furcsa színre, amit mosás után megnéztem jobban, és láttam, hogy mindkét oldalt ki van porladva.

polo-porvedo1.jpgSzép kis dolog egy 3 éves autónál, nem igaz? Sejtettem én mindig, hogy ez a VW már nem az a VW, amit sok idióta fiatal ész nélkül imád, ami a 3as Golffal bezárólag gyártott jó autókat, azután már csak szarok jöttek. Oké, jó vezetni ezt az autót, kellően dinamikus, jól fogyaszt, vagányan néz ki, dögös, minőséginek érezni minden porcikáját! A Toyota Yaris ami kategóriatársa elbújhat a minőségérzetben, mert rideg kemény műanyagok vannak benne, ez a Polo meg egy olyan finom, bársonyos, minőségi hatást keltő autó.

De ez az autó már nagyon megtervezett, értem ezalatt azt is, hogy az avulása, elhasználódása, élettartama is szépen ki van kalkulálva, hogy 3 éves korára ilyen szépen elporladjon mindkét hátsó lengéscsillapító porvédőgumi.

Örülök, hogy a turbós változatról (TSI) le tudtam beszélni édesapámat, így a jobban zsebbe nyúlós javításoktól valamennyire védve vagyunk.

Természetesen én a longlife olajjal is ellene vagyok a 30.000 km-es olajcserének, így nálunk 10-15 ezrenként lesz olajcsere normál, nem hosszúperiódusra szánt olajjal - hacsak nincs valami hihetetlen jó áron.

Tekintve hogy az autó 3 éves múlt, de még bőven nincs 4 éves, és plusz garancia lett rá vásárolva, bepróbálkoztam a kaposvári szerviznél, ahol újonnan eladták és szervizelték az autót - a garancia érvényesítésével. Nem jártam sikerrel. Állítólag nem fedezi a garancia a kopóalkatrészeket, ami érthető, de ezt én akkor sem tartanám kopó alkatrésznek, egy porvédő nem kopik. De oda felverődik a sós víz meg blabla..a munkafelvevő megmagyarázta, hogy ők ezt nem tudják garanciába elszámolni. Pedig ez egy apró dolog, szinte filléres tétel.

És itt jön képbe ez a bűnös dolog, amiért sosem fogom szeretni a VW-t, Audit, Skodát, Seatot és egyéb VW-konszern fostaligákat:

mert nem elég, hogy szart gyártanak, de még garanciában sem vállalják be a javítását, holott ez abszolút gyártási hiba, a szar anyagminőség oka. Tehát: szart gyártanak, és garancia sincsen.

Főiskolán a statisztika és közgazdaság tanárom volt rossz véleménnyel a VW-ről, mint márkáról, kár, hogy nem emlékszem már, mit mondott, de rabló aljas bandának tartotta őket, amit én is elképzelhetőnek tartok.

Mivel a Toyotánál dolgoztam, így volt alkalmam látni, hogy ott azért másképp, sokkal ügyfélközpontúbban működnek a dolgok. Eleve a Toyota, még ha minőségérzetben gyengébb minőségű autó hatását kelti is, bizony az a helyzet, hogy egy jobban összerakott autó, ami sokkal megbízhatóbb, kevésbé elromló, mint egy német. 

Mindemellett, hogy megbízhatóbb, az esetleges hibákat is helyén kezeltük. Nyilván az importőrtől, a központi vezetéstől is függ, mit lehet garanciába elfogadni, de nálunk a Toyotánál sokszor egyéb hibát, így fékbetétet és 60.000 km-es kuplungot is el lehetett számolni garanciába. Ez már túlzó szerintem, mert ezek valóban kopó alkatrészek, csak szánalmas, hogy míg a Toyotánál próbálják kiszolgálni az ügyfeleket maximálisan, addig a VW-nél az illendően garanciába elszámolandó javításokat sem fogadják el annak! 

Tehát 2:0 a Toyota javára, mert tartósságban, megbízhatóságban valamint ügyfélközpontúságban, garanciában is jobbak, mint a német gyártó képviselete.

polo-porvedo2.jpgMindennek fényében hát magam cseréltem ki a két gumi porvédőt egy szintén Made in Germany-ra, csak ez Meyle. Kíváncsi leszek, ez is olyan fos lesz-e, mint a gyári VW. Bár azt se tartom kizártnak, hogy még 3 évet nem bírnak ki ezek a gátlók, szóval ha nem a porvédő, majd maga az alkatrész miatt kukába kerül.

Hiszen a piacgazdaságban ez a divat, vásárolj, használd kicsit, dobd el, vegyél újat! A VW ennek tökéletesen megfelel a 90-es évek vége, 2000-es évek eleje óta. A Toyota sem a régi már, de szerintem még mindig jobb. Az biztos, hogy a 10 éves Corollánkon nem kellett semmi ilyet, de úgy egyébként semmit cserélni, nem ment tönkre, elolvasható az előző posztban.

Persze ha valakinek a VW tetszik, vagy szimpatikus én nem beszélném le, mert hátha szerencséje lesz, ha nem, akkor meg arra kell gondolni, hogy ez pörgeti a gazdaságot és csökkenti a munkanélküliséget, növeli a jólétet. Hiszen ez kell. Csak kár, hogy nem a mi jólétünket növeli :) 

Kíváncsian várom a folytatást.

(vannak bőven hiba-tippjeim, el is kezdtem sorolni, de inkább töröltem mégis; nem szeretném az ördögöt a falra festeni)

Nagyon szeretném, ha nem jönnének be az aggályaim, mert ha valóban hibátlan, tartós autó lenne ez, akkor tényleg egy imádnivaló jármű. Mindenesetre még nem írta le magát a szememben, mert ez apró dolog, bár ha így jár tovább, akkor bőven idő előtt tönkremennek a lengéscsillapítók, az meg már jóval drágább dolog. Szeretném szeretni ezt a kisautót, hibátlanul nagyon jó autó lehet!

Most esett le, hogy múlt héten pörgött bele a Corollába nálunk a 100.ezredik kilométer. 47-ezerrel vettük 2-3 éves kora között. Tehát már 147-ezren túl van. Nagyjából az átlag magyar futást alapul véve ez is évi 15.000 km-t fut nálunk, leginkább vegyes körülmények között: város és országút, valamint autópálya volt benne egyaránt szépen keverve.

corolla-2015-02-04.jpg Korábban pesti autó volt, nálunk a városba (oda 4-5 km) járásra volt használva azt napi szinten és alkalmankénti vidéki kiruccanások kirándulások, utazások. Tehát teljesen átlagos körülmények, amire használni kell egy ilyen autót.

Vannak sokan, akiknek tök feleslegesen van autójuk, annyira keveset használják, hogyha kiszámolnák a taxi költséget még úgyis jobban járnának, mint egy autót fenntartani.

Az autónak nem jók a párszáz méteres etapok, még a robogómnak sem kivánom ezt, pedig azért az a stop&go szituációra van készítve. Én amondó vagyok, ha valaki legtöbbször csak annyit használja az autóját, hogy télen nem tud bemelegedni a motorja nagyjából üzemmeleg hőmérsékletre, annak felesleges autó, csak pénzkidobás és a helyet foglalja. Sajnálom is szegény akksi gyártókat, mert ilyen használatra nem lehet jó akksit gyártani, viszont a buta (már bocsánat) tulaj nem biztos, hogy érti, miért merült le az akkumulátora. Nincs tisztába vele, hogy az akkumulátornak van egy önkisülése, naponta akár 1 %-ot is veszthet kapacitásából, és ha nem használja mondjuk csak hetente, kéthetente, valamint túl rövidet megy vele, hiába jó az autó töltési rendszere, nem fog tudni annyit visszatáplálni, mint amennyit az indítás és a járulékos fogyasztók igénybe vettek. Különösen érintettek itt a dízelmotorok (de ezek ellensúlyozva vannak erősebb akksival is), hiszen nagyobb indítóáram, lassabb bemelgedés, és korom-kokszosodási lerakódási hajlam jellemzi őket. Tehát aki évente nem megy 15.000 km-t, azt végképp nem értem, minek vesz meg mondjuk egy 2-ezres dízel Aurist évi 5 ezerre, mivel találkoztam ilyennel is. No lényegtelen, eltértem a tárgytól.

Aki már régebb óta olvas az tudja azon meggyőződésem, hogy véleményem szerint a 1990-2000-es évek között gyártották a legjobb kocsikat, ami nem feltétlenül bezárólagos, mert ezt a 2005-ös Corollát is nyugodtan hozzávehetjük a jó kocsikhoz az "örök élet plusz egy nap" - hoz, annyira jól sikerült ez a valóban még japánban gyártott autó. Sőt, vehetjük jobbnak, mert a 90-es évek japánjai még elég gyorsan korrodáltak, szerencsére ebben sokat javultak, tehát jó eséllyel lesz hosszú életű legendás autó ez is.

Mit is írhatnék? 147 ezer km benne van már a kocsiban, nálunk 100-ezret elment már úgy, hogy semmiféle váratlan kiadás nem ért, csak a gyártó által javasolt dolgok voltak cserélve, ill. amit szükségesnek láttam normál kopóalkatrészek.

A 10 év és azalatt belekerült 147 ezer km alatt a következők voltak;

 motor, váltó olajok fékfolyadék, hútőfolyadék, szűrők cserélve, előírt periódus szerint, vagy már előbb is, ha úgy itéltem meg, vagy jött ki jól a dolog. Hosszbordás szíj. Hátsó féktárcsa felszabályozás és új gyári fékbetét. Elsőhöz nem kellett nyúlnom, gyanítom, hogy az már cserélve volt 47-ezer km-nél, vagy előbb. Még mindig vastagok elől a fékbetétek, viszont a tárcsa kopottasnak tűnik. Mivel én nagyon minimálisan fékezek, ezért nem lepődnék meg, ha újabb 100-at elmenne. Én mindenképp lefuttatnám már ezzel a tárcsával a betéteket, viszont ha mégis cserélnék, akkor erre a tárcsára már nem tennék új betéteket, teljesen újat tennék fel. Gyári betétem egyébként van, mióta megvan az autó, mivel akkor a testvérem a Toyota központban dolgozott, így "kedvezményesen" jutottunk hozzá, de ahogy én használom az autót tényleg nem lesz rá szükség... 2013 év végén új akksit javasoltam édesapámnak bele, mivel ekkor múlott 8 éves és már érezhetően gyengébben indítózott vele, mint ahogy elvártam volna. Természetesen ahogy belekerült az új akksi már vígabban tekert az indítómotor. Sőt, 2014 májusában eladtam a suzukit, és azóta én használom kizárólagosan a Toyotát, engem zavart, hogy olyan hogy mondjam... "nyersen" indult sokszor nem lágyan, hidegben meg még nem volt teljesen szép hangja rögtön indítózás után alkalmanként valami furcsa hang ahogy beindult az autó arra a pillanatra, ami egyértelműen az indítómotor miatt lehetett. Leszedtem az indítómotort, kitisztítottam, a mechanikus részét pedig kis friss zsír-olaj keverékkel bekentem. Na azóta álomszépen indul az autó, ahogy az évenként olajcserét, úgy ezt is meg fogom neki adni szerintem évente, de kétévente biztosan. Ugyanígy a féknyereg csúszócsapszegek állapotának ellenőrzését. Tavaly vettem észre, hogy a jobb első meg volt szorulva a rozsda miatt (szerencsére időben, még nem koptak félre a betétek), azóta inkább minden szezonális kerékcserekor ha kell megcsiszolom a csapokat és újra zsírozom. Így nagyon patent a kis autóm. Most, hogy erre a télre kipróbáltam a 0W-20-as motorolajat ami egyébként nem gyári ajánlás, ezzel meg aztán még jobban érezni, hogy a hideg ellenére gyönyörű szépen forgat az önindító. Nagyon tetszik nekem a dolog, az új akksi és az indítómotor tisztítás/zsírzás óta nem tűnik nyektetésnek az autó indítása, hanem lágyan, vígan indul. Ami még volt az autón a gumik cseréje, a vásárláskor vett Semperit gumikkal 93ezer km-t futott, jövőre már nem teszem fel, profilmélység elmegy 3 mm körül, de a futófelület eléggé szaggatott (kanyarogni szeretek vele tempósan), darabok jöttek már le belőle, de szerintem szép teljesítmény ez a gumitól is. Téli gumikat két éve cseréltünk akkor új Kumho-ra, mert az autót télivel vettük ugyan, de valószínű nepperünk előttünk bizniszelt valamit, mivel az autón gyártásánál régebbi Pirelli gumik voltak, egyébként borzalmasan gáz, nem tapadt semmit, csoda, hogy több télen át elmentünk vele. Valamelyik első izzót kellett még cserélni. Illetve kellene a műszerfalnál hőmérséklet szabályzó sötétben nincs kivilágítva, régi dolog, mindig csak halasztom, mert nem igazán fontos a cseréje. :) Tavaly klímát töltettem szakműhelyben fel, de kár volt, mivel gyakorlatilag semmi klímagáz nem szökött el belőle az egy évtized alatt. Ez is szép telejsítmény! De nem baj, ennyi idő után egy ilyen belefér, az a 10.000 Ft nem vág földhöz, meg valamivel pörgetni kell a gazdaságot :)

Ennyi! :) Igaz, hogy nem sok? Ennyi idős és futású autónál simán lehett volna akár generátor, indítómotor javítás/felújítás, vízpumpa, kipufogódob, lambdaszonda, kerékcsapágy, lengéscsillapító vagy egyéb futóműalkatrész pl stabpálcák cserélve, vagy bármilyen olajszivárgás miatti tömítés csere, de ennél nem kellett még semmi mást, csak amit feljebb vastagon és aláhúzva írtam. Sőt ha kellene, akkor sem feltétlen lenne attól még rossz autó, de vannak dolgok, amikre ilyen korú/futású autónál számítani lehet. Szerencsére ez még hibamentes :)  

Viszont kb. 15ezer km-óta alkalmanként pár percre kigyullad a check engine. Mindig ugyanaz a hibakód rögzül, de van, hogy többezer kilométert elmegy hibajelzés nélkül, máskor meg 100 km-en belül 3x kigyullad. Nem venni észre egyébként semmit a viselkedésén, ugyanúgy megy, és fogyaszt. Van rá tipp, hogy mi okozza, de mivel nem állandósult hibáról van szó és még tünetmentes is az autó, így komplikált a hibakeresés, bolygatni meg nem látom értelmét.

Tehát ha létezik ideális autó, akkor ez az. Csak a tempomatot hiányolom belőle :) Meg egy 6. sebességfokozatot! :)

toyota-motorter.jpgIlyen  a motortere! Látszik rajta, hogy szerelgetni nem kellett, de a karbantartásokat szépen megkapta mindig - a látszólag elhanyagolt motortér ellenére... A motor-mosásnak nem vagyok a híve, inkább legyen ilyen szép poros, azon még az olajpára is egyből feltűnne, ha lenne. De ezen nincs. Csak a motorburkolaton meg környékén mancs nyomok: A nyest is tiszteli ezt az autót, mert bár többször betér, mégsem rág meg rajta semmit! :) 

Egyébként tavaly májusban eladtam ugye a swiftet és azóta használom a corollát. Akkor kellett apunak fiatalabb - vagy új autó után néznie. Együtt mentünk. Corollával voltunk. Egyik kereskedésből ahogy kijöttünk és szálltunk be az autóba rögtön utánunk rohant az értékesítő, hogy ezt a Corollát nem akarjuk esetleg eladni? Mert lenne rá vevője. Természetesen mondtuk hogy nem, mivel családba marad. De ez is egy jó érzés ami azt bizonyítja, hogy a használtautó piacon az autó megítélése összhangban van az általam is tapasztaltakkal. Persze a valóságban nem látszik kívülről objektíven milyen egy használt autó. Én például biztos vagyok benne, hogy nehéz kifogni egy ilyen idős autóból jót, vagy ha igen, annak meg is kérik az árát. Hiába jó autó, ha mondjuk már párszor összecsukták, vagy karbantartásokat elhúzták, kihagyták, vagy hitvány anyagokkal szervizelték. De ha jó kezekben van, akkor tényleg "örök élet plusz egy nap" ! :) 

Street Rod ... és társai

2015.01.26. 10:29

Ki játszott még rajtam kívül régen ezzel a játékkal? De jó is volt, most gagyinak tűnhet, pedig biztos hogy jobb időtöltés volt ez akkoriban, mint most a facebook. Nagyon szerettem.streetrod.png

De ugyanígy a régi Sim Cityt, vagy valami repülős játék, aminek a nevét (talán F19?) sem tudom, vagy a már újabbnak számító de még mai szemmel mindig régi dolgokat, Red Alert, Dune2000, Settlers II. aztán még újabbak, Grand Theft Auto II, Rally Championship2000, Need For Speed különböző verziói, például a Porsche Unleashed, Colin Mcrae Rally, Grand Theft Auto Vice City, és ez utóbbi volt, amivel abbahagytam a számítógépes játékokat.

rallychampionship2000.jpg

 Kb. 10 éve már nem játszom, maximum elvétve rövid időre, ha nagyon ráérnék. Egyrészt az idő fontosabb, másra kell, másrészt a számítógépem is a régi maradt. De jól van így. Sok telefonon játszható játék is komolyabb már ezeknél. De jó érzés visszaemlékezni, néha még játszani is ezekkel. Szuper idők voltak. Aki játszott ezekkel, vagy hasonlókkal azokból a időkből, nyugodtan írjon, és ossza meg, mert valószínűleg nekem sem jutott eszembe minden, de jó érzés emlékezni, mivel is játszottunk gyerekkorunkban. Értelmesebb volt, mint facebookozni, vagy lövöldözős játékot játszani. Ez utóbbi akkor is volt persze, de én nem rajongtam érte. Pl Doom3D. Hú, most jutott eszembe egy fegyveres játék, ami jó volt, de nem tudom a nevét. Azt hiszem az volt a cél, hogy börtönből ki kell szabadulni. Szobákból szobákba menni, keresni a kijáratot, közben rendőröket eltenni láb alól, különben ők tettek volna el. Tudja valaki a nevét? Eszembe jutott! Wolf 3D (!!! wolfenstein 3D)

süti beállítások módosítása