Nem szeretem a pocsékolást, így feleslegesnek találom, ha valaki idő előtt lecseréli az olaját. Sajnos - vagy inkább szerencsére? - ez ritka. Úgyhogy nem ezzel fogok foglalkozni, de van ilyen is. Vágjunk hát bele!

A környezet szempontjából, de pénztárcánkat is feleslegesen terhelő, ha egy főleg alapból nagyon jó minőségű olajat még túl jó állapotában engednek le az autóból, és az autó élettartama szempontjából túl sokat nem számít; értem ezalatt - maradjunk a szokásos 15ezer km / 1 év csereperiódusnál, valaki 10ezer km után lecseréli az olaját úgy, hogy hosszú távon, pl. jórészt 50-60 km-es etapokat tett meg. Szerintem ez felesleges.

Nem csak az olaj "állásbeli" öregedése miatt határozzák meg az időbeni kötöttséget a gyártók, hanem mert tudják, sejtik, hogy aki 1 év alatt nem megy vele 15ezret, az valószínűleg többet városozik, rövid távokat megy, így viszont elég rendesen használódik - és öregszik is - az olaj, és mindenképpen jobb, ha 15ezer előtt cseréljük az olajat. Sajnos legtöbb helyen inkább ez a tendencia, hogy a sok város ellenére nem veszik figyelembe ezt az előírást, ez pedig a ló túloldala (az elején említett felesleges korábbi cserékkel szemben), túlhasznált, teljesen ledegradálódott olajjal járnak még többezer km-t az autójukkal - na ezt sajnálom, mert az emberek többsége ilyen. Ez a jellemző Magyarországon is nagyon, az ilyen extrém körülmények, egész éves használat, alapból gyenge minőségű olaj mellett, mondván "az én autómat alig használom, évi 7-8 ezret megyek vele" - azt is 90%-ban városban, így feleslegesnek látja évente lecserélni, pedig erre igenis, nagyon szükség lenne.

Tessék belegondolni, hogy 1 év alatt 7-8 ezer km-t teljesítve, ezt felépítve: 1-2-3 km-es utakból városban, sokszor megállva, elindulva, araszolva, 5. sebességig fel sem kapcsolva, mennyire el tud használódni az az olaj, gondolom egyértelműen belátható, hogy dupláját, 15ezer km-t futott autóban, ami szinte alig látott várost, és akár CSAK 15 km-es távokat (az se sok) a kétszeres futásteljesítmény ellenére sokkal, de sokkal jobb állapotú marad az olaj, mint az előbb említettbe. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy nálunk pont ez a baj, hogy elhanyagolják a kocsit, valaki szimplán, valaki ráfogva arra, hogy keveset autózik, kevés benne a km, ezért húz rá még egy évet, ami nagyon súlyos, az említett városi használat mellett.

Szóval a gyárilag megadott érték egy ajánlás, ami normál körülményekre vonatkozik, arany középút, mégsem tartják sokan be ezt sem, pedig sok-sok város, hegymenetek, vontatás (lakókocsi, utánfutó) esetén érdemes lehet előbbre hozni.

Még egy eset. Valljuk be őszintén - bár nem célom senkit felülbírálni - de nagyon ritkán lehet olyan eset, mint lenne szerintem nálam is autóval; 40-50 km-es, vagy hosszabb, gyakorlatilag városozás nélküli távokat teljesítve nyugodt szívvel át is léphetném a gyártói ajánlást, ha pl. ilyen körülmények között nem menne bele az autóba 1 év alatt 15ezer km, hanem mondjuk csak 8ezer, szerintem felesleges lenne 1 év után cserélni, kihúzható lenne vele a ~2év / 15ezer km is. De mondom, ez nagyon ritka. Én egyébként rosszul vagyok, ha városba kell mennem autóval sajnálom, mert haladni nem lehet ott, csak araszolni, elindulni-megállni. Ettől használódik el extrém módon az autó, szóval én kerülöm az ilyen szituációkat, és ha mód van rá, addig használom az autót, ameddig normálisan lehet vele haladni, és nem kell alapjáraton pöfögni ill. elindulni-megállni egy csomót. Ezért ha lehet, én robogóval, busszal, gyalog járok "bent" a központban, mikor hogy.. Egyébként nagyon jó lenne biciklizni, csak azt vettem észre biciklivel mindenki "ellenség" gyalogos, autós egyaránt, viszont a probléma nem is ez, hanem hogy ez mégiscsak egy fizikai teljesítény, jobban szívja az ember a levegőt, kell az oxigén, ráadásul pont ott, ahol a legszarabb a levegő minősége - hát én ezért nem kerékpározom városban, nagyon egészségtelennek érzem. Jó ötletnek tartanám egyébként a londoni példát, meg talán máshol is van, ahol kitiltották már az autókat a belvárosból. Így már lehetne biciklizni is.

Szumma szummáron előbbi olajcserés példák miatt tartom én jó ötletnek a rugalmas olajcsere-periódust, mikor az autóban számítógép figyeli a használat módját, így tudva mennyire használódott el az olaj, és jelezve a vezető számára, mikor esedékes a csere. Így mindenki 100% biztos lehet a dolgában, nem számít, ha "többet megy" - ritka eset, a városozóknak meg időbe pislákolna a lámpa, ami működhetne a biztonsági öv jelzőhöz hasonlóan, piszkálhatná a sofőrt, míg le nem cserélték az olajat, szűrőt, és nullázták az olajcserét az autó computerében. Így előfordulhatna, hogy valaki ugyanazzal az autóval 5 ezer km után olajcserére lenne küldve, más meg 40ezer km után csak. Elég nagy különbségek ugye, de az egész cikkben felvázolt lehetőségekre tökéletes megoldást ad.

Ameddig viszont nincs ilyen autóm, addig én maradok a "computer", és bár lehet, hogy a használati módomból adódóan "kinyújthatnám" az olajcserét, de azért mégsem tervezem, rám tökéletesen passzol a gyári 15ezer km vagy 1 év (amelyik előbb bekövetkezik) gyári ajánlás.
Ajánlott cikk:
http://www.olajinfo.hu/index.php/motorolajok/5-meghosszabbithato-e-az-olajcsere-periodus

A bejegyzés trackback címe:

https://gaborjozsef.blog.hu/api/trackback/id/tr645864025

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása