A kérdésre a válasz egyértelmű nem. Legalábbis a mai drága rendszereket tartalmazó autókat tekintve, amik direkt úgy vannak készítve, hogy idővel elromoljanak. Szivattyú, befecskendezők, nyomócsövek, kéttömegű lendkerék, részecskeszűrő. Közülük csak egyet-egyet kiragadva is mindegyik százezres vagy többszázezres nagyságrendű alkatrészt takar. Eleve drágábban vásárolt dízel tehát egyértelműen nem éri meg. Maximum ha "kannáznak" vele, de az meg rizikós - és nem is mindenki teheti meg.

Nem mellesleg én nagyon haragszom is ezekre az új dízelekre, amik egyre kisebb részecskéket, úgynevezett nanorészecskéket bocsátanak ki, szennyezve környezetünket - s vele bennünket. Ezek az apró részecskék ugyanis nem "tisztulnak" ki belőlünk, bejutnak a véráramba, felületükön rákkeltő anyagokat megkötve, felelősek a szív- és érrendszeri megbetegedésekért, az emberi agy elbutulásáért, az Alzheimer kór kialakulásában is szerepet játszhat.

Elég súlyos, igaz? Sajnos én úgy tekintek a modern dízelekre, mint népírtó eszköz. Lehet, hogy "kamu" védőoltásokkal, és különböző permetezésekkel próbálják írtani a népességet és vannak egyéb összeesküvés elméletek, de a korszerű dízel autó az egyik legalattomosabb dolog, ami létezik, hiszen lehet jönni vele, hogy a hatásfoka milyen jó, és kevesebb a károsanyag kibocsátása, csak éppen a részecskeemissziója nagyobb, és ennek önmagában a hatása sokkal rosszabb ránk nézve.

Az egész műszaki vizsgáztatás, magába foglalva a környezetvédelmi mérést főleg egy humbuk. Nálunk itt Magyarországon 10-ből 8 dízel autó megbukna, csak megodják, hogy átmehessen. Ez is elég baj, szerintem külföldön sem lehet sokkal jobb a helyzet.

Ilyen olyan Euro normálkkal stresszelik az autógyártókat, amivel valójában nem sikerül megoldani semmit, sokszor a régi, jól bevált technika környezetkímélőbb, ha utánagondolunk. Na meg különben is, nem csak a levegő szennyezése, de mennyi hulladékkal terheljük azáltal a környezetünket, hogy bizonyos dolgokat rövid használat után eldobunk? Gondoljunk csak a telefonokra, mosógépre, vagy egyre több új autóra.

Nem értem egyébként azokat az embereket, akik az autók között - sokszor kerékpáros tiltó tábla ellenére is - főleg országúti bringások képesek tekerni, ez kurvára nem egészséges, ahogy az autók melletti futás sem a járdán, vagy bárhol. Én ilyenre nem lennék képes. 

Az is érdekes, hogy Nagykanizsán a Gerő cukrászdának közvetlenül a legkipufogógázosabb övezetben van egy "kiülője" és a mellette megnyílt Berényi cukrászdának is lett egy. Komolyan jó az embereknek, hogy oda kiüljenek a szmogba és a zajba, 2 méterre az autóktól? Nem értem egyébként az ilyen vendéglátóhelynek hogy lehet létjogosultsága. Én nem tudnám magam ott jól érezni.

Persze most lehet jönni, hogy milyen negatív vagyok, és biztos mindig erre gondolok, így majd később betegségem is ki fog alakulni emiatt. Agyban azért úgy programozom magam mindig, hogy mindentől nem óvhatja meg magát az ember, és bizonyos mértékig a káros hatások is kompenzálhatók, sőt, talán még kismértékben szükség is van rájuk, tehát mikor találkozom ezekkel a tényezőkkel, próbálom jól felfogni, nem csak negatívan.

Egy dolog biztos, a "korszerű" dízel nem éri meg, tehát aki amiatt vette, hogy spóroljon, az jól át lett verve. Ha valaki használtan vette, az még nagyobbat bukhat. Egyébként is egy ilyen dízel verdát sokkal könnyebb gallyra vágni, mint bármely más üzeműt. 

Még valami. Van a társadalomnak egy olyan rétege, jórészt a 20-30-as korosztály, aki arra rejszol, hogy a gázolajos autójával hatalmas koromfelhőt hagyva gyorsul fel. Egyre több ilyen arcoskodó hülyegyerek van... Nem tudom ez miért jó, de én kilőném őket a forgalomból, mert amellett, hogy kurvára egészségtelen, balesetveszélyes is. Jellemzően német fostaligákkal járnak, kettes, hármas, négyes golf, vento, passat, transporter, a4, a6 stb. - hányadékok. 

A bejegyzés trackback címe:

https://gaborjozsef.blog.hu/api/trackback/id/tr646756853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása