sh300-img_20210428_152528.jpg

1999 óta mindig van valami kétkerekű motoros járgányom. Nem tartom magam nagy motorosnak. De ez csak a társadalmi szemlélet miatt van, merthogy a robogósok, azok nem motorosok. Pedig 0 fokban, vagy alatta is felülök, ha úgy van kedvem, vagy azt tartom ideálisnak a közlekedésre (lehetőleg száraz úton, vizes nem szeretek lenni...) Átlag évi 6-8 ezer km-t "motorozok", az utóbbi időben inkább többet, mivel az autós társadalmat nagyon unom, s fenntarthatatlan, hogy mindenkinek autója legyen illetve kb. a semmiért autóba üljön és mindenhova azzal járjon, dugót csináljon. Láthatjuk mi van a nagyvárosokban, ami már kicsikben is gyakori. Ez csak rosszabb lesz!

 

Igazából mindig is sz*rtam arra, ki mit gondol, menő vagyok-e. Nem vagyok menő. Nálam a gondolkodás - sajnos, vagy nem - felülírja sokszor az érzelmi oldalt, ezért életem során szinte mindig a racionális döntések "áldozata" lettem.

 

Ezért gondoltam, hogy írok egy bejegyzést, miért is az SH300-at hajtom, mi a véleményem róla.

 

Már több mint két éve vettem, és meglepő, hogy még nem adtam el. Ugyanis kissé kényszer szülte vásárlás lett: Maga a típus érdekelt, de nehéz normális motort találni jó áron, hiába néztem sokat, miután eladtam a Majesty 400-ast, és már nagyon hiányzott a motozás. Megelégelve a sok lepukkant motort, ezt vettem meg, úgymond árában (vagy inkább kicsit drágán). Mert olcsón sajnos nem találtam jót! Én meg nem feltétlenül a tutit kerestem már, hanem "csak" a jót!  Annak meg ára van... Most már bő 2 év és 16 ezer vele lemotorozott kilométer után kijelenthetem, megérte. Ez egy 2011-es évjáratú magyarországi eladású motor, második tulajtól vettem. Fontos szempont, hogy nem hajtotta boldog boldogtalan, mint a külföldről behozottakat. Azokról már itthon senki nem mondja meg, hány tulaja volt előzőleg, és ha jónak is tűnik, vásárlás után milyen hibákat vesz észre rajta az ember, vagy jön ki rajta használatkor, amik még érdeklődés szintjén a motor mellett állva nem jöttek ki. Csak halkan jegyzem meg, hogy idén 11 éves a motorom, és még mindig a gyári Yuasa akkumulátor van benne, ami tökéletesen szolgál! (ez most a reklám helye lehetne, bár senki nem fizet nekem ezért, de tényleg: sosem voltam márkahű, de az előbb leírtak tekintetében a Yuasa az, amit választani fogok eztán is még ha többszörösébe is kerül, mint a hitvány tucat motorakksik, landport, jp moto és társai. Már az 50-es kymcómba is az van 3 éve, hibátlan, mig a jp moto másfél év után kaputt. Tehát a yuasa már behozta az árát, és mondhatni minden nap ajándék...kíváncsi leszek meddig bírja abban! )

 

Racionális választás a robogó. Például, mert szíjhajtása van, ami nem igényel karbantartást (rendszeres tisztítást, kenést, utánállítást), mint a lánc (tokozott lánc az már más tészta, csak kevés olyan motor van..), csendes is, és kényelmes, mert fokozatmentes automata, jól beállítva az ideális fordulatszám-tartományban dolgozik, ami egy azonos teljesítményű, manuális váltóshoz képest rugalmasabb, jobb gyorsulást eredményez. 

 

A váltó kialakításából további racionalitás adódik: ehhez nem kell motorokhoz használatos 4T motorolaj, amit sokszor drágábban adnak, mint a normál motorolajokat. Itt nincs nedves tengelykapcsoló, tehát nincs szükség a motorolajba súrlódásmódosító adalékra. Ezek a súrlódásmódosított motorolajok egyébként gyengébb minőségűek is, a minőségi besorolás erre enged következtetni. Tehát az SH-ba simán jó egy korszerű API besorolású motorolaj 10W-30 viszkozitásban gyári ajánlás szerint, vagy esetleg egy 5W-30-as, ami magas HTHS viszkozitású, mivel ebbe nem szabad üzemanyagtakarékos, nagyon híg olajat tenni. Sokan 10W-40-es olajjal használják, ami elvileg megfelelő, de én inkább csak akkor ajánlom ezt, ha a motor hosszabb távokat megy, rendesen bemelegszik, pörög is. A 6ezer km-es/éves olajcsere periódust érdemes betartani, az olajszűrő cserét minden második olajcserénél írja, ami nem hanyagság, hiszen, ebben a kategóriában pl. Kymco GT300i - nincs is valójában olajszűrő, csak egy fémszita. Az SH300-nak pedig rendes felcsavarható fémházas finom papírszűrője van, mint a rendes motoroknak, ami az élettartamára nézve előnyös!

 

Az SH-nak külön előnye, hogy robogó létére nagy kerekű. Ami pakolhatóság szempontjából hátrány, mert az ülés alatt kevesebb a hely, de ezt egy hátsó dobozzal kompenzálták a gyáriak. Lábtérnél olyan sima felület van, hogy ott is könnyedén lehet akár egy szatyorban vinni bármit, ami elfér. A nagy kerekek által az úthibák sokkal kevésbé fájnak, és nagymotoros élményt nyújt kanyarodásokkor. A robogó a maga 170 kg-jával nem nehéz, könnyen manőverezhető városban is ideális cirkáló. 

 

A menetteljesítménye kiemelkedő, 0-ról 100-ra szépen ugrik, ezzel városban kb. bárkinek meglepetést tudsz okozni, annyira megindul... 100 fölött már eléggé pörög, de nem gyorsul úgy, és óra szerint 145 km/h-nál vége a menésnek, a GPS alapján ilyenkor a valós tempó valahol 130 körül, kicsivel fölötte van.

 

A fogyasztás hosszú távú kényelmes 70-es utazóval 3 liter alá mehet, míg pályázással 120-130 óra szerinti tempónál 4,5 fölé is, tehát nem érdemes száguldozni, mert sokat fogyaszt, és pörög is. Óra szerint 120 km/h tempóval érdemes maximum utazni szerintem, így is simán megeszi a 4 litert, vagy felette. 

 

Az átlagfogyasztása spritmonitor szerint 3,6 körül alakul, amit meg tudok erősíteni, saját felhasználói szokásaimmal kicsit még alatta is vagyok.

 

A fékek is jók, mit mondhatnék? Rosszat kéne? Na jó, tudok olyat is. Hideg motornál még a váltó nálam is, meg többeknél sem működik tökéletesen. Értsd ezalatt, hogy visszalassulok szinte 0-ra, vagy megállok és onnan gyorsítva nagyon alacsony a fordulat, kelletlenül, rezonanciával jár mikor így gyorsítok. Meleg motornál már nincs ilyen, "kisimul" :) 

 

Amit imádok ebben a motorban, hogy sokkal több annál, ahogy kinéz. Szóval átlagembereknek ez csak egy nagypapás motor, hokedlin ül az ember úgy tűnik, holott kényelmesebb mint a Majesty 400-as kanapé robogóm volt. Egyedül a szélvédelem hiányzik abból, egyébként meg egy csőd tömeg motor, kis kerekekkel, megbonyolított szerelési lehetőségekkel (pl több levegőszűrős megoldás). Mivel én magam szervizelem a motorjaim, nekem ez is szempont - másnak meg a költségek miatt kellene, hogy számítson. Az SH300 egy okosan összerakott, letisztult motor. És ezért szeretem. Egy visszafogott egyéniség, nem akar hivalkodni, beleolvad a környezetébe, pedig annál jóval több, mint aminek látszik. Pont olyan, mint én. :D Tudatában ezeknek a dolgoknak, érthető, hogy drágább mint az átlag. Csak a buta emberek mondják rá, hogy "áh én ennyi pénzt nem adtam volna egy robogóért". 

 

Városi rövid távokon is megfelelne ez a motor, de 5-10 km-es etapokkal nem akarom lestrapálni, arra ott van az 50-es kétütemű léghűtéses robogóm, ami kifejezetten arra jó rövid távra, nem sajnálom, de viszont együtt kell éni azzal a tudattal, hogy az autósok nem fognak szeretni, ha előremész a lámpánál, hiába tudsz utána viszonylag hamar 60-ra felgyorsítani, egy nemkívánatos csóró segédmotoros leszel...  És itt jön képbe az SH300. Természetesen azzal is előremegyek, mert motorosként megillet az első hely, hogy ne álljak már sorba a sok kényelmes ember miatt, akik autózgatnak... És az autósok többségének nem tetszik, ha a motoros előremegy, sőt vannak akik kihívásnak veszik.... Ezért nem is ritkán akad, aki versenyként fogja fel a dolgot a piros lámpánál, és várja a rajtot.. Na az SH300 az a robogó, amivel meg tudod lepni őket... mert azt fogják gondolni, hogy ez egy 125ös rendszámos papper robogó, csak éppen hiába rúgatják el neki induláskor a 10 éves téligumijukat, ha ez valóban így történik, gyalázatosan lealázod őket. Én tényleg nem vagyok az a nagyzolós típus, de ezzel a robogóval némi közlekedési rutin birtokában városban bizony szarrá lehet alázni ezeket a nagyképű autós sznobköcsögöket...    

Az SH300 olyan robogó, ami szinte mindenhol megállja a helyét. Városban, országúton, pályán is épp elég. Motoron sokszor úgy érzi az ember, hogy gyorsabbat szeretne, de én ilyenkor elgondolkodom, és rájövök, hogy ez a 279 ccm-es blokk pont maga az idealitás, a tökéletesség a kihasználhatóság/teljesítmény/fogyasztás tekintetében. Kisebbet nem érdemes, mert alig fogyaszt kevesebbet, de annyival gyengébben is megy, nagyobbat meg felesleges, mert nem használja ki az ember, a szabályokat meg nagyjából azért igyekszik mindenki betartani. 

 

Nem tudok mit mondani, a lényeget szerintem elmondtam. Ha gondolkozol ilyen motor vásárlásán, kalkuláld be, hogy a jobb példányok nem lesznek olcsók, ugyanakkor azt se felejtsd el, hogy nem mind jó az sem, ami drága. Észnél kell lenni vásárláskor, vagy ha nem értesz hozzá, vinni magaddal olyan embert, aki igen. :)

 

Nem kívánok senkinek széles utat, gumifákat, mert azt csak az amatőrök mondják egymásnak! Há' nem kombájnal közlekedünk.

 

Csak annyit, hogy vigyázzatok magatokra, mert más nem valószínű, hogy vigyázni fog rátok!

A bejegyzés trackback címe:

https://gaborjozsef.blog.hu/api/trackback/id/tr5416812642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása