Imádom a tiszta olajat!
2011.11.09. 09:25
A Suzukinál, immáron 5W-40-et még jobbra cserélve; 0W-40-esénél ugyanazt tapasztalom, mint a Toyota fullszint olajánál; tiszta, igazi KENŐANYAG. (nem pedig ásványi trutyi, aminek akár 5 ezer km megtétele után amúgy is gyenge minőségének nagy része "leépült")
Tudom, hogy az olaj egyik feladata összegyűjteni és lebegésben tartani a szennyeződéseket, de egy rendszeresen minőségi olajokkal szervizelt benzines autónál (lásd családunkba Toyota) még többezer km-nél is lehet szép tiszta áttetsző a szintetikus olaja a nívón vizsgálgatva. Ez nem azt jelenti, hogy rossz az olaj, csupán tiszta motorbelsőre, jó kondíciójú motorra, s nem utolsósorban gondos gazdára utal.
Az, hogy a régiswiftesek többsége 10W-40-et használ, és csere után az eleve sötétebb 10W-40 hamar, 1-2-ezer km alatt rendesen beszennyeződik nem csoda, hiszen többet mocskol maga után ez az ásványi kenőcs, ergo a detergens adalékoknak több dolguk lesz a friss olajban, jobban szennyezve azt. Hát ez is egy OK, amiért én a fullsynt olajra esküszöm, amik mellesleg jobban "takarítanak", lehet ez még nálam viszonylag hamar be fog mocskolódni, de következő olajcserénél már még tisztább lesz a motorom és tovább maradhat benne az olaj is tisztább! Részben ennek érdekében végeztem el az öblítőzést.
De ha valakinek már kopott a motorja, hiába van kitakarítva és fullsynt olajjal használva az ígyis úgyis hamar elszennyezi és fogyassza is a motorolajat. Erre csak azt tudom mondani, hogy előbb kellett volna gondolkodni, és akkor nem jut olyan állapotba a motor. Többek között ez a cikksorozatom már vagy 3. része, ami ismét, saját tapasztalatokkal együtt próbálja megvillantani a dolog lényegét, s azt a tévhitet eloszlatni, hogy az alacsony hidegoldalú olaj nem jó az autónak. Ennek pont az ellenkezője igaz, függetlenül attól, hogy az autó gyári ajánlásai között szerepel-e 0W olaj, vagy nem. A melegoldal csökkentéséből már lehetne probléma, úgyhogy attól jogos lehetne a félelem, de itt arról nem beszélt senki, a 40-es melegoldalt megtartottuk, tehát; ez a cikk most még csak kísérletnek sem nevezhető. Hiszen az olajnyomás a hőmérséklet emelkedésével csökken, ahogy hígul az olaj, tehát olajnyomás problémák magas hőmérsékleten lehetnének... De mi a melegoldali 40-est megtartottuk, ergo olajnyomásra hivatkozni kár, mert hidegen hiába hatalmas az olajnyomás a sűrű olajjal, a megkerülőszelep (bypass) nyitásával (aminek feladata megakadályozni, hogy az olajnyomás a megengedett értéket túllépje) olaj folyik vissza a teknőbe! Pont ezért fontos, hogy hidegen minél jobban folyós olajunk legyen, mert az olajnyomás így is sokszorosa lenne, mint az ideális (ha a bypass nem lépne közbe), de a több olaj áramlása miatt a kenésünk jobb lesz (magasabb fordulaton nyit a bypass szelep, mint a sűrűbb olajjal). Ezáltal maximalizáltuk a kenést, mivel az olajnyomás a megkerülőszelep által határolva van, viszont egy hidegen hígabb olajjal ugyanazon olajnyomáson több olaj áramlik, mint a sűrűbbel. És az olajáramlás = kenés. Ez a hidegen híg olaj is sokszorosan sűrűbb, mint az ideális, amit üzemmeleg állapotára fog elérni. Remélem így érthető mindenkinek.
Divinol Syntholight 0W-40. Német olaj, nagyon baráti áron vettem, kb. az 5W-40esek árába van, mivel itthon ismeretlen márka. A viszkozitás (0W-XX) és a minősítések tekintetében szerintem a legjobb ár-érték alapú választás, amit ezért a pénzért kaphatok ma a piacon.
A lehető legjobbat választottam: Hiszen manapság, idézve az olajszakértő egyik megnyilvánulását:
A hidegoldali viszkozitás csökkentése jelenleg a világ összes személygépkocsi motorjában előnyös.
Gazdaságosság és racionalitás vegyül a választásomban. Miért?
- Mert 0W-nél ideálisabbat már nem tudnék venni.
- Mert lehet, hogy kicsit drágábban vettem, de ha 2x ennyiért vettem volna literjét, akkor is bőven behozza az üzemanyag-fogyasztásban az árát.
- Mert ha az előbbiek és a pénz nem is számítanak, van egy rövid távon nem mérhető, de annál fontosabb dolog; hogy érzi magát a motor, és tartóssága szempontjából a maximális védelmet kapja. Eleve, mivel ez egy szintetikus olaj, ezért maga az olaj is tartósságában jóval többet bír, mint egy HC olaj (ami egyébként szintén nagyon jó minőség!), de az ásványi 10W-40-esekhez meg már hasonlítani sem érdemes.
Hivatkozni lehet régi kategóriás olajjal elfutott többszázezer km-es autóra, de ezt tovább tetőzhettük volna egy még jobb olajjal, plusz százezer km-ekkel. Felesleges? Nem biztos. Én maximalista vagyok! Ha valaki azt mondja egy autónál szép futás a 300.000km bontás nélkül, én azt mondom, valóban, de ha tehettünk volna érte többet, akkor miért ne tennénk, hogy a 300.000 ne 300000 legyen, hanem pl. 400.000, 500.000, vagy akár több!
Ez egy beruházás. A motor boldogságáért, és élettartamáért, ami egyébként is az üzemanyag-fogyasztással csereperiódus alatt bőven megtérül - ha valakinek az ár lenne a probléma.
Kisebb beruházást el lehet érni az 5W-40-el. Nem arról van szó, hogy a 10W-40 nem jó bele, de a szememben inkább az a pazarlás, olcsó, de többet eszik vele az autó és jobban kopik, a motor és az olaj egyaránt hamarabb használódik el 10W-40 esetén..
Fogyasztásban nyilván szinte észrevehetetlen 1-2 deci különbség, viszont, ha 1 decivel is számolunk a csereperiódus alatt (aminél többet hivatalos mérések már igazoltak, de vegyük ezt a minimum értéket), akkor is bőven megérte. Tehát ne arra tessék gondolni, hogy valaki vesz egy ilyen olajat, és fogyasztás változást észre tud venni, mert ahhoz minimális, viszont 10-15 ezer km alatt a sok kicsi sokra megy, és többezer forintot spórol, a rosszabb és a jobb olaj árkülönbözeténél biztosan többet.
Olajcsere utáni indításkor, ugye ismerős sokaknak egy rövid másodpercig, esetleg valakinél több másodpercig tartó szokatlan motorzaj? Amíg feltelik az olajszűrő, és eljut az olaj mindenhova. (függőleges elhelyezésű olajszűrőknél ezért fel is szoktam tölteni friss olajjal a új szűrőt, suzukinál sajnos vízszintbe van, kifolyna, míg feltekerem) Na olyankor, mikor van az a hang még nem jó a kenés, és nagyon kopik a motor, vegyes súrlódás lévén, ameddig ki nem alakul a tiszta folyadéksúrlódás. Nálam a 0W-40 olajjal ilyet nem tapasztalok, az olajnyomás egyből megvan (aminél fontosabb lenne, hogy a kenési helyekre hamarabb eljusson, sűrűbb olajjal előbb van olajnyomás, de kenés később, hiszen a legtávolabbi kenési helyekre sokkal később jut el, mint egy folyósabb olaj, szóval csalóka dolog..)
Nálam az autó ugyanolyan csendes olajcsere után is, legalábbis ami családon belül van. Ennek oka lehet, hogy jó minőségű olaj került bele, ami a periódus végére sem romlik el annyira, hogy ennek érzékszervi jelét tapasztaljuk a hangosabb motorzaj formájában. Ugyanez, egy 10W-40 olaj esetén, már lehet máshogy alakulna.. Nem tudom, mert nem használok olyat. Az, hogy olajcsere után más hangja van az autónak, gondolok itt arra; sokan mondják halkabb!, ritkább esetben lehet visszavezethető arra, hogy valamelyik olaj nem valódi, vagy nem az, aminek eladták <szerintem> inkább későn cserélték, gyenge minőségű olajjal hajtották az autót, esetleg valamiért idő előtt elfáradt.
Felmerülhet amit még mondani szokás: jobban "szereti" a kocsi bizonyos olajat, de én esküszöm a három kipróbált különböző viszkozitású és márkájú olajjal semmi hangbeli különbséget nem tapasztaltam csere után: Toyotából 16ezret futott 0W-30-as Totallal próbálva is ugyanolyan a Suzi, mint az 5W-40-es Q8, vagy most Divinol 0W-40-el. Más kérdés, hogy én szegény suzim el volt hanyagolva olajcsere tekintetében az előző gazdánál, és nem éreztem rögtön olajcsere után Q8-al, hogy csendesebb az autó, de így 4000 km-fele mintha fokozatosan csendesedett volna, talán az olaj jótékony hatása miatt. Ezután próbáltam ki a többi említett olajat, amelyekkel ugyanolyan csendes, persze, ahogy jobban "megszokja" a friss olajat, elképzelhető még halkabb lesz idővel... Sok esélyt nem látok rá, így is szép a hangja, ennél nagyon csendesebbet nem tudok elképzelni.
Nagyjából ennyi az olaj-érveimről, amit nem kell senkinek sem alkalmazni, sőt, maradjon mindenki a 10W-40-nél, aki eddig abban hitt, csak cserélje időben és fogadja el a korszerű világ előnyét és igazságát.
Olajcsere előtt természetesen öblítőzés volt, ahogy terveztem:
Üzemmeleg motorba betöltöttem az STP motoröblítőt. Nem mertem az egész flakont, lévén 3-6 literhez ajánlják, nekem meg pont kb. 3liter van benn a kocsiban, úgyhogy inkább kb. felét öntöttem hozzá, azt is lassan, nehogy a hideg öblítő és a forró motor találkozásakor gond legyen, ha egyáltalán lehet? De jobb félni, mint problémát csinálni.
Az öblítés alkalmával sikerült egy 2200 körüli fordulatszámra beállni, szerintem jó volt így, jobban nem mertem, tudva, hogy kevés olajba most öblítő is van, aminek ugye nem kenési szerepe van...
Összesen 17 percet ment az autó az öblítővel, de ebből kb. 2-t elvett a pedál beállítása addig szinte alapjárat, 1 percig magam nyomtam 3000-es fodulaton, plusz még legalább 1 perc volt, amig leállítás előtt alapjáraton biztos ami biztos hagytam visszahűlni.
Lehet, hogy mehetett volna kicsit tovább, vagy magasabb fordulatszámon, de első alkalommal talán jobb az óvatosságom. Legközelebbi olajcserét szerintem már kihúzom 10e, esetleg 15e km-ig, és maradék STP-t abba is felhasználom, esetleg ott az állandó mostani 2200-as fordulatom 3000-re lövöm be, úgy jobban "takarít", bár, szerintem a most beletöltött 0W-40 fullszintetikus olajnál kevés dolog jobb a motornak!
A videó első részében a fordulatszámot mutatom, utána alulról, ventit is, ahogy bekapcsol, ill. a kipufogó kifújásom, ami sportos hangot kölcsönöz, ill. belülről, mivel a seggem alatt van, valamiért olyan csapágyas szerű hangot, de már tudom, hogy az az, ezért nem aggódok miatta, majd ha kell, műszaki előtt megcsináltatom, engem nem zavar :) A vidi hátralevő része is unalmas, a vége előtt nem sokkal kiszedem a pedálnyomó lapokat, és magam nyomom 1 percig 3ezres fordulaton, majd még legalább 1 percig hagyom visszahűlni, bár 3ezer nem volt olyan magas fordulat, de jobbnak láttam mégsem egyből leállítani.
Nagy felbontású kép, úgyhogy inkább csak hivatkozok rá: http://files.myopera.com/gaborjozsef/blog2/stpzes.jpg
Olajos témában javaslom a címkék valamelyikére kattintani, és korábbi cikkek is elolvashatóak, a teljes tisztán látás érdekében! Szándékosan a 15W-40 szerepel a címkék között, mivel a sok zsömle ezekre és a hasonlóan gyengékre keres rá, erre van a legtöbb találat :)
Ajánlott szakmai cikkek, ha nekem valaki nem hinne:
http://www.olajinfo.hu/index.php/motorolajok/17-olajfogyasztas-tenyek-es-tevhitek-1-resz
http://www.olajinfo.hu/index.php/motorolajok/20-olajfogyasztas-tenyek-es-tevhitek-2-resz
Mindenki számára értehetően, mérésekkel alátámasztva:
http://www.mazda-auto.hu/motorolaj-1-4-viszkozitas-0w-5w-10w-kenes-lubrikacio-suruseg.html
http://www.mazda-auto.hu/motorolaj-oil-viszkozitas-mazda-0w-5w-10w.html
Szerző: gaborjozsef
Szólj hozzá!
Címkék: autó swift motorolaj viszkozitás tesco vip car szar olaj 15w-40 10w-40
A bejegyzés trackback címe:
https://gaborjozsef.blog.hu/api/trackback/id/tr965864022
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.