Kiegészítés

2011.11.12. 10:13

Félreértés ne essék, nem attól lesz valaki igénytelen, hogy a régi swiftjébe 10W-40-es olajat használ. Az pont jó bele, egy átlagos választás, semmi több, öreg gyári ajánlás betartása.

Viszont például egy korszerű VVT-i vagy D-4D Toyotába már abszolút igénytelenség, és nagy hiba, nevezhetjük bűnnek is!

Az fórumon történt összezörrenés oka az, hogy nem tudták elfogadni azt a tényt, mely szerint a hidegoldali viszkozitás csökkentése jelenleg a világ összes személygépkocsi motorjában előnyös. Ezt cikkekkel, weboldalakkal, ott komoly szakirodalomra való hivatkozással elolvashatták volna azok a "kemény mag" RSK fórum tagok, akik ezt hülyeségnek mondták. De úgy néz ki nem olvasták el. Érdekes módon azok szólták le leginkább a jobb olaj lehetőségét, akik még életükbe nem próbálták ki...

Azóta változtak az idők, páran követték a példámat, és váltottak a korszerűbb alacsonyabb hidegoldali olajokra, ezzel megelőlegezve autójuknak a hosszabb életet. Mindenki nem is vált, ez érthető, de én örülök, hogy pár embernek sikerült segíteni, tanulni valamit. (update:2011.nov24) Már azt mondom volt értelme a sok idő ráfordításomnak, klaviatúra koptatásomnak! A többiek meg használják nyugodtan a 10W-40-et, nem hiba, de ismerjék el, hogy az 5W-40, 0W-40 jobb olajok. Ilyen hidegben kifejezetten jó érzés, hogy 0W-40 csordogál az autómban, mert tudom, hogy ezzel a lehető legtöbbet megtettem a kopás minimalizálása, a kenés maximalizálása érdekében.

Korábbi postomban több cikket is említettem, de legrövidebben, és legbutább (legérthetőbb) módon talán így tudnám lereagálni például azt az idióta kijelentését valakinek, hogy csapágyas lesz a motorom:

Nem lehet csapágyas, hiszen az autó úgy van tervezve, hogy 100 Celsius, de akár kicsivel magasabb üzemi olajhőmérsékleten sem lehet probléma az olaj miatt. Márpedig minden autó úgy készült, hogy üzemi körülmények között legyen legideálisabb az olajzás is! Folytassuk tehát:


100 Celsiuson a 40-es olajok kb. 13-14 cSt kinematikai viszkozitásúak, ezt nevezhetjük ideálisnak. MINDEGY, HOGY 10W-40, vagy 0W-40. Viszont a 0W olajjal ahogy csökken a hőmérséklet kevésbé növekszik ez az érték ami jó a motornak, hiszen az ideális 13 cSt értéknek a közelébe marad, persze még mindig nagyon messze lesz attól, +40 Celsiuson is, mikor kb. 60 cSt, 4-5x (!!!) olyan "vastag", mint ideális állapotban. Ez egy 10W olajjal kb. 100 cSt, ami 7-8x "vastagabb" mint az ideális. És ez +40 fok! Akkor el lehet képzelni, milyen óriási különbségek vannak egy ilyen -5 Celsiusos téli reggelen.
Ez a példa jól személteti azt is, hogy még +40 Celsius nyári melegben is csak van előnye ennek az olajnak.

Kb. 100 Celsius olajhőmérsékleten amikor fontos, és amire kb. tervezték a motort, akkor meg úgyis azonos viszkozitásúak, sőt, egy szintetikus 0W olaj stabilabb és felette is kevésbé veszélyeztetettebb a kenés, hogy túl "vékonnyá" válik az olaj, ami a 10W-40 ásványi (vagy tetszés szerint félszintetikus) esetén félelem lehet, hiszen az csak egy adalékokkal feljavított ásványi alapú nyál, ami ráadásul az idő múlásával hamar leépül, öregszik, olajcsere végére simán elnyíródhat annyira, hogy folyási tulajdonságaiban 10W-30-assal egyenértékű, ettől mégse fél senki, pedig inkább ez az, ami káros lehet! Érdekes!

Széndékosan olyan példát mondtam, aminek adatai után bárki rá tud keresni egy-egy olaj adatlapot böngészve. Aki ezek után az illesztési hézagokkal jönne érvelni, hogy azért nem jó a hidegen folyós olaj, annak annyit tudok mondani, hogy az illesztések nagyon kis mértékben változnak, közel azonos hidegen-melegen, de mint látható még a 0W olaj esetén is nagyon hamar "visszasűrűsödik" az ideálishoz képest, ergo ebből aztán tényleg semmiféle baj nem származhat, sőt, az lenne ugye jó, ha kevésbé sűrűsödne vissza, ezért is választottam én az ideálishoz jobban húzó 0W-40 olajat.


Ezúton elnézést kérek az időnként keményebb stílusomért, fogalmazásomért, de ezek érthető módon újra kikívánkoztak itt.

A bejegyzés trackback címe:

https://gaborjozsef.blog.hu/api/trackback/id/tr65864023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása