Megtisztult!!!

2012.12.20. 16:39

Tudom hogy ez egy tök érdemtelen bejegyzés lesz mindenkinek de nekem fontos :) Tehát ma megtisztult a kicsi kocsi és waxolva is lett teflonossal :D Nem sokat közlekedtem vele hóba, de 1 menet is elég ahhoz, hogy a kerékívekhez, meg az alján több helyen, illetve a futómű alkatrészein megtelepedjen a sós-trutyis latyakos lerakódás és nedvesség. Ezen területek mosására is nagy figyelmet fordítottam ma.

Egyébként napok óta állt a garázsban, mégis nedves volt az autó hogy kijártam vele. Ezután a mosás után viszont végre szárazon parkoltam be. :)

És azért van ennek jelentősége, mert innentől ha nem muszáj havazás után ill. latyakos úton a jó gumijaim ellenére nem tervezek kijárni a garázsból. Tehát, ha most nem jön közbe semmi, akkor pihen. Ha közbejön valami, még mindig van esély, hogy szabad a Toyota. :)

Szerző: gaborjozsef

1 komment

Címkék: swift

Sava Adapto!

2012.12.12. 18:35

Hát fenn vannak az új gumik! Ki is próbáltam hóban, persze, húztam kéziféket is néhol, de azért sajnáltam, inkább csak kísérletezésképpen csináltam, hogy viselkedik az autó, hiszen ezt még sosem csapattam.
A gumi azt kell mondjam várakozásnak megfelelően teljesített. Én eleve sejtettem a mintázatából, hogy nem lehet ez olyan rossz hóban. És tényleg. Most még sok helyre el merek vele menni, hiszen elég mély a mintázat. Majd ha már 4 mm alatt lesz, akkor télen elkezdhetek féni. Így most oké. Tapasztalat még annyi vele, hogy GPS-el is mérve autó szerinti 70 km/h nincs meg 65 a valóságba. Ez 155/70-es gumival, a régi 165/70-es volt, azzal már 70 az 65 körül volt. 2-3 km/h különbség van, a 155-össel többet mutat az autó órája, hiszen kisebb kerék. Lehet jobb lett volna 165-öset venni, mert igaz, hogy szélesebb, de kicsivel magasabb a fala. Elhanyagolható, de ilyenkor az jár a fejembe, hogy kevésbé csillapítja az úthibákat, a swift amúgy is eléggé rázós. :) Gumiválasztáskor arra is gondoltam; a tél miatt ideálisabb a keskenyebb gumi, plusz még olcsóbb is, mint a szélesebb. :) - De mivel nagyobb a 165ös, több anyag van benne, lassabban kopna el. Na, már mindegy, ezek tényleg elhanyagolható különbségek, mostantól 155ös gumikon gurulok :)

Igen azt beszélik hogy a régi swiftek nagyon jól elmennek hóba. Ez igaz. Örülök, hogy ilyen kocsim van. Per pillanat semmivel sem tartok jobban a havazástól ezzel a 4évszakos gumival, mintha a Toyotával mennék amin szintén új gumi van, csak az téli.

Csak azt sajnálom, hogy sós/havas volt a nyári gumim, amivel gumishoz mentem. Ilyenkor a felni belső - gumiköpeny alatti felületére is kerül így a sós vízből kevés, az meg rohasztja majd belülről, az új gumi alatt. Nagyon utálom ezt az egész sószórósdit, megnéztem ma az autó alját, tavaly nyáron kapott tőlem alvázvédelmet. A küszöbnél a fényezett felületre is jutott anno alvázvédő, nem szándékosan persze - oldalról az autót jobban megfigyelve az alja kissé fekete. Megtapogattam ezt kézzel, és érezni lehetett, hogy kicsit málik le róla az alvázvédő anyag. Ha egyáltalán jól éreztem. Tehát aki komolyan tervez az autóval, annak nem árt 2-3 évente alvázvédelmet csinálni. Igaz, jó szar, pepecselős egy meló, mindent megtisztítani előre, szükség esetén megcsiszolni/drótkefézni kilakatoltatni és fújni, meg ezt-azt szétszedni, kereket, gólyalábat ki. És akkor még mindig azt mondhatja az ember, hogy nem tudta teljes körűen megcsinálni, mivel mindig lesznek elérhetetlen részek. Ilyen például a hátsó torony rész - vagy hogy hívják, ahova a hátsó lengéscsillapító megy be. A suzukin, toyotán egyaránt láttam ott rozsdát, pedig ugye a toyota nem rozsdás egyáltalán, de felületi rozsda ott annak is van... De nem tudok velük mit kezdeni :(

Én még mindig azt mondom, ha valaki meg tudja oldani a közlekedést télen autó nélkül, ebbe a mocskos, latyakos, sószórt időbe, novembertől áprilisig jobb nem autózni, vagy aki megteheti, egy hulladékot hajtson ebben az időszakban, aminek már úgyis mindegy, elbontásra vár.

Ilyenkor még a napi használatba levő autónál a garázson is elgondolkodom, hogy jó-e, hiszen ott leolvad a hó, és jobban marja a só, jobban érvényesül a langyos vízen keresztül a só korrodáló hatása, mintha kint állna mínuszban. Viszont a motorja szempontjából kímélőbb a kevésbé hideg, plusz fokban történő indítás, mint a szabad ég alatti mínuszokban tehát 1:1. ...

Fellélegezhetek! :)

2012.12.06. 14:48

Pont két hónap telt el a necces esemény óta. Elvileg 60 napja van a rendőrségnek értesíteni, de tudomásom szerint manapság egy- max. két héten belül jönni szokott az értesítés.
Szóval örülök, hogy megúsztam, szerencsém volt, még pont nem kerültem bele! :)

Régi nyárijaim így néznek ki
Egyúttal döntés született; a 10 éves nyári gumijaimat le fogom cserélni: nagyon idős, kemény, rideg már, a mintázat között repedezett. 3mm még van rajtuk ugyan, tehát messze van a kötelezően előírt 1,6 mm-től, de mindenki tudja, hogy már az 1,6os futófelület is nagyon könnyen felsiklik.
Ezeknek a gumiknak egy előnyük volt: annyira bekeményedett már, hogy szinte 0 kopással, és viszonylag alacsony gördülési ellenállással lehetett számolni, ami a fogyasztásnak is jót tett. :)


Sava Adapto 4évszakos gumit választottam kiváló ár-érték aránya miatt.

Hópihés jelölésű, ami annyit tesz, hogy azokba az országokba is használható, ahol a téligumi kötelező. Ebből, illetve a mintázatából is arra következtetek: annak ellenére, hogy 4 évszakos, hóban sem fog rosszul teljesíteni. Hazánkban, meg a világon mindenütt téligumi-lobbi van, ebbe most nem megyek bele, én a gumimmal egy jó döntést hoztam, arany középutat. Általában egyébként azok kritizálják a 4évszakos gumit, akiknek sohasem volt.

Már kb. 500 km-t tettem meg a Suzukival az új Maxlife olajával. Egész eddig nem láttam füstölni, de tegnap pamacsolt egyet indításkor. Nagyon kíváncsi leszek, hogy ezzel az olajjal változik-e majd később ez, mindenesetre olajcsere után 500 km erejéig még nem láttam semmit.

Toyotában is megvolt az olajcsere, a szokásos 0W-30-as Totálra, immáron harmadszor ugyanez az olaj került bele, mert árban is elérhető. Ami jó az jó. :) Viszont a gyári olajszűrője tovább drágult, durva ára van ennek a Kínába gyártott DENSO-nak!!

Zenei téma.

2012.11.17. 10:50

Aki jobban ismer - bár ilyenek kevesen vannak - tudják, hogy a zenei ízlésem nagyon sokrétű. Ezen túl is, megjelenésük szerint leginkább az mondható el, hogy a 70-80-90-es évek zenéit szeretem leginkább 2000 évvel bezárólag.

Nem azt mondom, hogy azóta nem voltak jó számok, de úgy érzem a 80-as 90-es évek "paradicsomához" képest nagyon silány a zenei kínálat.

És "új" zenék közül, tehát 2000 év után, aki ismer tudja, hogy a román előadók zenéit preferálom. Liviu Hodor, Akcent, Morandi, Inna, Dj Project stb. Amik mostanába futnak vagy futottak köztük voltak jók.

Ez az egész csak az eurovíziós dalfesztivál kapcsán jutott eszembe újra, a 2012-es magyar számot ismertem, és most hallottam csak a románok számát Youtube-on bogarászva.

Nem mondom, hogy egy isteni szám, de jó hangulatú, kellemes, pörgős muzsika, a klipje is jól sikerült! Nem első osztályú, de mégis tetszik! Ezzel szemben a magyar valóság: szar videoklip, lanyha muzsika, pont olyan búval baszott, mint a magyar valóság. Nem akarok a hazám ellen beszélni, de aki megnézi a videoklipeket, érteni fogja miről beszélek:

Szerző: gaborjozsef

2 komment

Címkék: zene

Korszerű dízel = halál

2012.11.08. 19:42

Újra és újra fontosnak tartok írni a témában, tudom sokszor drasztikus vagyok, és ez is elég szélsőséges: 
de úgy érzem kicsit is magára, és környezetére adó ember nem vesz manapság új dízel üzemű autót! Használtból is inkább a ~2003 előttiek preferálandók!

Hogy miért ne vegyenek korszerű dízelt? Ez a cikk megadja rá a választ:

http://www.autopatkai.hu/autoszerviz-cikkek/35-reszecskekibocsatas

A régebbi dízelek még nem tudtak olyan finom porlasztást elérni, mint a maiak. Az óriási befecskendezési nyomásnak köszönhetően létrejövő finom porlasztás eredménye, hogy a részecskék mérete töredéke lehet a korábban kibocsátottakénak!

Hiába van részecskeszűrő az újabb dízeleken, ha PONT EZEKET A KIS RÉSZECSKÉKET KÉPTELEN MEGFOGNI. Sajnos a nagyobbakra hat. Tehát elmondható, hogy a leggyilkosabb dolgot nem szűri ki!

http://videoklinika.hu/video/egeszsegor_-_nagy_szivas

2:06-tól mondja a lényeget.

A lényeg: ezek a gyilkos korszerű dízelek egyaránt felelősek a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint a rákos daganatok kialakulásáért is!

Tehát: Jobb egy régebbi Isuzu motoros Astra fekete füstfelhőjébe menni, mint egy mai, CDTI Astra szabad szemmel nem látható kipufogógázában!!!

Ez nem egy hoax, de nem is egy átverés, kérlek titeket, akik felelősen gondolkodtok a jövőről, terjesszétek ezt, és hívjátok fel azon ismerőseitek figyelmét, akik nem tudnak róla, főleg, ha ilyen gyilkos járművel közlekednek!

Emellett egyébként sem éri meg korszerű dízellel járni, mert:
1, eleve jóval drágább, mint egy benzines
2, szervizigénye nagyobb
3, kényesebb szerkezet, hajlamosabb a meghibásodásra
4, vannak alkatrészek, amik cseréje elég drága dolog, és nem "hozza be" a dízel motor nagyobb árát, azelőtt rá kell költeni egy nagyobb összeget (nagynyomású szivattyú, porlasztók stb)
5, előbb részletezett egészségügyi okok, felelős gondolkodás miatt!

Tovább ajánlott cikkek:

http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2010/02/10/karosabb-e_a_fustolos/

http://totalcar.hu/magazin/technika/reszecskeszu/

Szégyenfal!

2012.11.04. 06:19

Tegnap beért palin fele egy tipikus suhancnak tűnő motoros. Autópálya alatt, szalagkorlát, záróvonal, ~90-et mentem (70 a megengedett!!) jött mögöttem, rendesen a seggemben. Már-már megfordult a fejemben, hogy használom az ablakmosót, de úgy gondoltam, nem tett nekem semmi rosszat, így nem ártok neki - ezt bánom, hogy nem tettem meg, mert utána villogó előtt előzni tilosnál megelőzött, majd lazára vette a figurát, és egyre lassabban ment, és előttem szlalomozott. Egy ideig türelmesen követtem így s mivel már 50-el se ment, gondoltam, hogy megelőzöm, bár számítottam erre, hogy provokáció volt, csak nem tudom mire fel?! Ugyanis amint melléje értem, elkezdett gyorsítani, így én abba is hagytam a gyorsítást, esélyem nem lett volna, meg száguldozni se terveztem, csak a dudát nyomtam, amire ő kesztyűjén keresztül egy "kapd be" jelet mutatott. Aztán nem sokkal haza is értem. A rendszáma bár égnek állt, de sikerült leolvasnom, mikor megelőzött - mikor ilyen szélhámos-gyanúsnak tűnő közlekedők mennek el mellettem, akkor mindig ezt teszem, hátha még szükség lesz rá.
Eleve nem érzem etikusnak, hogy gyorsítson valaki, mikor előzik, főleg úgy, hogy elvileg ő akart gyorsan menni, hiszen már megelőzött! Én mindig előzékeny vagyok a motorosokkal, ha lehet félre is húzódok, elengedem őket!
Sajnálom, hogy ilyen tahó ember motorosnak érzi magát, mivel utána jött szembe egy másik motoros, és annak az én provokálásom után tudott integetni.

Mivel hazánkban dívik az ilyen fajta közlekedés, ezért éreztem szükségesnek létehozni ezt a szégyenfalat, hátha tök véletlenül észreveszi magát a tulajdonos, és elgondolkozik a faszságán. Mert a mocskos cselekedetén túlmenően még volt pofája nekem bemutatni, az mindenen túltesz! Tehát kell egy ilyen is! Aki 2012 november 3-án, 15:40 körül közlekedett Nagykanizsa-Palin környékén nem tudom milyen típusú, de elég ronda kinézetű nagymotorral, UHN-164 rendszámmal, az szégyellje el magát, és inkább örüljön annak, hogy lyuk van a fenekén!!! Aki ezt olvassa, és tök véletlenül ismeri, vagy motort venne tőle, inkább mutasson be neki!

Óraállítás!

2012.10.28. 11:18

Elkeserítő látni, hogy az emberek többsége nem óraállítás párti. Pedig ezen kimutathatóan spórolunk, és azért az energiával ha tudunk gazdaságosan bánni, akkor tegyünk úgy!

Ha nem lenne óraállítás, akkor ez a téli idő lenne nyáron is. A sok idióta ember, aki ellenzi, gondoljon már bele, milyen szar lenne, hogy nyáron már - eddig - 4 óra fele világosodott, akkor óraállítás nélkül már hajnali 3-kor világos lenne, és 4 óra körül felkelne a nap... Mikor még rengeteg ember alszik!

Részemről nagyon haszontalan dolognak érzem azt, ha kint világos van, és valaki alszik. (hacsak szegényem nem éjszaka dolgozik)

Nem mellesleg ez azt jelentené, hogy kevesebb napos órát élnénk át. Kell ez nekünk? Ha nem állítanánk órát, még több lelki sérült, depressziós, búval baszott ember lenne, mert többet élnénk sötétségben!

Úgyhogy maradjon csak az óraállítás meg, így helyes! :)

Aki arra panaszkodik, hogy nehéz neki az átállás, azt legszívesebben elküldeném több műszakos munkarendbe, és akkor megtudná milyen a kemény élet!

Ugyanis azt nem hiszem el, hogy embereknek évente 2x megszokni 1 óra változást olyan nehéz lenne. 1 hét alatt simán hozzá lehet szokni TUDATOSAN készülve az óraállításra, már 1 héttel előtte attól függően hogy előre, vagy visszaállítjuk az órát kell mindig kicsit közeledni az új időhöz lefekvés/kelés tekintetében, és kész! Csak hát sok a droid, panaszkodni, azt tudnak.

 

Hétvégén Intersparoztam, és ott leltem 1 üveg Soproni Fekete Démon Meggy ízesítésű sörre. Kiírva se volt sehol, hogy van ilyen, de ott volt a sima Fekete Démonok között ez az 1 db. Meg is vettem azonnal, bár az árát nem tudtam...de egyébként kb. azonos árban volt a sima barna sörével.

Korábban már leírtam, hogy én inkább a barna söröket preferálom, és nem is értem, miért a világos sörök annyira menők. Nos, ezek a sörök még ízesítetten is minimum 4 % alkohol tartalmúak, tehát nem érzi úgy magát az ember, hogy csak egyszerű üdítőt iszik. Fontos tudni hogy ez a sör nem sziruppal, hanem valódi gyümölcsitallal készült, semmi mesterséges abrakadabra.

Beírva a keresőbe is kiderült számomra, hogy egy újításról van szó a Soproninál, tehát ilyen Démon gyümölcsös sörök eddig nem voltak. Remélhetőleg máskor találok majd a polcon többet is, bár "limitált"-nak hirdetik.
Nem éppen olcsó, de nem is az a drága sör. Én úgy gondolom ha már egyszer sört iszok, meg kell adni a módját, így ezt, és tulajdonságait nézve megéri az árát, mert egy természetes, megfelelő mennyiségben fogyasztva egészséges ital, nincsenek benne mesterséges cuccok. Gratula :) Ez a poszt is azért íródott, mert próbálom rávenni az embereket az a minőségi választásra, gondolom ha beválik a Soproninak, és lesz piaca, akkor többet is gyártanak majd. Úgyhogy ne a szemetet igyátok, gyerünk a boltba, és minőségi sört, Soproni Fekete Démont piáltok :P

Kerékpárom!

2012.10.08. 19:59

Múlt hét szerdán munka után bementem a kerékpár szaküzletbe, és megrendeltettem azt a modellt, amit 1 hónap keresgélés után kiválasztottam, hogy nekem ez lenne a legidálisabb, árban, és tudásban egyaránt. Szinte tök véletlenül lett ez, az utolsó napokba gondoltam meg magam, mivel drágább kerékpárokat is nézegettem, s úgy döntöttem, mégsincs rá szükségem, főleg, hogy kipróbálni nem tudom vásárlás előtt, csak nagyobb a lutri... Pénteken már itt is volt, délután mentem érte! Igazából egy normális bringát akartam, ami jól felszerelt, megbízható, a külsőségek, dizájn nem különösebben érdekel - hacsak nem valami ronda, hiszen nem f@szverésre kell, hanem használni, egy eszköz. Két legyet üthetek egy csapásra; mivel ülőmunkát végzek, így előtte-utána megvan a kis sport, bemelegítésnek, és levezetésnek egyaránt. A hideg engem nem zavar, a testem termel elég hőt, ha tekerek, nem vagyok az a fázós típus, csak eső, hó ami eltántorítana a bringázástól, a hideg, a fagy biztos nem.

28"-as, tehát nagy kerekekkel, nagy vázzal, teljesen felszerelt bringa, ami még fontos volt nekem, a dupla falú felni, és mivel a láncdobálós bringákat is hülyeségnek tartom, hiszen mi az istennek kéne nekem minimum 21 sebességfokozat, ezért kutattam, s rájöttem hogy létezik olyan dolog, hogy agyváltó, ami egy sokkal megbízhatóbb, tartósabb, nagyszerűbb szerkezet (tehát drágább is), mint a láncváltó, és kevesebb fokozatokat tud. Nos, ebbe a bringába egy Shimano Nexus 3 sebességes agyváltó van, tehát az elérhető legkevesebb, ami létezik váltósban, de nekem tökéletes. Szeretem az egyszerű, megbízható, tartós dolgokat, és ez úgy gondolom pont ilyen. Lehetne benne több sebesség is, de eddigi tapasztalataim alapján bőven elég, tehát, ha ugyanennyibe kerülne a több sebis, akkor sem kellene. Nagyon jó a fokozatok elosztása, az 1-es könnyű, de persze nem olyan mint a monti 1-ese, tehát hegymászásra nem ideális - főleg mivel ez egy városi, azaz city kerékpár -, a 2esbe már egész jól lehet haladni kb. 30 km/h-ig ideális, belvárosban leginkább ez a két fokozat játszik nálam, a 3-adik meg hosszabb távon lehet kényelmes, és ahol nem kell félni, hogy kilépnek/kijönnek elém, mert ebben a sebességben elég jól lehet menni, szerintem olyan 30 felett ideális. Szóval nagyon tökéletesen el vannak osztva a fokozatok, nem is kell ennél több. Tudom magamról hogy a láncváltós bringámon se használtam igazából ki a 18 fokozatot, hanem 3-4-et használtam, a többi értelmetlen. Hát ezért is kellett nekem az agyváltó! :) Ma vettem ezt a kosarat rá 3500-ért, és a bringa ára így sem éri el a 60ezer ft-ot. Nagyon hasznos dolog ez, most mehetek vele bevásárolni is, meg belefér a táskám, így az nem izzasztja a hátam, sőt, még emellett is sok fér bele, mert a legnagyobb kosarat választottam ami a boltban volt :)

Összegezve: igen örülök, és szerintem ár-érték arányban jól választottam, semmi csicsa, de mégis elegáns, és a műszaki tartalom is rendben van :) Zsolti barátom azt mondta nekem, hogy őszre kellene festetnem a hajam, hogy ilyen cangát vettem, de attól függetlenül, hogy én nem külsőre választottam biciklit, én úgy érzem a stílusomat mégis tükrözi, egyszerű, viszonylag olcsó, jó = racionalitás a köbön! :)

Civil traffipax újra..

2012.10.06. 06:47

Tegnap délután Borsfán mentem át, Bánokszentgyörgy felé tartottam. Van egy hosszú sík egyenes, ott egy buszt is megelőztem nyugisan, bár a km mutató épp elérte a 70-et, aztán kb. visszaálltam a szokásos óra szerinti 60-68 közötti tempóra, bízva abban, hogy az autó szerinti 68 a valóságba még nincs meg 65-66, ahonnan indul a 30ezres bünti...  Ebből mértek.

Folytatva amit az elején írtam busz előzés után jött ugye az enyhe bal kanyar (ez egy szerencsém is, mert mikor a buszt előztem akkor már elég biztosra mondom, hogy éppenhogy beleestem volna a 30ezres büntibe..)
Majd az emelkedő. Jöttek szembe is, de senki nem jelzett... Ezek vagy ilyen lámák, hogy nem tűnt fel nekik, vagy csak leszari alakok..

És hát emelkedőn mit tehet az ember, főleg hypermiler fejjel?? Hagytam a kocsit 5.-ben, óra szerinti 65-nél 1500at pörög, arra figyeltem, hogy ez meglegyen kb, üresen az autó így még simán, különösebb erőlködés nélkül lendületből felmegy, max a tetején kicsit vissza lassul 50-60 környékére. Észrevettem azt a kocsit messziről, de árnyékba állt, nem tulajdonítottam neki különösebb jelentőséget, mintha máskor is láttam volna már ott ilyen autót.. Mikor közelebb értem, akkor láttam, hogy benne van a sugárzógép meg egy hivatalos személy. Akkor már mindegy volt nekem, nem lassítottam, mentem úgy, ahogy eddig...(aztán kicsit később visszafordultam, hogy lefényképezzem) Úgyhogy most aggódhatok... Igazából szar érzés persze, de itt nekem most a bizonytalanság a legrosszabb, meg az, hogyha beleesek pont a 30ezer alsó határába, hiszen mehettem volna akár 75-tel is ami még szintén pont 30ezer.., efölött indul a 45ezres sáv. Bár ez se teljesen tiszta, mert valahol ez az 1 km/h is számít, és úgy írják hogy 65 km/h 30ezerbe esik, és a 75 km/h 45 ezer.. Ha határon van az ember, nagyon nem mindegy...

Úgyhogy ez most nekem egy nagyon jó teszt lesz, hogy vajon bemértek-e, vagy sem, jó-e az eddig alkalmazott vezetéstechnikám, mert oké, hogy gyorshajtok rendszeresen 10-15 km/h-t, de ez csak kicsit gyorsabb, nem veszélyesen, és az ésszerűség kedvéért. (városban üzemanyag-takarékosság, országúton a "lustulás" elkerülése végett, egy belső tisztulási folyamat részeként)

A méricskélő rendőröknek ajánlom a fogyasztási statisztikám, szerintem magáért beszél, főleg úgy, hogy április óta nem 70-80akat döcögök, hanem országúton is megyek már 100akat. De kurvára mindegy is mi van, érdekli őket? Nem hiszem. Ha fognak is valakit hozzám hasonló nyomorékokat, aki igazi veszélyes gyorshajtó, annak úgyis van blokkolója.

Nem fogok örülni, ha esetleg becsúszik ez a büntetés, következő posztban majd írok a bringámról, vettem egyet, tegnap vettem át. Pont egy drágábbat is nézegettem ~30ezerrel... De rájöttem hogy nincs olyanra szükségem elég nekem az egyszerűbb bicikli is... Ha most kapom a csekket, akkor el is ment amit megspóroltam biciklin...

Update: 2012. október 13-án szombaton Borsfán 14 órakor szintén láttam egy traffipaxos civil autót a lejtő aljába, ha jól emlékszem szürke H-astra volt.

süti beállítások módosítása