Nem is tudom hol kezdjem. Tudomásom szerint havazni 0fok környékén szokott, kemény hidegekben nem. Tegnap -12 fokban is esett. Reggelre hidegebbet, -19et mértem.

Ilyen hidegben nem árt az autókba

a jó fagyálló folyadék (minőségben valamint mennyiségben is megfelelően legyen keverve!)
és a jó olaj. (viszkozitás legalább 5w-s, de inkább 0w - nálunk 5w30 van benne).

Sajnos egyre inkább azt veszem észre, hogy én vagyok az a hülye aki túlságosan foglalkozik az autóval.

Értem ezalatt, hogy a gagyi fagyállókat megvetem, ezért a gyári ajánlás van benne: Toyota Linglife Coolant, és olajból sem az olcsó 10w-XX, ne adj isten 15w40es nagyon szar olajat, hanem 5w hidegoldali viszkozitásút választok, persze még jobb lenne a 0w de abból nem sikerült számomra minden tekintetben (minőségi előírások, ár) megfelelőt találni így a Total Quartz Future 9000 5w30 olaja került bele ami Fuel Economy, tehát üzemanyag takarékos is.
Ezt észrevenni nehéz, de egy 15-ezres olajcsere alkalmával párezret így sikerül spórolni.

De itt a hangsúly nem is ezen van, hanem hogy kellően híg, könnyű futású olaj legyen, így kímélve az önindítót, aksit, generátort és lehetővé téve a gyors áramlás következtében a mihamarabbi átolajzást, és jobb kenést!

Egy 10w vagy 15w40es olaj sosem fog ennyire jól teljesíteni, még +40 celsius külső hőmérsékleten sem!
És ez a nem mindegy. A motorban vannak kis olajcsövek, pl. ami a vezérműtengelyt is keni, ezeken nagyon kis lyukak vannak. A sűrű olaj nehezen préselődik át rajta. Az olajnyomás magas lesz, de az olajáramlás, kenés rossz! Ebből is tudjuk - és ismét visszatérek a korábban leírtakhoz - hogy az olajnyomás nem kenés, ez egy tévhit. Az olajáramlás jelenti a kenést.
Menjünk tovább. Írtam ugye a sűrűbb olaj = magasabb olajnyomás. Ez így van. Az 5w-s olaj hígabb mint a 10w-s, ezért ugyanakkora hőmérsékleten és fordulatszámon utóbbival nagyobb olajnyomás mérhető.
Van a motor olajáramában egy bypass szelep, aminek feladata meghatározott olajnyomásnál kinyitni, és visszaengedni az olajat a teknőbe anélkül, hogy az betölthette volna kenési szerepét; eljutott volna a kenési helyre. A sűrűbb olajjal ez hamarabb fog nyitni, mint egy hígabbnál, ergo a kenés már csak emiatt is szarabb lesz, mert olajnyomás lesz is bőven, csak éppen áramlás gyenge!

Aztán az említett szűk olajfuratok a 15w40es olaj gyenge minősége miatt a kokszolódás miatt faszán el is tömődhetnek, keresztmetszetük még kisebbre csökken.

Aki ezeken elgondolkozik, az rájön, miért nem érdemes mondjuk a Tescoban Vip Car 15w40es olajat venni. De igaz ez bármely más márkára. Én azt vallom, 10w-s olajnál sűrűbb hidegoldali olajat nem szabadna az autókba rakni. Ugyanis hideg állapotba minden olaj túl sűrű, még a legkorszerűbb 0w-s is!

Másik aktuális dolog az alvázvédelem. Nem tudom pl. Dániel hogy vagy vele de engem nagyon zavar az utak sózása, jobb országokban más anyagot használnak. Sajnálom a kocsit, és kicsit elbizonytalanodtam, mert mikor az autó alatt voltam egy ismerősömmel - aki mondjuk kurvára nem ért hozzá, csak a szája szokott nagy lenni - azt mondta eléggé spóroltak az autón az alvázvédővel. Majd olyan emberrel is aki ért hozzá megszakértetem.
Most legszívesebben lemosnám az autót legalább a kerekek körül, ahova beszórta, de mivel egyből lefagy a betonon ezért nem lehet. Kérek az alvázvédelem, korrózióval kapcsolatban véleményt!

"Lenkei, a Levegő munkacsoport munkatársa szerint kemény lobbi áll annak hátterében, hogy bár minden környezetvédelmi és hosszútávú gazdasági megfontolás a sózás ellen szól, mégis ez a legtöbbet alkalmazott síkosság-mentesítő szer. Szerinte a környezetkímélő anyagok elterjedését csak az befolyásolja, mennyire erős a sót importáló lobbi, mivel ha az általa okozott károkat forintosítjuk, végeredményben drágább a só, mint az akár többszörösébe kerülő alternatív megoldások"

(Origo)

Ennyit a sózásról és az alvázról, visszatérve a szervizelésre, olajra:

Fórumon, és egy-két helyen van pár ember, aki ilyen komolyan veszi a dolgokat, de szerintem nagyon kevés. Lehet mégsem én vagyok teljesen hülye, hanem másoknak is hasonlóan felelősséggel kéne gondolkodniuk. Sajnos ez az oka, hogy használt autót nem szívesen vennék a mai piacon. Jó példa rá a mostani saját autónk, 2005/10 hó gyártású és 15w40es olajjal használták télen, ami még nyáron is elég gáz lenne, nemhogy télen. Persze, "megfelelő" meg el is megy vele, csak kérdés meddig...80ezret, vagy mondjuk 500-at?! Nekem nem lenne mindegy. Aki eladta, és hamar eladja az autóját annak általába mindegy...(isze' logikus is, nem? annyi alatt nem megy tönkre nála) Szóval ezért félek én a használt kocsiktól... Az újaktól meg azért, mert drágák, bonyolultabbak, kevésbé megbízhatók. Úgyhogy most függetlenül az előéletbeli szervizelés minőségétől van egy jó autónk, amit szeretnék sokáig megtartani ilyennek, mert nehéz jót találni! Az emberek 90%-ka igénytelen a fent felsoroltakra, de sajnos másra is!
Ui. Én ezzel a cikkel nem azt propagálom, hogy mindenki a legjobb olajat használja kocsijába, hanem azt, ha van egy előírás akkor ragaszkodjon ahhoz. Van emellett persze megadva egy gyengébb minőségi szint is, de ha lehet már ne így akarjunk spórolni... Maradjunk az előírásnál! (vagy akár attól eltérve, de csak jó irányban! pl. 5w30 API SL helyett 0w30 API SM - ez király!)

A bejegyzés trackback címe:

https://gaborjozsef.blog.hu/api/trackback/id/tr35863971

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pinyti 2009.12.20. 21:12:53

Örülök, hogy végre egy kicsit terjedelmesebb poszt fogant billentyűzeteden! :)
Sózás téren egyetértünk, boldogabb országokban kőzúzalékot, vagy valami olyasmit szórnak. Az alvázvédelem emiatt fontos, csak én sem tudom, hogy egy gyárban amikor elvégzik, mennyire gondolnak Magyarisztán, és a hozzánk hasonló balkáni országok efféle népszokásaira. Pláne arra vagyok kíváncsi, hogy egy esztergomi Suzukin, amit már Isten tudja hányadszor hívnak vissza a csomagtér korrodálódása miatt, hogy fogja ezt bírni. Majd elválik...
Alapvetően hosszú távra tervezek ezzel az autómmal, mert nagyon szeretem, minden téren nagyszerű kis gép, és tökéletes is számomra, ettől függetlenül talán már mégsem nem én leszek az, akinél elkezd a só miatt rozsdásodni.
Mindenesetre ha tényleg plusz 10 fokok lesznek jövő héten, és lesz amikor nem esik, akkor elviszem a Shell kútra egy fullos alsó felső mosásra. Csak, hogy én is megnyugtassam magam ez ügyben...

gaborjozsef 2009.12.20. 22:12:48

Originally posted by pinyti:Örülök, hogy végre egy kicsit terjedelmesebb poszt fogant billentyűzeteden! :)

Köszönöm :) Igazából nem szeretek ennyire sokat írni, meg már volt hasonló nekifutás csak mindig kitöröltem. Most megmaradt, de ettől függetlenül pár nap múlva lehet mégse látom itt helyét a siránkozásnak/okoskodásomnak.

anonymous 2010.11.03. 11:11:00

Laikus writes:

Mivel látom, hogy hozzáértő ember írta a fentieket, azt kérdezném, hogy szerinte egy 1996.-os 1.9 Passat TDI-be, melyik a még megfelelő olaj a megfizethetők közül. Köszönöm!

gaborjozsef 2010.11.03. 12:11:51

Hétvégén utána nézek Neked, mert fejből nem tudom én sem melyik VW szabvány kell, de ha megnézed a könyvét hogy milyen előírások vannak akkor ajánlok szívesen olajokat akár azonnal.

anonymous 2010.11.04. 13:11:16

Laikus writes:

Köszönöm, hogy foglalkozol velem, holnap megírom, hogy mit ír a könyv, bár már kerestem benne, de csak kódokat mond. Te biztosan tudod ebből, hogy mi a jó hozzá, mert ahol én kérdeztem, ott méregdrága Castrol, és Mobil olajakat mondtak, de szerintem egy 14 éves 250.000.-km-futott öreg jószágba - bár hibátlan- más, olcsóbb is jó lehet. Mégegyszer köszönöm!!

gaborjozsef 2010.11.04. 22:11:56

Na, most a gépemhez kerültem úgyhogy meg tudtam nézni Neked.

Ahogy nézem előírás csak a VW 505.00 szabvány teljesítése, viszkozitásból nem ragaszkodnak egyikhez sem. Mivel a megkötésed annyi volt, hogy jó áron legyen, ezért 0W-s olajokat nem is említek, mert az fullszint és a legdrágább.

Ha nagyon olcsón akarsz de még nem kifejezetten szart, akkor érdemes 10W-40-et, de ez alá ne add a minőséget, tehát a W előtti szám 10 legyen vagy kisebb.

Ha kicsit többet szánsz rá, akkor 5W-40-et.

Azt tudni kell, hogy minél kisebb a W előtti szám, annál jobb az olaj hidegfolyási tulajdonsága, ebből kifolyólag ezek jobb kenést biztosítanak, tehát lehetőségekhez mérten érdemes olyat választani, ahol ez a legkisebb.

Nem tudom milyen olaj volt eddig az autódba, de ha a 40-es olajat nem kajálta, akkor egy 5W-30-as a legtökéletesebb választás bele, bár ez a legdrágább a három viszkozitás ajánlásom közül és talán erre van a legkisebb esély, hogy ennyi idős autóba még megfelelő.

Akkor íme pár konkrét olaj, ami teljesíti a VW 505.00-ös szabványt, tehát megfelelő az autódba:

- Castrol Magnatec 10W-40
- Castrol Edge 5W-40 Turbo Diesel

- Mobil Super 3000 X1 5W-40
- Mobil Super 2000 X1 10W-40

- Elf Competition STI 10W-40
- Elf Excellium NF 5W-40

- Total Quartz 9000 5W-40

- Q8 Advanced 10W-40
- Q8 Excel 5W-40

Ez csak a "nagy" márkák egy része. Ahogy nézem kismillió olaj van, ami ezt a régi VW szabványt teljesíti. Még a Totalnál is írhattam volna további olajokat, de mindegy gyártónak pl. Shell, Motul stb. van az autódba megfelelő, csak rengeteg idő lenne felsorolni.

Én a Q8-at választanám a helyedben. De a Total és Elf olajok is nagyon jó áron vannak.

A feltöltési mennyiség 4,5 liter az autódba, tehát 5 litert kell venni.

anonymous 2010.11.05. 07:11:47

Laikus writes:

Köszönöm szépen. Én is most néztem a gépkönyvet, és valóban ezt az 505 00 minősítést írja. A könyv 3.5 l feltöltést ír, amit én mint hozzá nem értő keveseltem. Nem tudom mi van benne, és az az igazság, hogy már nagyon régen volt olajcsere, fekete mint a szurok, és mintha többet is enne a megszkott 4.5-5 liternél.
Esetleg elvállalod-e a műveletet, illő díjazásért? ( légszűrőm van hozzá )Köszönöm mégegyszer a szakértői nyilatkozatot.

gaborjozsef 2010.11.05. 12:11:19

Persze vállalom, de nem tudom hova valósi vagy mert én Nagykanizsán vagyok. Szakértői nyilatkozat? Ugyan már! :) Ez csak ajánlás. Viszont egy olajszűrőre is szükség lesz.

gaborjozsef 2010.11.05. 13:11:32

Szívesen. Hétköznap én is Pesten vagyok, bár elég keveset, de ott nem tudok mit csinálni semmim nincs :)

Hát ilyen az olajcsere, ha sietnek vele. Annyira nem gáz, ha még hajszálnyi sugárba jön belőle, bár az ember a sajátját nyilván a legjobban szeretné. Ami inkább gáz, hogy sok helyen szar olajokat is raknak bele.

Majd azért írj vissza mit vettél és mennyi lett a csere :)

anonymous 2010.11.05. 13:11:35

Laikus writes:

Mégegyszer köszönöm a tanácsadást, de bánatomra a művelet nem megy, mert én pesti vagyok. Azért kérdeztem meg, mert itt pár helyen oly brutális árakat kérnek, hogy elképesztő. Nem beszélve arról, hogy legutóbb a "mester" jóformán meg sem várta míg minden kifolyik belőle, már csavarta is vissza, és töltötte bele az olajat. Szóval nehéz megbízható szerelőt találni aki lelkiismeretesen csinálná. Köszönöm a segítséget, a kis lista már a zsebemben van, és aszerint veszek bele olajat.

anonymous 2010.11.08. 08:11:30

Laikus writes:

Természetesn visszajelzek majd, úgy néz ki, hogy Gödön , ahol felrakatom a téli gumit, megcsinálják, ha viszek mindent. Mivel nem leszek itthon, erre csak kb. 19. körül kerül sor, megírom, hogy mi történt. Üdvözlettel!

anonymous 2010.11.22. 08:11:56

Laikus writes:

Hello! Megtörtént az olajcsere. Az Általad javasolt Castrol Edge 5W40 került bele.7500.-Ft-ért kaptam 4 l-t.
A munkadíj méltányos 2500.-Ft volt, bár megszenvedett az illető az olajszűrő levételével, mivel eléggé ráégett a gumi, illetve a hozzáféréshez le kellett szedni az alsó motorvédő műanyag lemezt is.
A lényeg az, hogy készen van, köszönöm a segítséget.

gaborjozsef 2010.11.23. 01:11:11

Szívesen. Majd azért olyan 2000 km-enként figyeld az olajszintet, ha véletlenül fogyna még tudjál rá időben tölteni.

anonymous 2012.02.18. 01:02:39

Papp Istvan writes:

Nos...olvasvan az okoskodasokat...,nem birom ki szo nelkul.Nekem egy oreg Fiat Tipo-m van 1.9TD.Eppen a nyaron volt sikolva hengerfej,motorblokk ugyszinten...ugyanis ezeknek tipushibaja,hogy hengerfejes lesz...Ra is jottunk mi a baj...a motorblokk gyarilag nem sikolva,hanem marva(vagy fene tudja milyen techologiaval koszorultek anno '89 ben) ..igy majdnem tizedmilimeteres barazdak voltak rajta.A lenyeg,hogy termeszetesen igy ha mar kint a nagy dog motor ,akkor mindent atneztunk....megjegyzem tobb mint 300.000 kilometerben van az auto,amibol en toltam ra 110ezret.A fotengely 5 mikront kopott,a csapagyazas pedig meg feher szinu,nem sargult be(nem kopott meg le a vekony olomreteg).Tehat konkluzio,es teny: nyaron mindig 15w-s olaj van benne,telen mindig 10w barmilyen,mindegy csak API SL legyen legalabb.Jelenleg HAVOLINE-t hasznalok,es tokeletesen megfelel a celnak,ugy ar mint minosegben.
Mindezeket az infokat nem hasbol irtam,hanem sajat tapasztalatbol,egyebkent is sikcsapagy gyartassal foglalkozik az oregem,nagyon regi autok felujitasahoz,amihez mar nem talalsz alkatreszt,munkagepekhez,stb...esetleg ha 3 as javitasi mereten is tul van,akkor hogy ne kelljen uj fotengelyt venni...olcsobb persze egy gyari minosegre gyartott vastagabb falu csapagy.
Tomoren elmondom....az uj gepek..AZERT NEM TARTANAK,mert konzumtarsadalomban elunk,es a cegeknek nem eri meg olyan motorokat gyartani,hogy TE 20 evig autozz...akkor meg kinek adja el az ujat..?
Aki szaki az tudja...csak bonts ki egy uj motort...,es nezd meg a csapagyazasat,ugye full aluminium csapagyas?Hat persze!Na..itt van elasva a nagy igazsag!Az aluminiumos csapagyazas elmegy 200.000ret,az olom bronzos pedig elmegy 500 folott...nem hiaba olmos csapagyazasu a tank es komolyabb nagyteljesitmenyu motor...ahol FO szempont a megbizhatosag....es tartossag.
Aki nem hiszi..nezzen utana.
Egyetertek,hogy az olaj is szamit,DE NEM akkora mertekben,mint az ,hogy MIBOL keszult a sikcsapagy a gepedben...
Hogy mar mas alkatreszt emlitsek folosleges,hiszen minden motorban a huvely ,a gyuru ontvenybol,a dugattyu pedig aluminiumbol keszul...de a motor eletet legfokeppen annak csapagyazasa hatarozza meg.
Ha barkinek barmiben segithetek mail: isti28@yahoo.com
Csak segiteni szerettem volna nehany embernek segiteni,aki kifejezetten az olajzas minosegetol varja az 500 ezres kilometerfutast....hasznaljon inkabb olom bronzos csapagyat a motorba ha teheti..es ha mar ugyis megbontotta.Kulonben bele lehet nyugodni a 250.000 be ,es utana motorszett...ennyi. :)

anonymous 2012.02.18. 01:02:57

Papp istvan writes:

Meg amit elfelejtettem...legalabb 3x tettem bele TESCO-s olajat...igaz 10w volt...ez tulajdonkeppen nem is tesco-s olaj...ra van irva a dobozra,hogy honnan importaljak..ki a beszallito..altalaban Belgium.Szoval..ez az olaj azert olcso,mert anno egy markas olaj volt,csak mar egyszer jart autoban,azaz hasznaltak,utana szervizekbol osszeszedik a hasznalt olajat,es ujrafinomitjak....na ebbol leszaz ugynezvezett TESCO olaj...a TESCO nem gyart olajat,hanem megvasarolja kulonbozo beszallitoktol ugyebar...
Egy biztos..SG-CD olajat felejtsd el..ami jo az LEGALABB SJ de legfeljebb SL et kapsz Tesco verzioban.Tenyleg kurva olcso..de megfelelt,nem ragadt be a motor,tette a dolgat,es 7000km utan le is dobtam(10 et azert ne menj vele),ez is sajat tapasztalat a motor belul vilagosbarna most is....,nem kokszolodott le,nem sult be,es mint fentebb irtam ez az idoszak utan szedtem szet a motort hengerfejhiba miatt(belebugyogott a vizbe mar eleg jol)
Es meg egy alapszabaly: dieselben 10 nel tobbet(foleg ha meg turbos is,akkor meg plane NE TEDD)/ olajcsere,benzinessel 15ezer/olajcsere maximum..a vilag legjobb minosegu olajaval sem lepnem tul ezt a hatart...ha tenyleg a motorod kimelni akarod...
süti beállítások módosítása