1,4-es benzines Corollám fogyasztása könyv szerint:

8,4 város

5,7 országút

6,7 vegyes.

Ezek teljesen reális adatok, normál körülmények között, valóban középértékek. Ettől lehet jóval több és kevesebb is.

Múltkori utamkor csináltam egy tesztet, -1-2 fok körüli hőmérsékletről indulva computer szerinti átlagfogyasztást nézve. Ami egyébként pontos adatokat szokott szolgáltatni: korábban többezer km-en le lett mérve.

teliindulas.jpg

Az autó jégbe fagyva, kis jégkaparás, 3-4 perc járatás után elindulás, országúton nem kínozva, 70-es tempóval 5.ben:

4 kilométer megtétele után az átlagfogyasztás kerek 10 liter / 100 km.

Ebből már látszik, hogy aki városban tesz meg 4 kilométert - ami egy kisvárosban nem is mondható kevésnek, ha forgalom is van és meg kell többször állni, elindulni, kíméletes vezetés mellett is minimum 12-14 literes átlagfogyasztás tapasztalható. Ilyenkor kamillázok, ha tudatlan autóvezetők panaszkodnak: nekik milyen sokat zabál az autó, 10 liter felett van, pedig nem is parkettázzák neki.

Hát ezért, mert hideg van, rövid távon mész, hidegen kis motorjáratás mellett látható ez a 4 kilométeren 10-es átlagfogyasztás se sok. Arról nem is beszélve, hogy ennyi kilométer alatt még pont nem tud rendesen bemelegedni az autó motorja (hiába fúj meleget a venti) az olaj hígulhat az üzemanyaggal, kondenzpára is kicsapódik benne, nincs még elég hőmérséklet ahhoz, hogy elpárologjanak belőle ezek a káros anyagok, amik rontják a kenőolaj minőségét, és ezáltal a motor élettartamát csökkentik. A katalizátor is körülbelül itt érhetné el az ideálishoz közeli hőmérsékletét, a megfelelő hatásfokon való működést - de ha ekkor leállítjuk szintén nem teszünk jót vele, hiszen szennyeztük azt is, valamint a kipufogóban keletkező kondenzvíz is épp csak, hogy távozni tudott, de még ez sem biztos.

Mindebből az következik, hogy 4 kilométer alatt szinte még csak be sem érdemes ülni az autóba: jobb ha gyalogolunk, kerékpározunk, robogózunk, vagy tömegközlekedünk. :)

A fokozottabb kopásról, elhasználódásról - igénybevételről - üléskárpit-ki-beszállás (utálom az üléshuzatot, nincs ami jobban nézzen ki mint ahogy kinéz a gyári ülés), biztonsági öv, kuplung, sebességváltó, fék használat, indítómotor, akkumulátor, generátor - amik mind az ilyen rövid távú városi használttal járnak, ne is beszéljünk.

No, de folytassuk a mérést, már kezd üzemmeleg közeli állapotba kerülni az autó:

7 kilométer megtétele után lement az átlag 8 literre.

10 kilométter után 7,1 liter

16 kilométer után 6,4 liter.

Tovább nem is mértem, mert az autó nyilvánvalóan bemelegedett ezidő alatt és elkezdtem neki nyomni normálisabban, ami 105 km/h körüli tempót jelent. Néha több, néha kevesebb, és ilyenkor az átlagfogyasztásom hosszú távon az útminőségtől, időjárástól függően 6 - 6,5 liter között szokott alakulni, tehát felesleges lett volna nézni, elértük azt az állapotot, ami ilyenkor jellemző.

70 - 90 km/h között tartható 5,5 - 6 között a fogyasztás, a gyárilag megadott országúti
5,7 pont közte van, tehát reálisnak is tekinthető.

fogyasztas.jpg

 

Ebből a posztból szerintem egyértelműen kiderült, miért használják sokan rosszul az autójukat. Csak a kényelmük sok mindent felülír. Egy dízel autónál még károsabb ez a dolog, és még lassabban melegszik be. Persze elkerülhetetlenek az ilyen helyzetek, van, mikor én is 3-6 km-t autózok csak egyszerre, de nem ez a gyakori szerencsére, és van utána hamar alkalom, hogy lehet menni autózásra "érdemlegesebb" távot. Én büszke vagyok az autóra, mert majd' 200 ezer km van benne és még most is olyan érzésem van mikor beleülök, hogy akár új autó is lehetne. Egyedüli aggasztó tényező számomra ennyi kilométernél, és 11 évesen a korrózió munkája.

Butára váltottam!

2016.06.26. 09:24

A Facebook okostelefonon már egy ideje nem engedné az üzeneteket megnézni, csak ha letöltöm a messengert. Egy-két éve letöltöttem és semmi értelmét nem láttam, mivel nekem ne jelezzen a telefon, ha üzenet jön. Ehhez felesleges a messenger mert a chrome böngészőben is van ilyen opció, és azt is inkább kikapcsoltam, engem zavart, hogy pittyegett a telefon, ha írtak nekem. Mellesleg nem is gyorsabb a Messenger, pedig úgy is marketingelik...

Nem vagyok egy elveszett gyerek, továbbra is tudok üzenetet olvasni okostelóval messenger nélkül: Csak a böngésző ablak megnyitásakor be kell pipálni az "asztali webhely kérése" opciót, és tádám.. :) 

Ennek ellenére mégis ez adta meg a lökést számomra, hogy hanyagoljam az okostelefonokat, bár én nagyon elégedett vagyok a Lenovommal, mert jó áron vettem és okos, megbízható, jó készülék, csak egyszerűen feleslegesnek tartom, hogy féltéglával a zsebemben mászkáljak. De a tudat is rossz, hogy mennyi mindent próbálnak ráeltőtetni az emberre, teljesen kitárulkozni nem az én világom, engem ne kövessen senki, ne készítsenek statisztikákat, ne csináljanak semmit a tudtom nélkül.

Okostelefonom megtartom, mert hosszabb utakon a táskámban lesz a fénykép, a navigáció, meg az internet miatt, ha van valahol jó wifi, esetleg itthon lusta vagyok a géphez leülni. Mert a mobilinternettel nem voltam kibékülve, elég változatos a szolgáltatás minősége.

nokia130.jpg

Mindezek miatt néztem ki egy klasszikus "buta" telfont, fő szempont az egyszerűség, kis méret, jó akkumulátor üzemidő, aminek tökéletesen megfelel ez a dualsimes nokia 130, amit 7.000 Ft-ért vettem. Mit mondjak róla? Amire kell, arra tökéletes, az élmény felbecsülhetetlen Minden másra ott a mastercard :) 

telefonvaltas.jpg

Valamint a Lidl-ben lecsaptam egy napelemes külső akkumulátorra, ami 2200 mAh-s, tehát elvileg 1x fel kellene tudnia töltenie a 2000 mAh-s okostelóm, de ez számára képtelenség, kb. 50 %-ot tölt és lemerül, de ez még tesztelés alatt van. A napeleme 5 nap alatt nem képes magát feltölteni teljesen, persze lehet hálózati kábellel is tölteni, de alapvetően a napelem miatt tetszett meg, és mert 4.000 Ft volt csak, a súlya is könnyű. Pontosabban már az utolsó "csíkot" 3 napja nem sikerül elérni napelemes töltéssel. Érdekes dolog ez a napelem: a tájékoztatóban írják, hogy kerüljük a magas hőmérsékletet, de ha a napon van a készülék, akkor bizony a napelem rendesen fel tud forrósodni, ha gyenge a nap, akkor meg már nem is tölt a visszajelző szerint. Olcsó volt, ezért nem haragszom rá, de nem is ér többet szerintem. Noha az anyagminősége kiválónak tűnik, és a csomagolás szerint 3 év garancia van rá. Csak elég kellemetlen, hogy egy átlagos okostelefont nem tud feltölteni teljes töltöttségi állapotáról.

silvercrest.jpg Ha már az ilyen kütyüknél tartunk, buszosként úgy gondoltam hiába az okos meg a buta telóban lévő fm rádió, csak jobban szól, és jobb a vételi minősége egy zsebrádiónak, ami be is igazolódott. Vettem egy szuper ilyen kisrádiót, ami akkumulátoros (meg pont jó a butatelefonom akksija bele, mert az is BL-5-C), és mp3-at is lejátszik USB-ről, vagy microSD kártyáról. Profi cucc, és hihetetlen jó áron vettem, 4300-ért, de utána rögtön fel is emelték az árát egy ezressel - szerintem még így sem drága. Ennyit a kütyüjeimről :) zsebradio.jpg

Továbbra is elég eseménytelenül telnek a járművekkel napjaim. Szerencsére, hiszen én az egyszerűséget és a nyugalmat szerető ember vagyok, ha nem muszáj, nem szeretek szerelni és idegeskedni. Ezért is írok ritkán, mert nincs miről.

Röviden azért tájékoztatást adok.

Életem 4. Kymcoját a jó időben tavasszal meghirdettem, és eladtam, egész könnyen gazdára talált, úgyhogy azzal jól jártam, de a gazdi is egy normális, felkészített motort kapott, nem zsákbamacskát.

lengcsill_porvedocsere3.jpg

Toyotára meg vettem új gumikat, amikkel már tavaly nagyon szemeztem, Kumho Ecowinget, és 185/65-ös méretben, szóval kicsit keskenyebbet mint a gyári, de váltóméret. Ennek két oka volt: alacsonyabb fogyasztást remélek tőle és ez a méret jóval olcsóbb, mint a /60-asok. A gumik jó áron voltak, a tesztek szerint is egy kiváló gumi. Azért ezt választottam mert jó a tapadás, jó a fogyasztás, és alacsony kopás jellemzi. 

lengcsill_porvedocsere4.jpg

A corollával 10 éves korára eljutottunk oda, hogy az idő vasfoga azért bele-belekezd. Írtam korábban a rozsdát, továbbá idén a szezonális kerékcsere alkalmával lettem figyelmes, hogy az első lengéscsillapítók porvédői csereérettek. Így hát vettem KYB porvédőket és kicseréltem egy sör mellett. Sajnos a toronycsapágy alatt lévő szivacsgyűrű - porvédő tömítés - is már darabokban volt, de azt nem volt módom kicserélni, és utánanéztem, gyáriba kapható csak 1800 ft körüli áron, ami elég drága, utángyártottban meg csak toronycsapággyal van. Úgyhogy hagytam... 

lengcsill_porvedocsere8.jpg

Úgy gondolom hogyha csak ennyi problémája volt egy 11. évében, lassan 180ezer km-t súroló autónak, akkor az egy jó gépkocsi, persze ehhez kellett az odafigyelő gazda is. 

Szokásos km..

2016.05.18. 19:33

új gumival is..

vitalityvel is le kellene mérnem egyszer. :)

 

update május 24: vitalityvel is mértem  hétvégén, be is írtam. :) 

 

http://gaborjozsef.blog.hu/2016/05/18/szokasos_km-tavom 

Régen írtam. Az autóval, robogókkal elég eseménytelenül teltek a napok, másról meg ritkán írok itt.

Pontosabban februárban 10 éves korára, 170ezer megtett kilométer után a Corollán feltűnt egy kisebb hólyagcsoport, jelezve hogy rozsdásodik. Sikerült garanciába elfogadtatni a javítást.01_holyag.jpg

Előrebocsátom az itt leírtak a saját szigorú tapasztalatom, nem mondom, hogy az összes szerviz, "szakműhely" ilyen, de én eléggé megjártam.

Tudni kell azt is persze, hogy én nem egy átlagos felhasználó vagyok, hanem egy igényes, odafigyelő gazda. Valamint azt is, hogy nem itt helyben csinálták a javítást, mert itt nincsen Toyota garanciális karosszéria javításra feljogosított szakműhely, az Kaposváron van az Autocolor Kft-nél. Itt Kanizsán csak autószerelő műhely van ami egyébként évek óta jól működik, jó hírű, velük nincs is probléma, ismerem őket. Ők küldték Kaposvárra az autót, esetleg annyi, hogy jobban átnézhették volna mielőtt visszaadják - de ez már inkább a kaposváriak feladata lett volna úgy gondolom, ha már ott javították.

A kanizsaiak szokás szerint rendesek voltak, még csereautót is kaptam, hiszen autó nélkül dolgozni sem tudok menni.

Na, a lényeg, hogy elkészült a corolla, nagyvonalakban átnéztem, mikor visszakaptam.

Első dolog, hogy az első ajtón egy mély, fémig történő belevágás történt, ami Isten tudja, hogy került rá, de normál hétköznapi körülmények között elég esélytelen.

A másik, hogy a bal hátsó ajtón a kilincs lötyög, de rettenetesen, szinte a kezembe maradt. Állítólag csináltak az ajtón színátfújást, és azért kellett a kilincset levenni.

A harmadik a tankajtó, aminek az alsó fele a karosszériától befelé, felső része kifelé, tehát elállt tőle. De ez lehet, hogy korábban is ilyen volt, csak nem tűnt fel, állítólag nem nyúltak hozzá.

Ezen kívül voltak még apróságok:

- kívül belül kitakarítva vittem oda az autót, de a belsejét ...hm..kissé összemocskolták.

- hátsó biztonsági övre rácsukták az üléstámlát.

- akksi pozitív polaritásának borítását nem tették vissza.

- némelyik kerékcsavar túl erősen, de volt ami szerintem gyengén volt meghúzva.

- dísztárcsákat autóban hagyták én pattintottam vissza a helyére őket. Komolyan így kell visszaadni? Az ügyfél rakja össze az autót?

- motortérben tűzfalon lévő borítás le volt csúszva, és szakadozva. Lehet megrágta a nyest ott, de ez sem ilyen volt.

- mindezen túl később vettem észre, hogy a jobb küszöbön is lett egy az ajtón történt vágáshoz hasonló vágás...

- elég erősen karosszériás/fényező műhely szagú lett az autóm, de ez is tényleg kisebb probléma a poszt megírására már elmúlt.

 vagas.jpg

A kaposvári karosszéria műhely vezetőnek írtam egy terjedelmes e-mailt a tapasztalatokkal amire jött egy sablon válasz, hogy majd kanizsai szervizvezető kollégája felveszi velem a kapcsolatot stb. Akinek egyébként még a nevét sem sikerült helyesen leírnia, pedig nincs egy bonyolult neve.. 

De olyanról szó nem volt benne, hogy elnézését kérjük a negatív tapasztalatokért, és az illetékes kollégákkal elbeszélgetnek a munkájuk minőségéről, egyedi esetről van szó (úgysem hinném el, de így kellene...) stb.

Pedig valamiféle ilyen válasz lett volna elvárható, na mindegy...

Ezek után, mire ismét tudtak nekem csereautót biztosítani itthon, (3 héttel a történtek után) újból történt egy javítás - amit elcsesztek azokat kellett volna helyre hozni, bár itt már azt helyben kéz alatt oldották meg.

Kapott új fóliát az autó, amit persze nem sikerült tökéletesen felragasztani, ó ugyan, miért vártam volna el ilyent...

folia.jpg

A kilincset kijavították (vagy cserélték egy bontottra...passz), a tankfedelet megegyengették, és ennyi, de azt mondták, hogy nem is bántották, mivel alatta vágták el a karosszériaelemet. Halkan jegyezem meg, ugye az egész karosszériaelemet kellett volna cserélni, mivel a Toyota úgy írja elő, bár amilyen hanyag munkát végeztek, jobb megoldásnak tartom én is ezt, mert még több kárt okoznak akkor nekem ha az autó nagyobb részét érintik. Persze ez jó üzlet a javítóműhelynek, mert gyorsan megvan, a pénzt meg a többórás elem cserére számolják el a központban. Én magam is leellenőriztem, valóban valahol a rozsdához közel vághatták el a karosszériaelemet, mivel már a sárvédőív felső részén befényképeztem, és látszott belülről is kisebb hólyagok, tehát már ott is dolgozik a rozsda, ami kívülről még nem látszik. Ha új elem lenne ott, nem lenne hólyagos. Na, mindegy.

Tehát a második kör után a létrehozott fő problémák ki leettek javítva a küszöbben történt vágást kiféve. Feltűnt, hogy a gumikra fújtak gumiápolót, és takarították az autó belsejét - ami egyébként tiszta volt, mikor átadtam. Nem kell komoly takarításra gondolni. Nyilván nagy szükség volt rá, ugyanis árulkodó jelek rendesen akadtak, hogy a kocsi belseje elég komoly mértékben össze lett valahogy (?) porozva, átlagos esetben ez több hónap alatt alakul ki.

Az árulkodó jelek:

Műszerfal alatti réseknél:

muszerfalpor.jpg

A-oszlop tövében is kis por, sőt, a mosós emberük a nagy portörlésben bemocskolódott rongyával szépen összekente a kárpitot is az A-oszlopon, igen, ilyen mocskosan kaptam, nem volt korábban ilyen, de ezekért már nem is szóltam, remélem elfelejtjük egymást.

Ah, az a fránya gumiszőnyeg is be lett gumiápolózva, minek? és eléggé szelektíven, pont ott, ahol a lábam van, hogy csúszkáljon, már-már úgy tűnik, mintha szándékosan a bosszantásomra történt volna, nem pedig az igényesség megnyilvánulására!

aoszlop.jpg

Egyébként a bal hátsó ajtó díszlécének felragasztása sem tetszik, nem tudom meddig fogja bírni, de a jobb oldali ami 10 éve van valahogy máshogy néz ki, nincs ekkora hézag és tapintásra jobban "ott van" a helyén... :

diszlec-ragasztott.jpg

És az eredeti ragasztás így néz ki a másik oldalon:

diszlec-eredeti.jpg

Na, ennyit erről!

Rendesen lefáradtam, de jobb kiírni, talán így pár ember osztoz a fájdalmamban. Esetleg eljut illetékesekhez, bár nekem nem célom lejáratni senkit, de akik ilyen munkát végeznek, nem dolgozhatnának a szakmában. Elvégre nem egy keleti elmaradott márkáról van szó, hanem egy nívós Toyota szakműhelyről. De inkább idézőjelben helytállóbb lenne a szakműhely szó... Beletörődtem már, hogy a díszléc szarul van fent, a fóliát sem sikerült tökéletesen felragasztani az ajtóra, és hogy a másik küszöbbe is hagytak nekem egy mély vágást... De ennek nem szabadott volna így történnie! 

süti beállítások módosítása